høst 2019:    BLU-2014 Friluftsliv og mestring for alle barn i barnehagen - 30 stp

Søknadsfrist

Søknadsfrist for videreutdanningsstudenter: 1. juni via lokalt opptak på enkeltemner. Emnekode BLU-2014 må oppgis i søknaden.

Emnetype

Emnet er fordypningsemne i barnehagelærerutdanningen. Emnet kan tas som videreutdanning.

Opptakskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.

Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å få ta emnet som fordypningsemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BLU-2204 Friluftsliv og mestring for alle barn i barnehagen 30 stp
BLU-2234 Friluftsliv og mestring for alle barn i barnehagen 30 stp

Innhold

Sentrale fagområder er: utfordringer knyttet til atferd og sosial kompetanse, friluftsliv, natur, ferdsel, fagdidaktikk og mangfold i nord.

Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 15 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper

Studentene skal ha:

  • kunnskap om utfordringer knyttet til atferd og sosial kompetanse hos barn
  • kunnskap om friluftsliv, fagdidaktiske metoder og sikkerhetsvurdering i natur
  • kunnskap om fysisk, psykisk og sosial mestring hos barn koblet til friluftsliv
  • forståelse for samspillet mellom menneske og natur i et mangfoldsperspektiv

 

Ferdigheter

Studentene skal kunne:

  • planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter i natur for barn med utfordringer knyttet til atferd og sosial kompetanse
  • beherske praktiske ferdigheter i friluftsliv
  • foreta sikkerhetsvurderinger i natur
  • bruke digitale verktøy i planlegging, gjennomføring og evaluering

 

Kompetanse

Studentene skal kunne:

  • anvende kunnskap om barn med utfordringer knyttet til atferd og sosial kompetanse i planlegging, gjennomføring og vurdering av aktiviteter i natur
  • reflektere, sikkerhetsvurdere og tilrettelegge for aktiviteter i natur ut fra målsetning om utfordring og mestring for alle barn
  • beherske ferdigheter og fagdidaktiske metoder innenfor friluftsliv i et mangfoldsperspektiv


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Emnet går over ett semester og er samlingsbasert i Tromsø. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis. Det vil bli lagt vekt på at studentene får arbeide med det teoretiske stoffet gjennom veiledet gruppearbeid med faglige og praktisk-metodiske oppgaver. I løpet av semesteret vil det bli gjennomført en delvis studentorganisert overnattingstur.

Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.

Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy. Undervisningsomfang: om lag 150 timer. Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:

  • studentens utviklingsmål og plan for praksisperioden ferdigstilles i samråd med praksislærer første praksisuke. Studenten gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere
  • krav om tilstedeværelse (minimum 90 %)
  • studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
  • planlegge og gjennomføre prosjekt på avdeling/base med bruk av fagdidaktiske metoder for å ivareta barn med utfordringer knyttet til atferd og sosialkompetanse. Gjennom prosjektet skal studenten gjøre fortløpende notater. Notat og en sluttrefleksjon leveres praksislærer (totalt omfang om lag 2000 ord)

Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:

  • oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
  • bestått praksis i emnet
  • to praktisk- metodiske gruppeoppgaver (omfang om lag 1200 ord pr oppgave)
  • én overnattingstur med gruppeoppgave (omfang om lag 2500 ord)
  • en praktisk prøve i friluftsferdigheter
  • to veiledninger på skriftlig oppgave der studentene velger problemstilling fra prosjekt i praksis/tidligere praksiserfaring

For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav: en didaktisk oppgave knyttet til tidligere faglig relevant praksiserfaring (om lag 3000 ord)

I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.

 

Eksamen består av to deler:

  • Individuell skriftlig oppgave med problemstilling fra prosjekt i praksis/tidligere praksiserfaring. Omfang om lag 3000 ord (teller 40 % av karakteren).
  • Muntlig eksamen på 30 minutter i sammensatt gruppe (3- 4 studenter). Den skriftlige oppgaven utgjør utgangspunkt for eksamen.  Studentene må påregne spørsmål fra hele pensum (teller 60 % av karakteren).

Skriftlig individuell oppgave må være bestått for å få ta muntlig eksamen. Det gis individuell karakter i emnet.

Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala fra A til E for bestått, F som ikke bestått, med A som beste karakter.

Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår. Ved karakteren F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: BLU-2014