høst 2019: BLU-2017 Tilpasset læringsmiljø og tidlig innsats i barnehagen - 30 stp
Opptakskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern. Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å ta emnet som fordypningemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.Innhold
Innholdet i emnet består i hovedsak av følgende deler:
- barnehagen som inkluderende fellesskap og tilpasset læringsmiljø for alle barn
- barnehagens ansvar og oppgaver for tidlig innsats
- taushetsplikt, opplysningsrett og opplysningsplikt
- barn med behov for særskilt hjelp og støtte
- barn som utsettes for omsorgssvikt
- veiledning og rådgivning
- observasjon og kartlegging
- foreldresamarbeid
- tverretatlig og tverrfaglig samarbeid, taushetsplikt, opplysningsrett og opplysningsplikt
Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 15 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultater:
Kunnskap
Studenten skal ha kunnskap om:
- hva begrepene inkludering, tilpasset opplæring og tidlig innsats innebærer, og hvordan de plasserer seg i en barnehagehverdag
- barn med behov for særskilt hjelp og støtte, med vekt på høyfrekvente grupper, og barn som er utsatt for omsorgssvikt
- barn i sorg og krise
- relevant lovverk, styringsdokumenter og lokale retningslinjer for tidlig innsats
- barnehagens ansvar og oppgaver knyttet til kommunalt samarbeid om tidlig innsats, samt ulike samarbeidsinstansers innsats knyttet til barn som vekker bekymring
- foreldresamarbeid og foreldres rettigheter og plikter knyttet til eget barns oppdragelse og opplæring
Ferdigheter
Studenten kan:
- legge til rette for inkluderende fellesskap for alle barn gjennom felles opplevelser og mestring
- identifisere særskilte behov hos enkeltbarn, og på bakgrunn av faglige vurderinger raskt iverksette tiltak
- observere, kartlegge, dokumentere og iverksette tilpasset læringsmiljø for barn og barnegrupper som har behov for det
- utarbeide differensierte opplæringsplaner
- inngå i samarbeid og dialog med foreldre om barn med særskilte behov, og gjennomføre foreldresamtaler om vanskelige tema
- ha en beredskap for å møte barn i sorg og krise
Generell kompetanse
Studenten skal:
- ha kjennskap til ulike forutsetninger og behov som barn kan ha, og iverksette tilpasset læringsmiljø ut fra det
- forstå målsettingen med og betydningen av tidlig innsats, og ha innsikt i hvordan kommunalt samarbeid om tidlig innsats fungerer
- kunne skriftliggjøre observasjon og kartlegging som del av samarbeidet med foresatte, personalet i barnehagen, pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT), barneverntjenesten, helsestasjon og skoleverket
- forstå betydningen av tidlig foreldreinvolvering
- aktivt kunne bruke aktuelt lovverk til barnets beste
- kunne gjøre etiske overveielser knyttet til tidlig innsats
- være i stand til kritisk å reflektere over og vurdere tiltak, programmer og tilbud som barnehagen tilrås å benytte til pedagogiske formål
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert i Alta. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.
Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.
Læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy. Undervisningsomfang: om lag 150 timer.
Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:
Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- Studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
- Studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere
- krav om tilstedeværelse (minimum 90 %)
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- Studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
- intervju med barnehageleder/pedagogisk leder og spesialpedagog/støttepedagog om barnehagens arbeid med tilpasset læringsmiljø og barn med behov for særskilt hjelp og støtte. Evaluering skirftliggjøres
- planlegge og gjennomføre minimum to læringsaktiviteter i barnegruppe med fokus på inkluderende fellesskap. Plan og evaluering skirftliggjøres
- et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra praksis er tema (om lag 800 ord)
Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis i emnet
- en individuell faglig tekst om sentralt tema i emnet (omfang om lag 1500 ord)
- et webinar knyttet til sentralt tema i emnet. Studentene jobber i par. Omfang ca. 10 minutter, manus leveres skriftlig.
- muntlig gruppeframlegg i plenum med utgangspunkt i erfaringer fra praksis, omfang ca. 20 minutter
- gjennomføre dialogøvelser som tematiserer foreldresamtaler om vanskelige tema. Felles refleksjon i plenum
For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav: en didaktisk oppgave knyttet til faglig relevant tidligere praksiserfaring på om lag 1500 ord.
I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår.
Eksamen består av: Individuell muntlig eksamen (omfang 20 minutter).
Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala med seks trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter. Ved karakteren F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 30
- Emnekode: BLU-2017
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk