vår 2020:    BLU-1214 Nordlig mangfold: Danningsprosesser i et flerkulturelt samfunn - 20 stp

Emnetype

Forsterkningsemne som kan velges andre studieår i barnehagelærerutdanningen. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BLU-1212 Nordlig mangfold: Danning i en flerspråklig og flerkulturell kontekst 20 stp

Innhold

Grunnlaget for emnet finner vi i både regionens historie som flerkulturelt og flerspråklig fellesskap, og i økt mangfold knyttet til nyere innvandring. Emnet vil gi studentene kunnskap, ferdigheter og kompetanse om hvordan våre nordlige flerkulturelle og -språklige samfunn kan gi viktige bidrag til arbeidet med barns danning. Temaer vil være språkutvikling, flerkulturell forståelse, ulike kulturelle tradisjoner, fortellinger og uttrykk, kulturenes forhold til naturen og interkulturell kommunikasjon.

Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper

Studenten skal ha kunnskap om:

  • språktilegnelse og utvikling av språkferdigheter hos flerspråklige barn
  • kulturbegrepet og kulturforståelse i en nordlig kulturell kontekst
  • regionens folk, deres historie og hverdagsliv som samisk, kvensk og norsk, deres kulturelle uttrykk, fortellinger og tradisjoner
  • ulike kulturers tradisjonelle og moderne forhold til naturen
  • profesjonsetiske krav til arbeid i flerkulturelle barnehager
  • interkulturell kommunikasjon

 

Ferdigheter

Studenten kan:

  • bruke ulike ressurser for å fremme språkutviklingen hos flerspråklige barn
  • formidle positive holdninger til språkmangfold og kulturelt mangfold
  • utnytte kulturelt mangfold som ressurs i pedagogisk arbeid i barnehagen
  • formidle elementer fra lokal og regional kultur, natur og historie
  • tilrettelegge for utforskning og bruk av litterære uttrykk fra ulike kulturer, av samiske håndverkstradisjoner, og av kulturenes naturbruk
  • bruke ulike kulturelle uttrykk i markering av høytider og merkedager
  • inngå i konstruktivt samarbeid med foresatte med ulik språklig, kulturell og livssynsmessig bakgrunn

 

Kompetanse

Studenten skal kunne:

  • bruke flerkulturell kompetanse som basis for det pedagogiske arbeidet i barnehagehverdagen
  • utvikle et stimulerende og inkluderende språkmiljø, både muntlig, skriftlig og visuelt
  • vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for kulturelt mangfold, samt bidra til kritisk refleksjon i personalet over egne holdninger til barn og familier med ulik kulturell bakgrunn
  • bidra til at barn får forståelse for hverandres forskjellige bakgrunner
  • analysere og reflektere kritisk over barnehagens samarbeid og kommunikasjon med minoritetsbarn og deres foreldre
  • bidra til barns forståelse for menneskets avhengighet av naturen og naturens betydning for mellommenneskelige forhold


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Emnet går over ett semester og er samlingsbasert i Alta. Undervisningsformene vil variere fra lærerstyrt undervisning til undervisningsformer der studentene kan gjøre individuelle og gruppemessige valg. Studentaktive arbeidsformer vil vektlegges.

Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Datainnsamling og feltkurs i lokalmiljøet kan også være aktuelle arbeidsformer. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.   

Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.

Læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.

Undervisningsomfang: om lag 100 timer.

Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.


Siste eksamenstermin

Emnet legges ned og siste mulighet til å avlegge eksamen etter dette semesteret, er vår 2021

Her finner du mer informasjon om eksamen i nedlagte emner

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:

  • studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
  • studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og informerer medarbeiderne om arbeidet i praksis
  • krav om tilstedeværelse (minimum 90 %)
  • studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
  • studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
    • planlegge og gjennomføre en aktivitet med flerkulturelt perspektiv i en barnegruppe, der utgangspunktet er lokalt, regionalt og/eller globalt forankret. Plan og evaluering skriftliggjøres
    • et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra praksis er tema (om lag 800 ord)

 

Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:

  • oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
  • bestått praksis i emnet
  • en faglig tekst i gruppe (på inntil 3 studenter). Omfang ca. 2000 ord
  • et praktisk - muntlig gruppeframlegg (på inntil 3 studenter) i plenum med utgangspunkt i aktiviteter for barn
  • en individuell tekst med tema fra praksis (omfang ca. 1500 ord)

I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Eksamen består av:

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager (omfang om lag 2500 ord).

Ved bedømmelse av eksamen benyttes karakterer etter en skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, med A som beste karakter.

Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår. Ved karakteren F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.


  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 20
  • Emnekode: BLU-1214