høst 2019:    BVDEX5 Sosialpedagogisk handlingskompetanse - 30 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på profesjonsstudiet i barnevern, og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatorisk forkunnskapskrav

BVDEX4 Barnevernspedagogens praksis og yrkesrolle - fordypningeller BVEX4 Barnevernspedagogens praksis og yrkesrolle - fordypning

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BVEX5 Sosialpedagogisk handlingskompetanse 30 stp

Innhold

Delemne 5.1: Barn og unge i vanskelige livssituasjoner

Emnet tar for seg barn og ungdom som har en vanskelig oppvekst- og livssituasjon med vekt på psykisk helse. Studentene skal tilegne seg kunnskap om krisehåndtering med særlig vekt på barn og unges reaksjoner i vanskelige situasjoner som innebærer rusmisbruk, vold og overgrep. Studentene skal også tilegne seg kunnskap om kroppslige uttrykk for barnemishandling og omsorgssvikt. Andre tema under dette emnet er somatisk helse, ernæring, pubertet og seksualitet. Studentene skal også tilegne seg kunnskap om avhengighetsproblematikk.

Delemne 5.2: Anvendt teater i arbeid med barn og unge

Studentene skal gjennomføre anvendt teater rettet mot barn og unge over et aktuelt tema.

Delemne 5.3: Beslutninger og dilemmaer i barnevernet

I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om velferdsstatens helse- og sosialpolitikk. Tema her er statsforfatningen og den parlamentariske styringskjeden, forvaltningens oppbygning og funksjon, organisering og finansiering av velferds­tjenester, samt sentrale velferdsarenaer - familien og det sivile samfunn. Videre skal de tilegne seg kunnskap om avviks-/institusjons- og profesjonssosiologi.

Barnevernspedagoger skal delta i og ta vanskelige beslutninger i barn/unge/familiers liv. I dette emnet får studentene innføring og trening i fylkesnemndas arbeid. De får kunnskap om forarbeid, gjennomføring og etterarbeid i forhold til anvendelsen av barnevernlovgivningens tvangsbestemmelser. Herunder også kunnskap om de ulike plasseringsalternativene ved omsorgssvikt eller normbrytende atferd: fosterhjem og institusjon, samvær og ettervern. Her vil de også få en innføring i flerkulturelt barnevern.


Hva lærer du

Delemne 5.1: Barn og unge i vanskelige livssituasjoner

Kunnskapsmål:

  • Kunne redegjøre for, og arbeide med, kriser og traumer generelt, og kriser og traumer hos barn og unge spesielt (3b).
  • Ha kunnskap om mulige psykiske og sosiale konsekvenser av omsorgssvikt, seksuelle overgrep, fysisk og psykisk mishandling (3b og 3c).
  • Ha kunnskap om mekanismer som opprettholder vold i nære relasjoner, og hvordan man kan hjelpe familier som er preget av vold og mishandling (3b og 3c).
  • Ha kunnskap om mekanismer som opprettholder avhengighetsatferd, eksempelvis rus- og spillavhengighet, samt konsekvensene det kan ha på enkeltpersoner og familier (3b og 3c).
  • Ha kjennskap til bruk av tolk (5b).

Ferdighetsmål:

  • Kunne gjennomføre samtaler med barn, unge og familier i kriser (5b).
  • Kunne yte førstehjelp ved selvmordsfare (5b).

Generell kompetanse:

  • Kunne planlegge, forstå og handle ifht barn, unge og familier i kriser (3b).
  • Kunne identifisere og handle når barn og unge viser symptomer på å være utsatt for omsorgssvikt eller mishandling (3b).

Delemne 5.2: Anvendt teater i arbeid med barn og unge

Kunnskapsmål:

  • Kunne forklare rammer og regler for forumspill og forumteater (5e).
  • Kunne beskrive «Den undertryktes teater» i en samfunnskontekst, og kontekstualisere et forumspill knyttet til barn/unge (5e).
  • Kjennskap til ulike dramapedagogiske arbeidsformer (5e).

Ferdighetsmål:

  • Lage en prosjektskisse som kan benyttes for gjennomføring av tematisert dramatisering i gruppe (5e).
  • Reflektere over faglige utfordringer og etiske problemstillinger studenten kan møte ved gjennomføring av sitt dramaprosjekt (5e).
  • Gjennomføre en aktivitet knyttet til drama i møte med barn/unge (5e).
  • Være reflektert over hvordan egne ressurser kan brukes i utviklingen av et forumspillforløp (5e).

Generell kompetanse:

  • Studenten kan planlegge, gjennomføre og evaluere et dramaterapeutisk prosjekt/en tematisert dramatisering i gruppe (5e).

