vår 2020:    HEL-3226 Psykomotorisk fysioterapi del 1 - 20 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett på master i fysioterapi, studieretning psykomotorisk fysioterapi. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

I dette emnet gis en innføring i undersøkelse, funksjonsvurderinger og behandling innen psykomotoriske fagtradisjoner. Norsk psykomotorisk fysioterapi (NPMP) fokuseres spesielt, grunnet fagtradisjonens plass i norsk helsetjeneste. Helse- og funksjonsproblemer drøftes ut fra ulike teoretiske perspektiver. Emnet belyser også klinisk virksomhet et relasjonelt fenomen og hva dette kan bety for forståelse og fortolkning av kliniske funn.

Sentralt i emnet er utvikling av kliniske ferdigheter knyttet til anamneseopptak, kroppsundersøkelse, vurdering av kroppsfunn, behandlingstiltak og samtale. I undersøkelsen inngår vurderinger av personens respirasjon, holdning og muskulatur, samt ulike funksjonsprøver. Hvordan kliniske funn vurderes og forstås i relasjon til anamnese, livshistorie og livssituasjon vil vektlegges. Hvordan ulike teoretiske perspektiver informerer klinisk praksis vil belyses.

Emnet fokuserer på sykdomsforståelse og belyser et bredt spekter av problemer knyttet til langvarige muskelskjelett- og funksjons-problemer, samt psykiske lidelser og sammensatte tilstander som en ser hos pasienter som kommer til psykomotorisk fysioterapi (inkludert vedvarende spennings- og smertetilstander, respirasjonsplager, angst og depresjon).

Emnet belyser hvordan psykomotorisk fysioterapi kan bidra med ny innsikt og hvordan fagområdet kan utfylle andre helsetjenester og bidra i tverrprofesjonelt samarbeid ved behov. Etiske aspekter ved målformulering og prosesser bak vil tematiseres i lys av begrep som pasientdeltakelse og brukerorientering.


Hva lærer du

Kunnskaper:

Etter gjennomført emne har studenten

  • inngående kunnskap om Norsk psykomotorisk fysioterapi og hvordan metoden er teoretisk og empirisk begrunnet 
  • inngående kunnskap om metodens hovedprinsipper knyttet til kroppsundersøkelse, vurdering og behandling
  • inngående kunnskap om og forståelse av sammenhenger mellom personers livserfaringer og kroppslige spor og uttrykk
  • inngående kunnskap om ulike perspektiver knyttet til psykiske lidelser, belastningslidelser og sammensatte tilstander som er aktuelle i psykomotorisk sammenheng.
  • inngående kunnskap om etiske aspekter ved samhandling, undersøkelse, vurdering og behandling

 

Ferdigheter:

Etter gjennomført emne kan studenten

  • oppta anamnese og utføre helhetlig psykomotorisk kroppsundersøkelse og funksjonsvurdering
  • gjøre rede for teori, prinsipper og virkemidler knyttet til Norsk psykomotorisk fysioterapi
  • trekke inn relevant teori og forskningsbasert kunnskap i analyse og vurderinger av kliniske funn og faglige problemstillinger
  • kritisk vurdere om psykomotorisk fysioterapi er indisert eller ikke
  • tilpasse behandling og utvikle behandlingsplan til den enkelte person/bruker basert på analyse og vurdering av pasientens kroppslige belastninger og ressurser, livshistorie og livssituasjon

 

Generell kompetanse:

Etter gjennomført emne skal studenten kunne

  • beskrive og formidle hvordan kroppslige uttrykk kan forstås i relasjon til livsbelastninger
  • gjennomføre og tilpasse psykomotorisk kroppsundersøkelse, vurdering og behandling til personer med et bredt spekter av plager knyttet til muskelskjelett systemet og psykiske lidelser
  • kommunisere faglige vurderinger og analyser til brukere og relevant fagpersonell for å fremme samhandling, flerfaglig samarbeid og ny innsikt i utredning- og behandlingsprosessen
  • reflektere kritisk over muligheter og begrensninger knyttet til psykomotorisk fysioterapi og over når behandlingsformen er hensiktsmessig eller ikke
  • analysere og vurdere faglige og etiske aspekter knyttet til egen fagutøvelse


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk er hovedspråk i undervisningen, men det kan bli undervist på svensk, dansk og engelsk. Eksamensspråk er norsk, men eksamen kan avlegges på svensk, dansk eller engelsk etter avtale.

