[LØST] Problem med å nå PagaWeb når man er koblet til nett via Eduroam ved campus Harstad


Oppdatering 09.04.19

Bluegarden har nå fått lagt inn trådløsnettene i Harsatd i sin accessliste slik at VPN ikke lengere er nødvendig for å nå PagaWeb når man er tilknyttet Eduroam


Etter omlegging av trådløsnettet ved campus Harstad ser vi at det er flere som har problemer med å nå PagaWeb (https://uit.bluegarden.net) når man er logget på nett via Eduroam.

Grunnen til at dette har skjedd er at Eduroamnettet som ansatte benytter er utvidet med flere IP-adresser, og disse IP-adressene er ikke godkjent av Bluegarden (Leverandør av PagaWeb). 

Hvem er berørt av problemet?

Der er kun ansatte ved campus Harstad som er koblet til nett via Eduroam som kan oppleve dette problemet. Hvis du er koblet til nett via nettverkskabel vil du ikke merke noe til dette.

Hva er gjort for å løse problemet?

Bluegarden vil få tilsendt en ny oppdatert liste over IP-adresser som skal gi tilgang til PagaWeb

Mildertidig løsning

Hvis du opplever dette problemet kan du starte- og logge deg inn på VPN AnyConnect på din datamaskin (https://uit.no/om/orakelet/frag?p_document_id=318043). Når du er logget inn via VPN vil datamaskinen din få en IP-adresse som er godkjent mot PagaWeb

PS: Hvis du benytter en privat maskin kan du innstallere VPN klienten fra lenken over.


Spørsmål vedrørende denne driftsmeldingen rettes til:

Orakelet
Seksjon for Brukerstøtte ved Avdeling for IT
UiT Norges arktiske universitet
Hjemmeside: http://uit.no/orakel
E-postadresse: orakel@uit.no
Telefon: +47 776 44544

Målgruppe: Ansatte
Opprettet: 05.04.19 12:37
Sist oppdatert: 09.04.19 08:52