Elevaktiviteter
Sannsynlighet - lek med kortspillet Black Jack
I denne øvelsen skal elevene utforske en strategi for å vinne i kortspillet «Black Jack».
I Black Jack er målet å få to kort med verdi som er så høy som mulig, men samtidig mindre eller lik 21. Motspiller i dette spillet er «banken» som også skal klare det samme. Denne øvelsen gir en litt morsom innfallsvinkel til hvordan statistikk og sannsynlighet kan hjelpe oss med å ta gode avgjørelser, ikke bare i et spill, men i forhold til risiko og sikkerhet i samfunnet og kritisk analyse av tall og statistikk vi presenteres for i media.
Først deles kortene ut og elevene spiller en runde uten å ta hensyn til statiske beregninger/sannsynlighet til utfall i spillet. Etter denne første kortrunden forklarer vi sannsynlighet, og utforsker en strategi som går ut på å øke vinnersjansene.
Så diskuterer vi hvilke forventninger vi har til strategien vi har utviklet – om den kan gjøre at man kan vinne mer i det lange løp. Elevene får spille en ny runde med kort og vi ser på resultatene ved å bruke statistikk.
Elevene vil i denne øvelsen få utforske, jobbe med sannsynlighet og statistikk. Det er mulighet til å utvide og bruke digitale verktøy i denne øvelsen.
Øvelsen kan tilpasses ulike alderstrinn og tid man har til rådighet.
Kompetansemål og vurdering 5. trinn
- diskutere tilfeldigheit og sannsyn i spel og praktiske situasjonar og knyte det til brøk
Kompetansemål etter 7. trinn
- utforske og bruke formålstenlege sentralmål i eigne og andre sine statistiske undersøkingar
Kompetansemål etter 8. trinn
- lage rekneuttrykk til praktiske situasjonar og finne praktiske situasjonar som passar til oppgitte rekneuttrykk med tal, variablar og konstantar
- utforske, beskrive og samanlikne funksjonar i praktiske situasjonar
- utforske korleis algoritmar kan skapast, testast og forbetrast ved hjelp av programmering
Kompetansemål etter 9. trinn
- bruke programmering til å utforske matematiske eigenskapar og samanhengar
Kompetansemål etter 10. trinn
- bruke digitale verktøy til å utforske og samanlikne eigenskapar til ulike funksjonar
- tolke og kritisk vurdere statistiske framstillingar frå media og lokalsamfunnet
Kompetansemål etter matematikk 1P
- bruke og vurdere val av formålstenlege sentralmål og spreiingsmål for statistisk datamateriale
- lese, hente ut og vurdere matematikk i tekstar knytte til situasjonar frå lokalmiljøet, gjere berekningar knytte til dette og presentere og argumentere for resultata
- utforske korleis ulike premissar vil kunne påverke korleis matematiske problem frå samfunnsliv og yrkesliv blir løyste
- bruke prosent, prosentpoeng, promille og vekstfaktor i utrekningar og presentere og grunngi løysingar
Kompetansemål og vurdering matematikk 1T
- formulere og løyse problem ved hjelp av ulike problemløysingstrategiar og digitale verktøy
- modellere situasjonar knytte til realfaglege tema, presentere og argumentere for resultata og argumentere for at modellen er gyldig
Klikk her for å melde på din klasse!