vår 2020: ENG-6011 Engelsk 1 for 5-10 trinn, del 2 - Kultur, samfunn og litteratur - 15 stp
Opptakskrav
- Fullført lærerutdanning eller annen pedagogisk utdanning som kvalifiserer for å undervise i 5. - 10. trinn.
- Deltakerne må være i et ansettelsesforhold i grunnskolens 5. - 10. trinn, som tillater at deltakeren kan prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse. UiT vil ikke kreve dokumentasjon på ansettelsesforholdet, men dette er en forutsetning for at studentene kan gjennomføre sine arbeidskrav.
Innhold
Emnet er praksisnært og profesjonsrettet, og har som mål at lærerens undervisningserfaring og -kompetanse skal være utgangspunkt for tilegnelse og videreutvikling av de kunnskaper, ferdigheter og holdninger som er nødvendig for å være lærer i engelsk.
Studiet tar for seg utvalgte emner innen samfunnsliv, litteratur og andre kulturuttrykk fra det engelskspråklige verden. Et vidt spekter av tekster (aviser, eventyr, klassisk og moderne voksen- og ungdomslitteratur, film og andre digitale og visuelle uttrykk) vil danne grunnlag for studentenes egen kunnskap og refleksjon, samt danne utgangspunkt for praktiske opplegg som prøves ut i klasserommet. Modulen er nært knyttet opp til kompetansemålene i læreplanens hovedområde med samme navn.
Hva lærer du
Etter bestått eksamen skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studentene skal:
- ha kunnskap om engelskspråklig litteratur og kultur
- kjenne til aktuelle temaer innenfor kultur og samfunnsliv i engelskspråklige land
- ha kunnskaper om grunnleggende elementer i oppbyggingen av tekster i ulike sjangre
- kunne analysere, vurdere og reflektere over egen læring og se egen læring i sammenheng med elevenes læring i faget
Ferdigheter
Studentene skal:
- kunne bruke engelsk språk sikkert og funksjonelt både muntlig og skriftlig
- kunne videreutvikle elevenes grunnleggende ferdigheter gjennom arbeidet med engelsk
Kompetanse
Studentene skal:
- kunne planlegge, grunngi, gjennomføre og vurdere deler av opplæringen i engelsk, tilpasset den enkelte elev, etter intensjonene i læreplanen for grunnskolen
- kunne utvikle elevenes interkulturelle kompetanse og litteraturkompetanse
De fem kompetanseområdene (faglig-, sosial-, didaktisk-, yrkesetisk- og endrings- og utviklingskompetanse) inngår i alle deler av emnet.
Undervisning
Emnet har to samlinger. Utover det er studiet nettbasert med nettforelesninger, felles forum og chat på Canvas, oppgavegivning og innlevering og veiledning på Canvas.
Gjennom hele studiet legges det opp til at både kunnskap, språkferdigheter og fagdidaktisk kompetanse utvikles gjennom fortløpende utprøving i egne klasserom. Erfaringene fra klasserommet skal igjen være gjenstand for diskusjon med faglærer og medstudenter, samt danne grunnlag for deler av arbeidskrav og for eksamensbesvarelsen.
Siste eksamenstermin
Emnet legges ned og siste mulighet til å avlegge eksamen etter dette semesteret, er vår 2022Her finner du mer informasjon om eksamen i nedlagte emner
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan fremstille seg for eksamen:
- 70 % obligatorisk deltakelse i all undervisning, inkludert nettbasert undervisning og kommunikasjon
- en skriftlig individuell innlevering (3 sider)
- to korte notater
- muntlig presentasjon i gruppe
Eksamen består av
- en semesteroppgave (5-7 sider).
Ved bedømming av eksamen benyttes karakterer etter en skala fra A til E for bestått, og F for ikke bestått med A som beste karakter.
Ved karakteren F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: ENG-6011
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk