Hvem gjør på hva på scenen i Eurovision?

- I Norge kan det virke som om det eneste instrumentet kvinner får spille er fiolin, sier Bjarne Isaksen, førstelektor i pedagogikk på musikkonservatoriet.

Henriksen, Lise Lotte
Publisert: 16.05.19 13:00 Oppdatert: 16.05.19 12:39
Tromsø

Bjarne Isaksen har sett alle 726 av Eurovision-bidragene fra 1999-2018, både semifinaler og finaler.

Tidligere i vår hadde Isaksen foredrag om funnene sine på Lørdagsuniversitetet Foto: Randi Solhaug

- Tanken er at det finnes en del forskning som peker på at barn og unge blir påvirket av det de ser i media, og i for eksempel valg av instrument vet vi det er ganske kjønnsdelt. Jeg kunne sikkert valgt å se mange andre musikkonkurranser, men jeg tenkte på Eurovision siden de har over 60 år med bidrag, sier Isaksen.

Pop og rock for gutta

I kulturskolene ser vi at det er flere gutter enn jenter som velger instrumenter hjemmehørende i pop- og rocke-sjangeren, som el-gitar, el-bass, trommer og keyboard. Samtidig velger jentene mer klassisk orienterte instrumenter som sang, piano og fiolin. Dette gjenspeiler seg i Isaksen studie av Eurovision.

- Kort om funnene kan man si at det ikke var noen overraskelse, over halvparten av de som spiller instrumenter på scenen er menn, og instrumentene er knyttet til pop og rock, sier Isaksen.

Norden henger etter

Etter å ha talt opp hvor mange som spiller hvilket instrument, og hvilket kjønn de har, går han nå videre til å se hvordan disse bruker instrumentene og hvordan det fremstilles.

- Målet er å synliggjøre og se om det er en sammenheng, og det er det. Siden jeg har så stort empiri kan jeg se på ulike ting i konkurransen. Det jeg holder på med nå er å se hvordan Norden og Skandinavia gjør det med instrumentbruk, sier han.

Her oppdaget han et paradoks, mens vi ellers framstilles som veldig likestilte land viser det seg at i Norden er det flest menn som spiller.

- I Norge ser det ut som om det eneste kvinner får lov til å gjøre på scenen er å spille fiolin, mens mennene omtrent kan gjøre hva de vil, sier Isaksen.

Har kjønnsbrillene på

Et av eksemplene Isaksen drar fram er Norge sitt bidrag i 2014 med Carl Espen sin «Silent Storm». Vokalisten står på scenen i mørke klær, en annen mann i svarte klær spiller på et svart flygel. Plutselig dukker det opp fire damer på en hylle i bakgrunnen. De er identisk kledd og alle spiller fiolin.

- Men musikken er jo spilt inn på forhånd, og lyden er ikke fiolin, det er synth. Det kunne vært en eller hundre mennesker på fiolin der, det ville hørtes likt ut. Så står de der i trange catsuits og med langt hår og «spiller» fiolin. Det ser kanskje fint ut på scenen, men har man kjønnsbrillene på blir det komisk å se på.

Et annet bilde som har festet seg er fra et bidrag fra Hviterussland.

- En mann synger og en dame spiller fiolin, men når de filmer kvinnen er de mest opptatt av å filme fjeset hennes selv om hun ikke synger.

Ikke lei Eurovision

Med hele 726 bidrag bak seg er Bjarne Isaksen den eneste som har forsket på kjønnsbalanse i Eurovision. Nå er nok en

Det er vanskelig ikke å bli litt inspirert av å jobbe med Eurovision Foto: Randi Solhaug

finale rett rundt hjørnet, blir man lei?

- Jeg er ikke lei, det er artig å holde på med. Litt mett kanskje? Jeg har stoppet å telle på 20 år, så kanskje tar jeg det opp igjen når det er kommet fem nye år å se på. Jeg angrer i alle fall ikke på at jeg begynte med dette.

Men noen Grand Prix-feber har ikke Isaksen fått av prosjektet. Likevel kommer han til å se både årets semifinaler og finaler.

- Men det er mest for underholdningen.

Henriksen, Lise Lotte
Publisert: 16.05.19 13:00 Oppdatert: 16.05.19 12:39
Tromsø
Vi anbefaler