høst 2019:    BVDEX6 Barnevernspedagogens handlingskompetanse - fordypningsoppgave - 30 stp

Emnetype

Emnet er forbehold studenter på profesjonsstudiet i barnevern og kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BVEX6 Barnevernspedagogens handlingskompetanse - fordypningsoppgave 30 stp

Innhold

Delemne 6.1 Samhandling i forebyggende arbeid med barn, unge og deres familier

Gjennom deltakelse i undervisning og prosjekt skal studentene tilegne seg kunnskap om familien som system, og samhandling med barn og unge i grupper. Studentene skal planlegge, gjennomføre og evaluere en aktivitet som skal fremme inkludering og deltakelse fra ungdom. Studenten skal øves i å arbeide i grupper, organisasjoner og nettverk.

Delemne 6.2 Fordypningsoppgave

I siste semester skal studentene skrive en fordypningsoppgave med utgangspunkt i fag eller tema studentene har arbeidet med tidligere i studiet. Studentene kan velge å skrive individuelt eller i grupper på inntil 3 studenter. Studenten/e skal formulere en problemstilling som avgrenser et relevant tema fra studiet. Målet er at studenten/e ved å arbeide med en større skriftlig oppgave utvikler evnen til å sette faglig relevante problemstillinger inn i et teoretisk og praktisk perspektiv og viser analytisk kompetanse og kritisk refleksjon. Det er også en målsetting at studenten/e skal være fortrolig med, og beherske, de formelle og metodiske krav som stilles til faglige arbeider av et slikt omfang.


Hva lærer du

Delemne 6.1: Samhandling i forebyggende arbeid med barn, unge og deres familier

Kunnskapsmål:

  • Kjenne til sentrale psykologiske prosesser som oppstår i, og påvirker, familie­systemet (3a).
  • Ha kunnskap om vanlige utviklingskriser for familier (3a og 3b).
  • Få kunnskap om prosjektmetodikk knyttet til planlegging og gjennomføring av en prosess- og målorientert gruppeoppgave innen en bestemt tidsramme (4a).
  • Ha kunnskap om inkludering- og ekskluderingsmekanismer generelt, og innen barne- og ungdomsgrupper spesielt (4b, 5f).
  • Ha kunnskap om metoder for håndtering av gruppekonflikter (5b).
  • Ha kunnskap om hvordan man kan samarbeide i og med ulike nettverk og organisasjoner (5f).

Ferdighetsmål:

  • Kunne motivere ungdom til inkludering og deltakelse i gruppeaktiviteter (4a og 4b).
  • Kunne reflektere over strategier for å forhindre marginaliseringsprosesser (4b).
  • Kunne reflektere omkring etiske utfordringer i grupper (5a).
  • Ha kompetanse i samhandling med brukergrupper (5f).

Generell kompetanse:

  • Kunne planlegge, gjennomføre og evaluere et prosjekt i barne- og ungdomsgrupper (4a, 4b og 5d).
  • Tilegne seg ferdigheter i muntlig videreformidling av prosjekt resultater (4a).

Delemne 6.2 Fordypningsoppgave

Kunnskapsmål:

  • Ha kunnskap om temaet som er valgt for oppgaven, herunder relevant forskningslitteratur.
  • Ha kunnskap om grunnleggende vitenskapsteoretiske begreper og forskningsetikk.
  • Ha kunnskap om vitenskapsteoretiske metoder, og kritisk kunne vurdere ulike teorier og metoder.

Ferdighetsmål:

  • Kunne planlegge og gjennomføre et større skriftlig arbeid.
  • Kunne sette yrkesrelevante problemstillinger inn i et teoretisk perspektiv.
  • Vise analytisk kompetanse og kritisk refleksjon.
  • Beherske de formelle og metodiske krav til faglige arbeider av et slikt omfang.
  • Kunne vurdere og velge ut relevant faglitteratur og utøve kildekritikk.
  • Kunne anvende avansert søkemetodikk i faglig anerkjente databaser, både norske og internasjonale.
  • Kunne anvende mal for oppgaveskriving.
  • Kunne begrunne det selvvalgte temaets relevans for profesjonsutøvelsen.
  • Reflektere over den metodiske fremgangsmåten i fordypningsoppgaven, samt reflektere over forskningsetiske problemstillinger.

Generell kompetanse:

  • Kunne fordype seg i, og drøfte et faglig relevant tema.
  • Ha evne til bevisst kildekritikk og vurdering/valg av kilder ved innhenting av litteratur og informasjon.
  • Kunne drøfte etiske problemstillinger som er relevante for det valgte tema.


Undervisnings- og eksamensspråk

Bokmål

Undervisning

Delemne 6.1 Samhandling i forebyggende arbeid med barn, unge og deres familier

Forelesning, prosjektarbeid, veiledning, refleksjonsseminar, kaféseminar.

Delemne 6.2 Fordypningsoppgave

Fordypningsoppgave


Eksamen

Delemne 6.1 Samhandling i forebyggende arbeid med barn, unge og deres familier

Obligatorisk deltakelse i prosjektarbeid og presentasjon i seminar.

Delemne 6.2 Fordypningsoppgave

Arbeidskrav OBL 6.2: Som tillegg til obligatorisk litteraturliste velger studenten selv 600 sider relevant faglitteratur i 3. studieår delemne 6.2. Skriftlig vurdering i form av godkjent/ikke godkjent.

Vurdering

Eksamensdel 1: Skriftlig fordypningsoppgave individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Intern og ekstern sensor.

Eksamensdel 2: Individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i fordypningsoppgaven (100% justerende). Intern og ekstern sensor.

Det gis bokstavkarakterer fra A-F, der F er ikke-bestått.

Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø | Harstad |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: BVDEX6