høst 2019:    BLU-2015 Fysisk aktivitet og kosthold i barnehagen - 30 stp

Søknadsfrist

Søknadsfrist for videreutdanningsstudenter: 1. juni via lokalt opptak på enkeltemner. Emnekode BLU-2015 må oppgis i søknaden.

Emnetype

Emnet er fordypningsemne i barnehagelærerutdanningen. Emnet kan tas som videreutdanning.

Opptakskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.

Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å få ta emnet som fordypningsemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BLU-2205 Fysisk aktivitet og kosthold i barnehagen 30 stp
BLU-2235 Fysisk aktivitet og kosthold i barnehagen 30 stp

Innhold

Forebyggende og helsefremmende folkehelsearbeid med fokus på fysisk aktivitet og kosthold. Studentene vil få teoretisk og praktisk grunnlag for å arbeide helsefremmende og forebyggende i barnehagen.

Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 15 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskap

Studenten skal ha kunnskap om:

  • helsemyndighetens anbefalinger knyttet til fysisk aktivitet og kosthold i tråd med Rammeplan for barnehagen
  • forskningsbasert sammenheng mellom fysisk aktivitet, kosthold og helse for å utvikle matglede og sunne helsevaner
  • å tilrettelegge for kosthold og fysisk aktivitet for barn i vekst og utvikling
  • daglig fysisk aktivitet som fremmer barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling

 

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • planlegge, gjennomføre og vurdere fysisk aktivitet og kosthold for barn i barnehagen
  • reflektere pedagogisk, og didaktisk og lede helsefremmende arbeid knyttet til fysisk aktivitet og kosthold i barnehagen
  • observere og dokumentere barns fysiske aktivitet og kosthold relatert til relevant forsknings- og utviklingsarbeid

 

KompetanseStudenten skal kunne:

  • anvende forskningsbasert kunnskap om barns fysisk aktivitet og kosthold for barn
  • didaktisk planlegge, gjennomføre og vurdere fysisk aktivitet og kosthold i barnehagen
  • igangsette og praktisere nasjonale føringer for helsefremmende og forebyggende tiltak som gjelder barn


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Emnet går over ett semester og er samlingsbasert i Tromsø.

Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.

Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.

Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.

Læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.

Undervisningsomfang: om lag 150 timer.

Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:

  • Studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
  • Studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere
  • krav om tilstedeværelse (minimum 90 %)
  • studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
  • Studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
    • planlegge, gjennomføre og dokumentere et prosjekt med barn, knyttet til kosthold og/eller fysisk aktivitet. Prosjektet drøftes opp mot pensumlitteratur og faglig refleksjon (om lag 2000 ord)
    • et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra praksis er tema (om lag 800 ord)

 

Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:

  • oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
  • bestått praksis i emnet
  • skriftlig skisse for prosjekt i praksisperioden (omfang om lag 800 ord)
  • ett gruppearbeid etter problembasert læringsmetoden (PBL) i gruppe (inkluderer forelesning, veiledning og muntlig fremlegg)

For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav:

  • en didaktisk oppgave knyttet til fagrelevant praksiserfaring på om lag 1500 ord. Tema gis/godkjennes av faglærer.

I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår.

Eksamen består av:

Muntlig framlegg i gruppe (ca. 30 minutter) med påfølgende 20 minutters muntlig eksaminering. Gruppestørrelse er 3-4 studenter. Gruppene har 5 dager til forberedelse av framlegget. På første eksamensdag skal alle gruppene levere gruppekontrakt og en utskrift av fremlegget i to eksemplarer til sensorene. Det gis individuell karakter.

Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala med seks trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter. Ved karakteren F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: BLU-2015