høst 2019: BLU-2015 Fysisk aktivitet og kosthold i barnehagen - 30 stp
Opptakskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.
Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å få ta emnet som fordypningsemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.
Innhold
Forebyggende og helsefremmende folkehelsearbeid med fokus på fysisk aktivitet og kosthold. Studentene vil få teoretisk og praktisk grunnlag for å arbeide helsefremmende og forebyggende i barnehagen.
Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 15 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten skal ha kunnskap om:
- helsemyndighetens anbefalinger knyttet til fysisk aktivitet og kosthold i tråd med Rammeplan for barnehagen
- forskningsbasert sammenheng mellom fysisk aktivitet, kosthold og helse for å utvikle matglede og sunne helsevaner
- å tilrettelegge for kosthold og fysisk aktivitet for barn i vekst og utvikling
- daglig fysisk aktivitet som fremmer barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- planlegge, gjennomføre og vurdere fysisk aktivitet og kosthold for barn i barnehagen
- reflektere pedagogisk, og didaktisk og lede helsefremmende arbeid knyttet til fysisk aktivitet og kosthold i barnehagen
- observere og dokumentere barns fysiske aktivitet og kosthold relatert til relevant forsknings- og utviklingsarbeid
KompetanseStudenten skal kunne:
- anvende forskningsbasert kunnskap om barns fysisk aktivitet og kosthold for barn
- didaktisk planlegge, gjennomføre og vurdere fysisk aktivitet og kosthold i barnehagen
- igangsette og praktisere nasjonale føringer for helsefremmende og forebyggende tiltak som gjelder barn
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert i Tromsø.
Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.
Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.
Læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Undervisningsomfang: om lag 150 timer.
Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:
Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- Studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
- Studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere
- krav om tilstedeværelse (minimum 90 %)
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- Studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
- planlegge, gjennomføre og dokumentere et prosjekt med barn, knyttet til kosthold og/eller fysisk aktivitet. Prosjektet drøftes opp mot pensumlitteratur og faglig refleksjon (om lag 2000 ord)
- et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra praksis er tema (om lag 800 ord)
Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis i emnet
- skriftlig skisse for prosjekt i praksisperioden (omfang om lag 800 ord)
- ett gruppearbeid etter problembasert læringsmetoden (PBL) i gruppe (inkluderer forelesning, veiledning og muntlig fremlegg)
For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav:
- en didaktisk oppgave knyttet til fagrelevant praksiserfaring på om lag 1500 ord. Tema gis/godkjennes av faglærer.
I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår.
Eksamen består av:
Muntlig framlegg i gruppe (ca. 30 minutter) med påfølgende 20 minutters muntlig eksaminering. Gruppestørrelse er 3-4 studenter. Gruppene har 5 dager til forberedelse av framlegget. På første eksamensdag skal alle gruppene levere gruppekontrakt og en utskrift av fremlegget i to eksemplarer til sensorene. Det gis individuell karakter.
Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala med seks trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter. Ved karakteren F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 30
- Emnekode: BLU-2015
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk