høst 2019:    BLU-2017 Tilpasset læringsmiljø og tidlig innsats i barnehagen - 30 stp

Søknadsfrist

Søknadsfrist for videreutdanningsstudenter: 1. juni via enkeltemneopptak. Emnekode BLU-2017 må oppgis i søknaden.

Emnetype

Emnet er fordypningsemne i barnehagelærerutdanningen. Emnet kan tas som videreutdanning.

Opptakskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern. Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å ta emnet som fordypningemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.

Innhold

Innholdet i emnet består i hovedsak av følgende deler:

  • barnehagen som inkluderende fellesskap og tilpasset læringsmiljø for alle barn
  • barnehagens ansvar og oppgaver for tidlig innsats
  • taushetsplikt, opplysningsrett og opplysningsplikt
  • barn med behov for særskilt hjelp og støtte
  • barn som utsettes for omsorgssvikt
  • veiledning og rådgivning
  • observasjon og kartlegging
  • foreldresamarbeid
  • tverretatlig og tverrfaglig samarbeid, taushetsplikt, opplysningsrett og opplysningsplikt

Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 15 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultater:

Kunnskap

Studenten skal ha kunnskap om:

  • hva begrepene inkludering, tilpasset opplæring og tidlig innsats innebærer, og hvordan de plasserer seg i en barnehagehverdag
  • barn med behov for særskilt hjelp og støtte, med vekt på høyfrekvente grupper, og barn som er utsatt for omsorgssvikt
  • barn i sorg og krise
  • relevant lovverk, styringsdokumenter og lokale retningslinjer for tidlig innsats
  • barnehagens ansvar og oppgaver knyttet til kommunalt samarbeid om tidlig innsats, samt ulike samarbeidsinstansers innsats knyttet til barn som vekker bekymring
  • foreldresamarbeid og foreldres rettigheter og plikter knyttet til eget barns oppdragelse og opplæring

Ferdigheter

Studenten kan:

  • legge til rette for inkluderende fellesskap for alle barn gjennom felles opplevelser og mestring
  • identifisere særskilte behov hos enkeltbarn, og på bakgrunn av faglige vurderinger raskt iverksette tiltak
  • observere, kartlegge, dokumentere og iverksette tilpasset læringsmiljø for barn og barnegrupper som har behov for det
  • utarbeide differensierte opplæringsplaner
  • inngå i samarbeid og dialog med foreldre om barn med særskilte behov, og gjennomføre foreldresamtaler om vanskelige tema
  • ha en beredskap for å møte barn i sorg og krise

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • ha kjennskap til ulike forutsetninger og behov som barn kan ha, og iverksette tilpasset læringsmiljø ut fra det
  • forstå målsettingen med og betydningen av tidlig innsats, og ha innsikt i hvordan kommunalt samarbeid om tidlig innsats fungerer
  • kunne skriftliggjøre observasjon og kartlegging som del av samarbeidet med foresatte, personalet i barnehagen, pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT), barneverntjenesten, helsestasjon og skoleverket
  • forstå betydningen av tidlig foreldreinvolvering
  • aktivt kunne bruke aktuelt lovverk til barnets beste 
  • kunne gjøre etiske overveielser knyttet til tidlig innsats
  • være i stand til kritisk å reflektere over og vurdere tiltak, programmer og tilbud som barnehagen tilrås å benytte til pedagogiske formål


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Emnet går over ett semester og er samlingsbasert i Alta. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.

Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.

Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.

Læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy. Undervisningsomfang: om lag 150 timer.

Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:

  • Studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
  • Studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere
  • krav om tilstedeværelse (minimum 90 %)
  • studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
  • Studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
    • intervju med barnehageleder/pedagogisk leder og spesialpedagog/støttepedagog om barnehagens arbeid med tilpasset læringsmiljø og barn med behov for særskilt hjelp og støtte. Evaluering skirftliggjøres
    • planlegge og gjennomføre minimum to læringsaktiviteter i barnegruppe med fokus på inkluderende fellesskap. Plan og evaluering skirftliggjøres
    • et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra praksis er tema (om lag 800 ord)

 

Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:

  • oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
  • bestått praksis i emnet
  • en individuell faglig tekst om sentralt tema i emnet (omfang om lag 1500 ord)
  • et webinar knyttet til sentralt tema i emnet. Studentene jobber i par. Omfang ca. 10 minutter, manus leveres skriftlig.
  • muntlig gruppeframlegg i plenum med utgangspunkt i erfaringer fra praksis, omfang ca. 20 minutter
  • gjennomføre dialogøvelser som tematiserer foreldresamtaler om vanskelige tema. Felles refleksjon i plenum

For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav: en didaktisk oppgave knyttet til faglig relevant tidligere praksiserfaring på om lag 1500 ord.

I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår.

Eksamen består av: Individuell muntlig eksamen (omfang 20 minutter).

Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala med seks trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter. Ved karakteren F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: BLU-2017