høst 2020:    VID-6044 Matematikk 1 for 5.-10. trinn, del 1 - 15 stp

Søknadsfrist

 Søk før 01.03 på http://udir.no/videreutdanning (stipend/vikarmidler)

ca. 15.05 på http://uit.no/evuweb (restplasser)

Se http://uit.no/videre for mer informasjon


Emnetype

Vidareutdanning av lærarar på lavare grad

Opptakskrav

  • Fullført lærarutdanning, praktisk-pedagogisk utdanning eller annen pedagogisk utdanning som kvalifiserer for å undervise i 5.-10.trinn.
  • Deltakerane må være i et ansettelsesforhold i grunnskolens 5.-10. trinn, som tillater at deltakaren kan prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse. UiT vil ikkje kreve dokumentasjon på ansettelsesforholdet, men dette er en forutsetning for at studentane kan gjennomføre sine arbeidskrav.


Innhold

Matematisk kunnskap: Målet er å oppnå ein djup og detaljert kunnskap i den matematikken som blir undervist på 5.-10. trinn. Særleg viktig er det å forstå samanhengar og oppbygging, kunne grunngje metodar og reglar, og ha evna til å resonnere og argumentere. Undervisninga vil fokusere lite på tradisjonell oppgåveløysing og meir på utforsking, diskusjon og grunngjeving. Det er difor ein føresetnad at kandidaten sjølv set seg inn i matematikken frå gjeldande læreplan.

Kunnskap om elevane si matematiske tenking: Målet er å få innsikt i forskingsbasert kunnskap om korleis elevar utviklar, brukar og kommuniserer matematisk kunnskap.

Kunnskap om undervisning i matematikk: Målet er at kandidaten skal ha forskingsbasert innsikt i ulike måtar å organisere og tilpasse undervisninga i matematikk på.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentane ha fylgjande læringsresultat:

Kunnskap og forståing

Matematisk kunnskap

  • tal og talteori
    • kunnskap om oppbygginga av posisjonssystemet for heile tal, desimaltal, og samanhengen mellom brøk, desimaltal og prosent
    • oppbygging og strukturar i addisjons-, subtraksjons-, multiplikasjons- og divisjonstabellen
    • den assosiative, kommutative og distributive lova si rolle i grunnleggjande rekning og  i fleksible og standardiserte algoritmar.
    • figurtal, primtal, faktorisering og delbarheit
    • talsystem, rasjonale og irrasjonale tal
  • algebra og funksjonar
    • formell og uformell løysing av likningar og ulikskapar
    • mønster, generalisert aritmetikk, enkle bevis og resonnement
    • modellering og den algebraiske syklusen
    • grundig arbeid med funksjonsomgrepet

Kunnskap om elevane si matematiske tenking

  • kunnskap om kjende problem knytte til elevane si matematiske tenking generelt, og særleg knytt til
    • overgangen frå heile tal til desimaltal og brøk
    • algebra og funksjonslære
    • standard algoritmar
  • kunnskap om korleis pre-algebra er avgjerande for elevar si utviklinga av algebraisk forståing og kunnskap om sentrale utfordringar knytte til overgangen mellom tal og algebra
  • kunnskap om utfordringar knytte til overgangen frå mellomtrinn til ungdomstrinn
  • kjennskap til korleis elevar resonnerer

Kunnskap om undervisning i matematikk

  • kunnskap om bruk av konkretisering i matematikk generelt, og særleg knytt til
    • brøk (mengd, lengde og område)
    • desimaltal (måling)
    • fleksible og standardiserte algoritmar
  • kunnskap om progresjonen i læring av brøk, frå illustrasjon via likeverdige brøkar til brøkrekning
  • kunnskap om ulike måtar å uttrykke funksjonar på (formel, tabell, graf, praksis) og betydinga dette har for undervisning av funksjonslære
  • kunnskap om korleis ein får til problemløysing, til dømes gjennom diskusjonar i klasserommet med fokus på argumentasjon og grunngjeving, og korleis elevar kan lære av kvarandre
  • kunnskap om korleis ein kan evaluere undervegs og kjennskap til aktuelle kartleggingsmateriell og tolking av desse basert på ein didaktisk struktur
  • kjennskap til korleis IKT kan brukast i undervisninga av tal og algebra

Ferdigheiter

Studenten skal kunne

  • leie undervisning med fokus på ulike typar kunnskap
  • planlegge undervisning innanfor eit emne, med fokus på progresjon, prioritering og døme
  • vurdere om elevane sine forslag og idear er matematisk haldbare

Kompetanse

Studenten skal kunne

  • bruke sin matematiske kunnskap til å leie matematiske samtalar med elevar, der elevane får vere utprøvande og undersøkande
  • vurdere kva som er matematisk haldbart og ikkje i samtale med elevar, i diskusjonar i klasserommet og i vurdering av lærebøker
  • bruke den matematiske kunnskapen sin til å vurdere kva som er sentralt og mindre sentralt i eit pensum, og prioritere og tilpasse undervisninga ut frå dette
  • variere undervisninga bevisst basert på sin kunnskap om matematisk kompetanse
  • bruke kunnskapen sin om elevane si tenking til å tilpasse undervisninga til den enkelte eleven, og til å ta tak i problem og misoppfatningar
  • bruke sin kunnskap om undervisning i matematikk til å leggje opp til ei fornuftig rekkefølgje og progresjon og også vere i stand til å lage matematisk haldbare døme og konkretiseringar
  • bruke kunnskapen sin om korleis elevar resonnerer til å utvikle evna si til å løyse problem
  • kan legge til rette for progresjon i eleven si læring av grunnleggande ferdigheiter 

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Studentane vil møte eit variert utval av undervisnings- og læringsformer som individuelt arbeid, gruppearbeid, førelesning og seminar.

Sentralt i kurset er arbeid med matematikken ein skal undervise. For å studere korleis elevar tenkjer vil det brukast video der elevar løyser oppgåver, aktivitetar og diskusjonar. Det vil også fokuserast på kjende problem og misoppfatningar i ulike emne. For å studere korleis ein planlegg og gjennomfører undervisning vil ein studere og prøve ut materiell, analysere video av undervisning og diskutere kva som skil god og dårleg undervisning. For å studere matematikken ein skal undervise vil ein både studere kompleksiteten i den grunnleggjande matematikken og leite etter nøkkelkunnskapar og sentrale element i matematisk kunnskap.

Målet er å oppnå ei djup og detaljert forståing av kva som skal til for å lære matematikken på 5.-10. trinn. For å oppnå dette vil diskusjon og refleksjon i plenum og grupper stå sentralt.


Siste eksamenstermin

Emnet legges ned og siste mulighet til å avlegge eksamen etter dette semesteret, er høst 2021

Her finner du mer informasjon om eksamen i nedlagte emner

Eksamen

Arbeidskrav

Følgjande arbeidskrav må vere godkjende før ein kan framstille seg for eksamen:

  • Bestått 2-3 mindre prøver i matematikk
  • 80% oppmøte på samlingar 

Eksamen

Én mappeeksamen bestående av tre arbeid som skal leverast inn samlet.

  • Observasjon av elevar sine reknestrategiar. Individuelt. 1200-1600 ord  
  • Kartlegging av ei klasse med rapport om tiltak for nokre utvalde elevar, og utprøving av en aktivitet. Individuelt eller i små grupper. 1200-1600 ord i tillegg til kartlegginga
  • Lage ein detaljert plan for opplæring innanfor eit avgrensa område i ei eller to veker. Faglige argument for må framhevast og aktivitetar skal inkluderast. Individuelt eller i små grupper. Ca 2000 ord, pluss vedlagte aktivitetar.

Ved bedømming av eksamen blir karakterar nytta etter ein skala frå A til E for greidd, og F for ikkje greidd, med A som beste karakter.

Ved karakteren F/ikkje bestått kan ein ta kontinuasjonseksamen i byrjinga av påfølgjande semester


  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: VID-6044