høst 2019: BED-2055 Næringslivsetikk - 10 stp
Innhold
Næringslivsetikk som fag har to hovedformål. På den ene siden er etikkfaget nyttig for å kunne analysere, håndtere samt ikke minst forebygge moralske konfliktsituasjoner i næringslivssammenheng. På den andre siden inviterer faget til å se kritisk og konstruktivt på økonomenes profesjonsroller, på praksis, skikk og bruk i næringslivet, samt ikke minst på andre handelshøgskolefag.
Kurset legger vekt på arbeid med cases og at næringslivsetikkfaget handler om god lytting, refleksjon og dialog. For å få et førsteinntrykk kan man se på hvordan fagmiljøet ved universitetet i St. Gallen presenterer og markedsfører noen hovedproblemstillinger: https://www.youtube.com/watch?v=E0NkGtNU_9w . Eller man kan gjerne lete selv etter nettbaserte presentasjoner om næringslivsetikk og bedriftens samfunnsansvar, om business ethics og corporate social responsibility.
Innhold:
- At og hvorfor moralske konfliktsituasjoner er allestedsnærværende
- Arbeid med konflikt-cases sortert etter undertema, med debriefing og dialog, med undertema som personalpolitikk og etikk, markedsføringsetikk, profesjonsetikk, regnskaps- og revisjonsetikk, miljøetikk, globalisering, kulturforskjeller og etikk
- Næringslivs- og profesjonsetikk for økonomer, ytterligere problemstillinger og tilnærminger
- Næringslivsetikk og samfunnsansvar, sortert etter interessenttyper
- Næringslivsetikk som undervisnings- og forskningsfag
- Ulike tilnærminger innen moralfilosofi, med et visst fokus på diskursetikk og sokratisk dialog i Nelson-Heckmann-tradisjonen.
- Næringslivsetikk som fagkritikk av andre handelshøgskolefag.
Hva lærer du
Kunnskapsmål
Etter å ha tatt kurset skal kandidaten:
- Kjenne til de viktigste begrepene, teoriene og forfatterne, både innenfor normativ og deskriptiv næringslivsetikk
- Forstå og kunne vurdere sterke og svake sider ved de viktigste tilnærmingene, særlig dem som man selv velger å bruke
Ferdighetsmål
Etter å ha tatt kurset skal kandidaten:
- Kunne anvende begreper og teorier fruktbart og kritisk, på næringslivsetiske problemstillinger i faglitteraturen, men også og først og fremst på det som skjer i praksis, i næringslivet og ved handelshøgskoler.
- Kunne skissere og organisere arbeid med realistiske moralske konfliktsituasjoner i næringslivssammenheng
- Kunne identifisere og problematisere etiske undertema i andre handelshøgskolefag og deres teorigrunnlag.
- Kunne stille kritiske spørsmål om slike teorier og om hva som er og bør være praksis i næringslivet.
Refleksjonsmål
Etikk har å gjøre med refleksjon og dialog om komplekse sammenhenger, dilemmaer, spørsmål om hva som er rett og galt, her i næringslivssammenheng.
- Etter å ha tatt kurset bør kandidatene ha opparbeidet seg en kritisk holdning til egen moral, dvs ha utviklet en egen personlig etikk og ansvarsbevissthet når det gjelder egen rolle som handelshøgskolekandidat.
- Videre og ikke minst skal studentene ha tilegnet seg en evne og vilje til å følge opp ord gjennom handling, og aldri glemme at næringslivsetikk er et spørsmål om klok og ansvarsbevisst avveining mellom økonomiske og ikke-økonomiske hensyn.
Eksamen
Eksamen består av en gruppebasert (2-3 studenter) semesteroppgave som utgjør 100 % av sluttkarakter. Karakterskala: A-F
Arbeidskrav:
1) Individuell presentasjon av bokkapittel/artikkel (gjerne videoopptak!) på inntil 7 minutter eller konstruktiv kritikk av en annen gruppes semesteroppgave («review»; inntil 5 minutter, gjerne videopptak, med skriftlig handout på inntil 250-350 ord)
2) Gruppepresentasjon av egen semesteroppgave i sluttfasen («in progress»), gjerne som videoopptak.
Begge arbeidskravene må være godkjent (bestått/ikke bestått) for å få oppmelding til avsluttende vurdering/eksamen
Det arrangeres ikke kontinuasjonseksamen i emnet.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: BED-2055
- Ansvarlig enhet
- Handelshøgskolen ved UiT