Delemne 5.3: Beslutninger og dilemmaer i barnevernet

Kunnskapsmål:

  • Kjenne hovedtrekkene ved den norske statsforfatningen og den parlamentariske styringskjeden (1a).
  • Kjenne til forvaltningens oppbygning og funksjon med særlig vekt på helse- og sosialsektoren, og gi eksempler på ulike velferdsordningers betydning for innbyggernes livssituasjon og levekår (1a).
  • Kjenne til hvordan sentrale velferdstjenester er organisert og finansiert (1a).
  • Ha kunnskap om hvordan andre velferdsarenaer enn de statlige bidrar til å styrke velferdssamfunnet (1a).
  • Ha kjennskap til sentrale begrep og prosesser innen avviks-, institusjons- og profesjonssosiologi (1c).
  • Kjenne til utfordringer, erfaringer og kompetansebehovet i det flerkulturelle barnevernsarbeidet (1c).
  • Ha kunnskap om kommunikasjon i et flerkulturelt samfunn (1c).
  • Ha kunnskap om bruk av tolk (1c).
  • Ha kunnskap om forarbeid, gjennomføring og oppfølging av en fylkesnemndssak (2b).
  • Ha kunnskap om barnevernlovgivningens tvangsbestemmelser (2b).
  • Ha kunnskap om ulike tilnærminger til konfliktløsning og samarbeid (5b).
  • Ha kjennskap til det faglige arbeidet med omsorgsovertakelse, tvangsplassering på institusjon, fratakelse av foreldreansvar og adopsjon (5c).
  • Ha kunnskaper om fosterhjemsarbeid og ettervern (5c).
  • Ha kunnskaper om de utfordringer det medfører at barn/unge må flytte ut av hjemmet (5c).
  • Ha kunnskap om samvær og samværets muligheter og utfordringer (5c).
  • Ha kunnskap om flerkulturelle barns muligheter til identitetsdanning innen ulike oppvekstarenaer (5c).
  • Ha kunnskap om fosterhjemsplassering av barn og unge fra fremmede kulturer (5c).
  • Ha kunnskap om arbeid med fremmedkulturelle familier ut fra barnevernloven (5c).
  • Ha kunnskap om kulturorientert praksis i BV (5c).
  • Ha kunnskap om hva god praksis i møte med minoritetsbrukere er (5c).

Ferdighetsmål:

  • Kunne stå i konfliktsituasjoner og vise handlingskompetanse (5b).

Generell kompetanse:

  • Kunne forstå ulike perspektiv på makt og avmakt i barnevernets myndighetsutøvelse (1a/5a).
  • Kunne anvende barnevernlovens tvangsbestemmelser til beste for barnet (2b).


Undervisnings- og eksamensspråk

Bokmål

Undervisning

Delemne 5.1 Barn og unge i vanskelige livssituasjoner

Forelesning. Kurs i førstehjelp ved selvmordsfare.

Delemne 5.2 Anvendt teater i arbeid med barn og unge

Workshop, forelesning og feltarbeid.

Delemne 5.3 Beslutninger og dilemmaer i barnevernet

Forelesning, etterlesning, gruppearbeid og casemetodikk, seminar og prosessrelatert ferdighetstrening.


Eksamen

Delemne 5.1 Barn og unge i vanskelige livssituasjoner

Obligatorisk deltakelse i kurs i førstehjelp ved selvmordsfare. VIVAT ¿ Kurs i førstehjelp ved selvmordsfare. Kursbevis.

Delemne 5.2 Anvendt teater i arbeid med barn og unge

Obligatorisk deltakelse i undervisning og gruppearbeid.

Arbeidskrav OBL 5.2 a og 5.2 b.

  • Aktivitetsbok i gruppe. Skriftlig vurdering i form av godkjent/ikke godkjent
  • Individuelt refleksjonsnotat over tema aktivitetsfagets betydning i arbeid med barn/unge. Notatet knyttes opp mot alle gjennomførte aktivitetsfag, og skal ha et omfang på 1500-2500 ord. Skriftlig vurdering i form av godkjent/ikke godkjent

Delemne 5.3 Beslutninger og dilemmaer i barnevernet

Obligatorisk deltakelse i gruppearbeid og på seminar.

Arbeidskrav OBL 5.3.a, 5.3.b, 5.3.c og 5.3.d.

  • Saksfremlegg i gruppe. Skriftlig vurdering i form av godkjent/ikke godkjent.
  • Tilsvar i gruppe. Skriftlig vurdering i form av godkjent/ikke godkjent.
  • Vedtak i gruppe. Skriftlig vurdering i form av godkjent/ikke godkjent.
  • Prosessevaluering individuelt. Skriftlig vurdering i form av godkjent/ikke godkjent.

Vurdering

BVEX5/BVDEX5: Skriftlig individuell skoleeksamen 6 timer. Det gis bokstavkarakterer fra A-F, der F er ikke-bestått. Intern og ekstern sensor.

Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø | Harstad | Finnsnes |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: BVDEX5