vår 2020: PED-1014 Relasjonsvansker og psykososial problematferd - 10 stp
Innhold
Emnet vil gi studentene kunnskaper om barns vansker i relasjon og samspill med andre barn og voksne. Det gis et innblikk i ulike årsaksfaktorer til vanskene, vanskenes ytringsformer samt innsikt i hvordan skole og barnehage kan forebygge og tilrettelegge for læring og utvikling for barn med relasjonsvansker og psykososiale atferdsvansker. Faktorer både på individ og systemnivå vil bli vektlagt.Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende kunnskap om:
- Sentrale begreper og teorier innen vanskeområdet.
- Årsaksfaktorer på individ- og systemnivå.
- Risiko- og beskyttelsesfaktorer
- Vanskenes ytringsformer i praksis.
- Innadvendte- og utagerende barn og unge.
- Svikt i sosial kompetanse.
- Omsorgssvikt
- Skolevegring
- Mobbing.
- Tidlig innsats
- Tiltak og tiltaksevaluering på individ- og systemnivå.
Studenten skal gjennom undervisningen utvikle ferdigheter til å:
- Reflektere over egen kunnskap og ferdigheter innen fagfeltet.
- Kunne begrunne sine valg av tiltak og tilrettelegging i spesialpedagogisk praksis.
- Anvende faglige kunnskaper på praktiske problemstillinger.
Studenten skal gjennom undervisningen utvikle kompetanse til å:
- Planlegge tiltak på individ og systemnivå.
- Utdype og søke ny kunnskap og innsikt innen det spesialpedagogiske fagområdet.
- Kunne analysere konkrete problemer i spesialpedagogisk praksis
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Muntlig framlegg på seminar, ca. 15 min. Tema for framlegg avtales med emneansvarlig. Nærmere opplysninger om gjennomføring av arbeidskravet gis på forelesninger og Fronter.
Eksamen består av en 6 timers individuell digital skriftlig eksamen.
Eksamen vurderes med en karakterskala fra A-F, hvor A er beste karakter, E er dårligst og F regnes som stryk/ikke bestått.
Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-1014
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk