høst 2019:    BLU-2013 Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen - 30 stp

Søknadsfrist

Søknadsfrist for videreutdanningsstudenter: 1. juni via lokalt opptak på enkeltemner. Emnekode BLU-2013 må oppgis i søknaden.

Emnetype

Emnet er fordypningsemne i barnehagelærerutdanningen. Emnet kan tas som videreutdanning.

Opptakskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.

Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å få ta emnet som fordypningsemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BLU-2233 Digital kompetanse i barnehagen 30 stp
BLU-2203 Digital kompetanse i barnehagen 30 stp

Innhold

Emnet kombinerer teoretiske og praksisnære kunnskaper og ferdigheter om pedagogisk bruk av digitale verktøy og barns digitale hverdag i barnehagen.

Emnet tematiserer barns utvikling i bruk av digital teknologi både i lek, utforsking og læring. Profesjonsfaglig digital kompetanse og digital dømmekraft er begreper som vil bli satt inn i en faglig sammenheng knyttet til arbeid i barnehagen sett både fra voksne og barns perspektiv.

Innholdet i emnet omhandler arbeid med digitale verktøy som er relevante for det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Hvordan barnehagelæreren bruker digitale verktøy i sitt pedagogiske arbeid er sentrale deler av emnet og vil inngå både i lek og læring, samt dokumentasjonsarbeidet i barnehagen.

Emnet fokuserer på de ansattes rolle i barnehagen og deres ansvar for å gi barn varierte og tilpassede utfordringer knyttet til aktiviteter med bruk av digital teknologi.

Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 15 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • bruk av digital teknologi som pedagogisk verktøy
  • den digitale barnekulturen og mediers betydning i den
  • ulike digitale verktøy og bruk av dem
  • barns erfaringer og danning med digitale medier
  • lover og regler som ivaretar barna ved bruk av digitale medier/verktøy

Ferdigheter

Studenten:

  • har grunnleggende ferdigheter i bruk av digitale verktøy
  • kan legge til rette for og gjennomføre kreative aktiviteter med digitale verktøy som stimulerer barns helhetlige utvikling
  • er i stand til å la barna få oppleve at digitale verktøy kan være en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap
  • har ferdigheter i digital dokumentasjon av barnehagens pedagogiske arbeid
  • kan bruke, vurdere og tilrettelegge programvare og digitale spill rettet mot barn i barnehagealder

Kompetanse

Studenten:

  • har kompetanse til å benytte seg av mulighetene og utfordringene som barnehagen møter på i den digitale tidsalderen
  • kan reflektere over hvordan dokumentasjon kan brukes til å utvikle barnehagen som organisasjon
  • har kompetanse til å veilede barn og foresatte i deres møte med en digital teknologi i og utenfor barnehagen
  • kan utøve og vurdere digital praksis i ulike miljø og arbeidsformer
  • kan utøve digital dømmekraft i arbeidet med barn og foresatte
  • kan forholde seg kritisk og reflektert til bruk og innhold av digital verktøy og programvare
  • utvikler en profesjonsfaglig digital kompetanse


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Emnet går over ett semester og er samlingsbasert i Tromsø. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger. Det legges også opp til mulig samarbeid med lokale samarbeidspartnere som f. eks Nordnorsk Vitensenter og Utdanningsdirektoratet.

Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.

Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.

Læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy. Undervisningsomfang: om lag 150 timer.

Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:

  • Studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
  • Studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere
  • krav om tilstedeværelse (minimum 90 %)
  • studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
  • Studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
    • tilrettelegge for og gjennomføre en faglig diskusjon med medarbeidere om profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen. Dokumenteres med et referat fra diskusjonen med begrunnelse for problemstillingen i diskusjonen
    • gjennomføre to aktiviteter med bruk av digitale verktøy med barn. dokumenteres med refleksjonsnotat på inntil 400 ord pr aktivitet
    • et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra praksis er tema (om lag 800 ord)

 

Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:

  • oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
  • bestått praksis i emnet
  • planlegge og gjennomføre en aktivitet med digitale verktøy der barnas kompetanse er i fokus. Dokumenteres med skriftliggjøring av deltakende observasjon som knyttes mot faglitteraturen (om lag 1000 ord)
  • individuell skriftlig oppgave med gitt tema (omfang om lag 2500 ord)

For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav:

  • en didaktisk oppgave knyttet til faglig relevant tidligere praksiserfaring på om lag 1500 ord

I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår.

Eksamen består av:

Praktisk- metodisk gruppeeksamen (2-3 studenter pr. gruppe). Tema for hver gruppe trekkes i forkant og det gis 48 timers forberedelsestid. Presentasjonen skal vare i inntil 30 minutter. Etter presentasjonen følger individuell muntlig utspørring med spørsmål på basis av hele pensum. Varighet 15 minutter pr student. Det gis individuell karakter.

Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala fra A til E for bestått, F som ikke bestått, med A som beste karakter. Ved karakteren F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.  


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: BLU-2013