Undervisning

Arbeidsomfang er totalt 600 timer som fordeles på arbeidsformene

  • samlingsbasert undervisning: 100 timer (inkl. forelesninger, ferdighetsundervisning, seminarer)
  • selvstudier og gruppearbeid mellom samlingene (195 timer).
  • praksisstudier: 225 timer (75 konsultasjoner x 3 medregnet planlegging, gjennomføring, journalføring og loggføring)
  • praksisveiledning: 30 timer
  • arbeidskrav: 15 timer (5 timer x 3)
  • hospiterings-/observasjonspraksis: 35 timer.

Praksis:

Praksis er en sentral del av utdanningen hvor målet er å utvikle klinisk handlingskompetanse og faglig skjønn gjennom integrering av studiets teoritilfang, ferdighetstrening og erfaringslæring fra konkrete terapeut/student-relasjoner. Studenten skal etablere kontakt med mennesker som har ulike former for psykosomatiske og psykiske lidelser, og søke innblikk i deres menneskers opplevelses- og meningsverden, stimulere til deltakelse og få fram deres ressurser. Studenten skal utvikle kompetanse i å utføre undersøkelseselementer og behandlingstiltak og tilpasse dem til den enkeltes tilstand og situasjon ut fra samtale, samhandling og kroppslige forhold og ytringer. Studenten skal også dokumentere faglig virksomhet og kommunisere skriftlig og muntlig om faglige forhold - med pasienter, pårørende og samarbeidspartnere.

Praksis skal også gi studenten innblikk i dens institusjonelle rammer som på ulike vis virker inn på egen yrkesutøvelse og tverrfaglig samarbeid.

Praksis i emnet er todelt:

  • én ukes hospitering/observasjonspraksis skal gjennomføres, fortrinnsvis på annet tjenestenivå enn egen arbeidsplass. Det bør være fysioterapeut med psykomotorisk kompetanse på praksisstedet.
  • Hovedpraksis i psykomotorisk fysioterapi skal gjennomføres på eget arbeidssted og skal være veiledet av fysioterapeut med takstkompetanse i psykomotorisk fysioterapi. Denne praksisen fortsetter i neste emne HEL-3227 Psykomotorisk fysioterapi del II.

Arbeidskrav relatert til praksis i dette emnet er beskrevet under arbeidskrav nedenfor.

Det er utarbeidet egne Retningslinjer for praksisdelen av studiet.


Eksamen

Arbeidskrav:
Arbeidskrav som vurderes av praksisveileder:

  • Praksis på egen arbeidsplass: Gjennomført ca. 75 konsultasjoner med pasienter som har ulike plager og lidelser.

Veileder anbefaler praksis godkjent/ikke godkjent overfor studieledelsen.

  • Loggføring over praksis, jf. spesifiserte retningslinjer. Veileder godkjenner/ikke godkjenner.
  • Dokumentere to psykomotoriske undersøkelser og funksjonsvurderinger på pasienter fra egen praksis. Veileder godkjenner/ikke godkjenner.

 

Arbeidskrav som vurderes av faglærer:

  • Gruppevis fremlegg basert på gitt oppgave.
  • Hospitere en uke på annen arbeidsplass - fortrinnsvis på annet tjenestenivå enn egen arbeidsplass.
  • Føre og levere logg fra hospiteringsperioden.
  • Refleksjonsnotat med fokus på tverrfaglig samarbeid fra hospiteringsperioden.
  • Godkjent praksis (praksisveileder anbefaler og faglærer godkjenner).
  • Gjennomgått 30 timer veiledning.
  • Obligatorisk tilstedeværelse i timeplanfestet undervisning (min. 80 % tilstedeværelse).

 

Eksamen:

Skriftlig oppgave basert på egen undersøkelse av pasient med fokus på beskrivelse og analyse av funn, konklusjon og planer for behandling.

Det er utarbeidet utfyllende retningslinjer for eksamen.

Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått.

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Kontinuasjonseksamen arrangeres i påfølgende semester.


  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 20
  • Emnekode: HEL-3226