høst 2019: VPL-2510 Likeverd og deltakelse - 10 stp
Innhold
A. Miljøarbeid og tilrettelegging for deltakelse på ulike arenaer (som for eksempel barnehage, skole, bolig, arbeid, i kulturlivet; innen kunst, hobby og idrett, kunst/kultur/fritid, demokrati, IKT, utemiljø/bygninger). Særskilte utfordringer knyttet til barn og ungdom, som for eksempel omsorgssvikt og frafall/"drop-out"
B. Multifunksjonshemming og miljøarbeid
C. Miljøarbeid innen psykisk helsearbeid. Psykiske lidelser hos mennesker med utviklingshemming og rehabilitering av rusproblemer med vekt på dobbeltdiagnoser
D. Praktisk anvendelse av ulike tilnærminger til utvikling og opplæring. Betydning av motivasjon og mestring
E. Helsefremmende arbeid og forebyggende arbeid i forhold til ulike grupper
F. Likeverd, inkludering og diskriminering. Identifisere faktorer som kan fremme og/ eller hemme inkludering og diskriminering, samt analysere disse
G. Kommunikasjon med foreldre/søsken/pårørende. Familie som ressurs og viktig samarbeidspartner i yrkesutøvelsen
H. Ulike type vold, samt vold mot kvinner, barn og eldre og utviklingshemmede og i minoritesmiljøer. Miljøarbeid i møte med vold og aggresjon.
Hva lærer du
Etter fullført emne kan kandidaten:
1. gjøre rede for forskjellige former for miljøarbeid og tilrettelegging for deltakelse på ulike arenaer, med særskilt fokus på barn og ungdom
2. beskrive sentrale utfordringer i arbeidet med mennesker med store og sammensatte funksjonsvansker; multifunksjonshemming
3. beskrive sentrale utfordringer knyttet til å ivareta utsatte gruppers psykiske helse, samt skissere hvordan møte denne typen utfordringer
4. tilpasse og tilrettelegge for læring og mestring på forskjellige arenaer
5. skissere tiltak av helsefremmede og forbyggende karakter og tilrettelgge for deltakelse
6. med utgangspunkt i prinsippet om likeverd, kvalitative og kvantitative data, reflektere over faktorer som kan fremme og/eller hemme inkludering og diskriminering tjenemottakerens livskvalitet og mulighet for deltakelse på ulike samfunnsarenaer.
7. utføre et profesjonelt samarbeid/samhandling med familie; foreldre, søsken, pårørende
8. ha forståelse for hvordan vold i nære relasjoner arter seg, hvilke grupper som er mest utsatt, samt kunnskap om årsaksfaktorer
Eksamen
Arbeidskrav:
Deltakelse i obligatorisk basisgruppearbeid, undervisning og seminar med tilhørende arbeidsoppgaver som vurderes til godkjent/ikke godkjent.
- Oppmøte og deltakelse i undervisning i påfølgende emner:
- miljøarbeid og tilgjengelighet
- utviklingshemming og psykisk helse
Alle arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være godkjent før kandidaten kan fremstille seg til eksamen i emnet.
Vurdering:
Emnet avsluttes med to dagers individuell, skriftlig hjemmeeksamen, som vurderes etter karakterskala A - F. Interne sensorer.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Harstad |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: VPL-2510
- Ansvarlig enhet
- Institutt for vernepleie