[LØST] Problem med pålogging til universitetets IT-tjenester


Oppdatering mandag 06.05 11:20

Problemet er nå løst. Nye brukerkontoer blir oppretttet som normalt. Passordendringer tar ca 20 minutter (som normalt)


Oppdatering mandag 06.05 11:00

Problemet vedvarer og har følgende konsekvenser

  • Nye brukerkontoer bli ikke opprettet automatisk
  • Passordendringer går igjennom, men kan ta opp til 2 timer 

Systemadmin vil på grunn av dette kjøre 2 manuelle oppdateringer av databasen i dag. Klokken 12:00 og 15:30. Disse oppdateringer kjører igjennom alle endringer, både nye brukere og passordendringer.


Oppdatering Fredag 03.05 15:20

Vi har ikke fått løst problemene med passordgodkjenningsserverene. Konsekvenen er at passordendringer som gjøres av bruker må kjøres manuellt av systemadministrator mot server. I helga vil disse passordkjøringene gjøres klokken 12:00 og 18:00 (lørdag og søndag)

Det er kun nyopprettede brukerkontoer som ennå ikke har blitt tilordnet passord og brukerkontoer hvor bruker gjør en passordendring som påvirkes av dette. 


Oppdatering: Problemet med eduroam burde være løst nå, da alle forespørsler blir rutet til den fungerende LDAP-serveren. Øvrige tjenester vil fremdeles kunne oppleve problemer.


Det har oppstått en feil på en av serverene som tar i mot brukernavn og passord når man logger seg inn på diverse tjenester ved UiT. Dette gjør at man kan få beskjed om at brukernavn/passord er feil eller at man rett og slett ikke får tilgang til tjenesten.

Det er altså ikke feil med passordet ditt, det er tjenesten som skal motta passordet som er problemet

Hvilke tjenester er berørt?

Så lang ser vi at blandt annet innlogging mot Eduroam er der hvor brukerne oftest møter problemet. Hvis du opplever at du ikke får logget deg inn på en tjeneste ved UiT som du tidligere fikk logget deg på, så er denne tjenesten mest sansynligvis berørt av feilen

Hvem er berørt av feilen

Feilen kan oppstå for alle

Workaround

Grunnen til at du som bruker kan oppleve denne feilen er fordi tjenesten som fordeler innloggingsforsøk mellom de to påloggingsserverne fortsatt fungerer. Den kan derfor levere innloggingsforsøket ditt til den serveren som har problemer eller den som fungerer. Hvilken som blir valgt kan være forskjellig for hver gang du forsøker å logge deg på. Du kan av denne grunn få logget deg på tjenesten hvis du prøver på nytt senere og denne påloggingen blir levert til den serveren som fungere.

Hva gjøres med problemet?

Avdeling for IT jobber med å få løst feilen, men vi kjenner ikke til rettetid for øyeblikket.


Spørsmål vedrørende denne driftsmeldingen rettes til:

Orakelet
Seksjon for Brukerstøtte ved Avdeling for IT
UiT Norges arktiske universitet
Hjemmeside: http://uit.no/orakel
E-postadresse: orakel@uit.no
Telefon: +47 776 44544

Målgruppe: Studenter, Ansatte
Opprettet: 02.05.19 13:20
Sist oppdatert: 06.05.19 11:21