vår 2020:    HEL-3222 Nevrologisk fysioterapi, del 1 - 20 stp

Emnetype

Emnet er forbehold studenter på masterutdanning fysioterapi, studieretning nevrologisk fysioterapi, og kan ikke tas som enkeltemne

Innhold

Emnet omhandler undersøkelse, funksjonsvurdering og utprøving av behandling for personer med nevrologisk betingede funksjonsproblemer og utgjør en forutsetning for spesialisert virksomhet både i utredning, behandling og rehabilitering/habilitering.

Emnet introduseres gjennom et historisk tilbakeblikk på nevrologisk fysioterapi hvor teoretiske perspektiver forankret i den bio-psyko-sosiale modell og internasjonal klassifisering av funksjon (ICF) drøftes kritisk. Dette teoretiske grunnlaget utvides ved å introdusere og implementere en fenomenologisk forståelse hvor kroppen er sentrum for erfaring, uttrykk og handling, samtidig som den er en biologisk organisme og et biomekanisk system. Systemteorier for bevegelseskontroll samt detaljert kunnskap om nevrobiologi og nevromuskulære forutsetninger for funksjonell bevegelse, postural kontroll, balanse, gange og arm-/håndfunksjon vektlegges. Praktisk bevegelsesanalyse av funksjonelle aktiviteter og utforsking av potensiale for optimalisering av bevegelse hos friske personer danner grunnlag for tilsvarende analyse og utforskning av avvik hos personer med skade/sykdom i sentralnervesystemet (CNS). I denne prosessen vurderes tilpasning til underlaget, biomekaniske forhold, samspill mellom stabilitet og mobilitet i de ulike kroppsområdene, måloppnåelse samt praktisk utforsking av muligheter for optimalisering av funksjon. Patologi og patofysiologi for hoveddiagnosegrupper slik som sirkulatoriske, nevrodegenerative, inflammatoriske og nevromuskulære blir tematisert, og nevrobiologisk grunnlag for ulike patologiske tonusforstyrrelser presenteres og drøftes.

Nevrologisk undersøkelse med vekt på bevegelsesanalyse, system- og nivådiagnostikk tematiseres teoretisk, praktisk og drøftes kritisk. Ulike teoretiske modeller for klinisk resonnering diskuteres; eksempelvis diagnostisk, narrativ, dialektisk og modeller som vektlegger kroppslige erfaringer, uttrykk og samhandling. Systematisert og individuelt tilpasset klinisk undersøkelse med vekt på refleksjon over valg og vurderinger fremheves. Betydningen av aktiv deltakelse hos pasient og eventuelle pårørende understrekes. Evne til å fortolke pasientens ulike kroppslige og verbale uttrykk og skape en positiv interaksjon hvor etiske vurderinger er integrert vektlegges. Systematisk vurdering av sammenheng mellom funn og teoretisk underbygning av klinisk resonnement er sentralt og tematiseres videre gjennom skriftlig dokumentasjon. Standardisering versus systematisering drøftes, og aktuelle standardiserte tester innen nevrologisk fysioterapi vurderes kritisk og implementeres i egen praksis. Sammenhengen mellom klinisk resonnering og målsettingsarbeid hvor pasienten er aktiv deltaker vektlegges. Integrering av nevrologisk fysioterapi i tverrprofesjonelle sammenhenger og koordinerte pasientforløp i helsetjenesten vektlegges.

Undervisningen vektlegger integrering av teori og praksis. Praksisstudier ved egen arbeidsplass, praksisveiledning og 4 dager hospitering ved relevante sykehus/rehabiliteringsinstitusjon/kommunale- eller privat praksis utfyller undervisning på samlingene.


Hva lærer du

Kunnskaper

  • Har avansert kunnskap om ulike teoretiske modeller for funksjon, bevegelse og kontroll.  
  • Har avansert kunnskap om prinsipper og prosedyrer for nevrologisk undersøkelse, bevegelsesanalyse og teorier for klinisk resonnering samt utvikling av mål for behandling.

 

  • Har inngående innsikt i CNS anatomi og funksjon samt muskulære og biomekaniske forhold som grunnlag for funksjonell bevegelse, postural kontroll og balanse.

 

  • Har avansert kunnskap om nevrobiologisk grunnlag for ulike balanse- og bevegelsesforstyrrelser samt patologisk endret tonus.  
  • Har inngående innsikt i sykdomslære knyttet til hoveddiagnosegrupper innen nevrologi og avansert kunnskap om konsekvenser av lesjoner i de forskjellige systemer i CNS.

Ferdigheter

  • Kan gjennomføre en avansert bevegelsesanalyse på ungdom/voksne uten skade i CNS, identifisere dysfunksjon og vurdere mulige årsakssammenhenger samt gjennom kroppslig samhandling utforske potensiale for optimalisering av bevegelse mht. kroppsfunksjons/-struktur og aktivitetsnivå.  
  • Kan utføre spesialisert undersøkelse og funksjonsvurdering av personer med skade eller sykdom i CNS og/eller det perifere nervesystem hvor følgende vektlegges: Systematikk, individualisering, kommunikasjon, ivaretakelse av pasient/pårørende, aktiv deltakelse hos pasient og utforsking av potensiale for endring i bevegelse.  
  • Kan redegjøre for og kritisk vurdere standardiserte tester til bruk i nevrologisk fysioterapi og velge adekvate tester i forhold til den enkelte pasient.  
  • Kan redegjøre muntlig og skriftlig for undersøkelse og funksjonsvurdering på en klar og konsis måte slik at avansert klinisk resonnering og konklusjon fremkommer samt vurdering av behov for fysioterapi og fastsettelse av mål i samarbeid med pasienten og pårørende.  
  • Kan redegjøre skriftlig og muntlig for avansert teoretisk underbygning og vurdering av klinisk resonnement knyttet til funksjonsvurdering av pasient.  
  • Kan redegjøre muntlig og skriftlig for avanserte vurderinger av egne pasienter i tverrprofesjonelle sammenhenger og bidra til utforming av individuelle planer og koordinerte pasientforløp for den enkelte pasient.

Generell kompetanse:

  • Kan anvende kunnskap presentert i emnet til å redegjøre muntlig og skriftlig for vurderinger av faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både til fagpersonell, pasienter og allmenheten.  
  • Kan, sammen med andre aktører, bidra til innovasjon og nytenking for utvikling av fysioterapitilbudet i ulike deler av helsetjenesten.

 

  • Kan anvende kunnskap og ferdigheter utviklet i dette emnet i klinisk praksis innenfor andre felt i fysioterapi.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

20 studiepoeng. Samlet arbeidsomfang utgjør 600 timer fordelt slik:

  • Forelesninger: 35 timer
  • Seminarundervisning (praktisk, teoretisk): 60 timer
  • Gruppearbeid: 10 timer
  • Praksisveiledning: 34 timer
  • Praksis (egen): 200 timer
  • Selvstudium: 189 timer
  • Eksamensforberedelser: 72 timer

 Emnet undervises gjennom første og andre semester, til sammen 4 uker. Forelesninger, «flipped class room», seminarer, ferdighetstrening, gruppearbeid, pasientdemonstrasjoner, undersøkelse av pasienter, workshops, case-undervisning, video-analyse, praksisstudier ved eget arbeidssted, hospitering, praksisveiledning og selvstudium. Gjennomgående vektlegges studentaktive læringsformer.


Eksamen

Følgende arbeidskrav inngår og alle er obligatoriske:

Arbeidskrav i høstsemesteret:

  • Utarbeide individuelle læringsbehov: 300-500 ord (i forbindelse med 1. samling).
  • Bevegelsesanalyse inkludert utforskning av potensiale for endring av pasient med skade/sykdom i CNS (fra egen praksis). Hjemmeoppgave med innlevering av video (3-5 min) og skriftlig redegjørelse/analyse på 800-1200 ord. To slike arbeidskrav gjennomføres: 1) Fokus på balanse (mellom 1. og 2. samling) og 2) Fokus på gange (mellom 2. og 3. samling).
  • 1 x journal; 800-1200 ord. Journalen godkjennes av faglærer (mellom 1. og 2. samling).  
  • Føre logg fra egen praksis i tråd med retningslinjer, samt evaluere og justere egne læringsbehov ved semesterslutt (300-500 ord).

Arbeidskrav i vårsemesteret:

  • Bevegelsesanalyse inkludert utforskning av potensiale for endring av pasient med skade/ sykdom i CNS (fra egen praksis) med fokus på arm/håndfunksjon. Hjemmeoppgave med innlevering av video (3-5 minutt) og skriftlig redegjørelse/ analyse 800-1200 ord (mellom 3. og 4. samling).
  • Praktisk arbeidskrav i gruppe relatert til bevegelsesanalyse og   utforsking av potensiale for optimalisering av bevegelse hos medstudent (4. samling).
  • 1 x journal; 800-1200 ord. Journalen godkjennes av faglærer.   
  • Refleksjonsnotat knyttet til egen deltakelse i tverrprofesjonelt arbeid med egen pasient.
  • Føre logg fra egen praksis i tråd med retningslinjer samt evaluere egne læringsbehov ved semesterslutt (300-500 ord).  

Det er utarbeidet egne retningslinjer til hvert arbeidskrav. Alle arbeidskrav godkjennes av faglærer. Godkjenning av praksisstudier etter fastsatte kriterier: faglærer godkjenner. All undervisning, praksisstudier, praksisveiledning og hospitering er obligatorisk med minimum 80% oppmøte.

 

For å kunne stille opp til eksamen kreves det minimum 80 % deltakelse i timeplanfestet undervisning.

Alle arbeidskrav er godkjentIndividuell tredelt eksamen på slutten av andre semester hvor studenten i egen praksis gjennomfører en undersøkelse og funksjonsvurdering av en person 13 år eller eldre med nevrologisk betinget funksjonsproblem. Et uredigert videoutdrag på inntil 30 minutter fra denne undersøkelsen leveres sammen med skriftlig journal (800-1200 ord) og teoretisk underbygning av det kliniske resonnementet i vurderingen (800-1200 ord). Informert samtykke fra pasient må innhentes av studenten og utdanningens skjema benyttes.  

Eksamenskommisjonen består av en intern og en ekstern sensor. Karakterskala fra A-E for bestått og F for ikke bestått. Det er utarbeidet retningslinjer for eksamen og sensorveiledning. Eksamen arrangeres i vårsemesteret.

Det arrangeres kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 20
  • Emnekode: HEL-3222