høst 2020:    VID-6090 Engelsk 1 for 1-7 trinn, del 1 - 15 stp

Søknadsfrist

 Søknadsfrist 01.03. på Utdanningsdirektoratets nettsider OG på UiTs EVU-web

Se mal for registrering på http: https://uit.no/utdanning/videreutdanning/ilp


Emnetype

Videreutdanning på lavere nivå rettet mot lærere i grunnskolen.

Emnet er det første av to emner som til sammen utgjør studiet Engelsk 1 for 1-7 trinn, 30 stp.


Opptakskrav

  • Fullført  lærerutdanning eller annen pedagogisk utdanning som kvalifiserer  for å undervise i 1-7 trinn.
  • Fullført  førskolelærerutdanning eller  barnehagelærerutdanning er også godkjent  opptakskrav

Deltakerne må være i et ansettelsesforhold i grunnskolens 1-7 trinn for å kunne prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse. UiT  vil ikke  kreve dokumentasjon på ansettelsesforholdet, men dette er en forutsetning for  at s tudentene kan gjennomføre s ine arbeids krav.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

ENG-6010 Engelsk 1 for 5-10 trinn, del 1 - Språklæring og kommunikasjon 15 stp

Innhold

Emnet omfatter kunnskap om det engelske språkets grammatiske og fonologiske strukturer, og inkluderer aktiviteter og metoder som også kan oversettes til lærerens egen skolehverdag på 1.-7. trinn.

Emnet er dermed praksisnært og profesjonsrettet, der refleksjon over ulike språklæringstema og egen praksis står sentralt. Andrespråktilegnelse er et sentralt tema i dette emnet. Studentens undervisningserfaring og -kompetanse vil være utgangspunkt for tilegnelse og videreutvikling av de kunnskaper, ferdigheter og holdninger som antas å være nødvendige for en lærer i engelsk.

Emnet har arbeidskrav der studenten gis anledning til dypere refleksjon og diskusjon, og til utvikling av egen skrivekompetanse i engelsk.

Emnet gir innføring i pedagogisk bruk av digitale verktøy tilpasset 1.-7. trinn, og studentene får opplæring i bruk av disse gjennom arbeidskrav. Emnet er knyttet opp mot læreplanverket. 


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper: Studenten har;

  • kunnskap om læreplanverket og læremidler for engelsk for 1.-7. trinn 
  • kunnskap om språklæring og teorier om andrespråktilegnelse, med fokus på begynneropplæring  
  • kunnskap om grammatiske strukturer og lydsystemet i engelsk (med fokus på forskjeller mellom engelsk og norsk) 
  • kjennskap til strategier og metoder som fremmer språkutvikling, også i flerspråklige klasserom 
  • kjennskap til tilpasset opplæring og dybdelæring i engelsk og til språklæring i kontekst 
  • kunnskap om vurdering 
  • kunnskap om utvalgte digitale verktøy for pedagogisk bruk i skolen 

 

Ferdigheter: Studenten kan;  

  • bruke engelsk språk sikkert og funksjonelt både muntlig og skriftlig 
  • bruke faglig terminologi 
  • analysere, vurdere og reflektere over egen praksis, og se dette i sammenheng med elevenes læring  
  • benytte digitale verktøy i en pedagogisk sammenheng  
  • begrunne valg av innhold og didaktiske metoder i språkopplæringa ut fra teori 
  • legge til rette for utvikling av elevenes språkutvikling i engelsk, og ta hensyn til mangfoldet i elevgruppa  
  • Utøve vurderingspraksis, og begrunne vurderinger av elevarbeider 

Kompetanse: Studenten kan;  

  • reflekterer over egen læring og praksis i engelskfaget i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges faglige utvikling 
  • formidler relevant fagstoff og kommuniserer på en måte som er tilpasset målgruppa 
  • anvender metoder og strategier i undervisning og læringsaktiviteter som fremmer (dybde)læring og kritisk tenkning.  

Undervisnings- og eksamensspråk

Engelsk

Undervisning

Emnet går over ett semester, og har to samlinger. Vi bruker læringsplattformen Canvas hvor det legges det opp til ulike aktiviteter som f.eks. felles forum/diskusjon, oppgaveutlevering, oppgaveinnlevering, vurdering, etc. Studiet legger opp til at kompetanse også utvikles gjennom utprøving i egne klasserom. Erfaringer og refleksjoner skal deles med faglærer og/eller medstudenter, samt danne grunnlag for deler av arbeidskrav og eksamen. 

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille  seg til eksamen

  • 80 % obligatorisk deltakelse i all undervisning, inkludert nettbasert undervisning og kommunikasjon
  • en skriftlig  individuell innlevering (tre sider)
  • en sammensatt tekst
  • en muntlig presentasjon

Eksamen består av:

  • Semesteroppgave (5-7 sider)

Eksamen evalueres med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk.

Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


  • Om emnet
  • Studiested: Finnsnes |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: VID-6090