høst 2019:    BLU-2021 Pedagogisk ledelse og veiledning - 30 stp

Søknadsfrist

Søknadsfrist for videreutdanningsstudenter: 1. juni via enkeltemneopptak. Emnekode BLU-2021 må oppgis i søknaden.

Emnetype

Emnet er fordypningsemne i barnehagelærerutdanningen. Emnet kan tas som videreutdanning for lærere og barnehagelærere, men er også relevant for kandidater med helse- og sosialfaglig bakgrunn.  

Opptakskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern. Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å ta emnet som fordypningemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.

Innhold

Innholdet i emnet består av følgende deler:

  • Ledelse i et relasjonelt perspektiv
  • Læringsledelse og endringsarbeid
  • Kommunikasjon, mangfold og sosiale prosesser
  • Psykososialt arbeidsmiljø og konflikter
  • Veiledning som verktøy i lærings- og utviklingsprosesser
  • Veiledningsøvelser

Praksis er en integrert del av emnet for studenter i barnehagelærerutdanningen. Omfang: 15 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskap

Studenten skal ha kunnskap om:

  • Kommunikasjonsteori 
  • Interkulturell kommunikasjon
  • Ledelse av lærings- og endringsprosesser
  • Psykososiale arbeidsmiljøfaktorer og et inkluderende arbeidsliv
  • Konflikter og konflikthåndtering
  • Sentrale begreper og ulike tradisjoner i veiledning
  • Samspill, roller og maktforhold i veiledningsprosesser
  • Ulike modeller for veiledningssamtaler

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • Observere, beskrive og vurdere pedagogiske situasjoner fra ulike ståsted
  • Vurdere og utøve pedagogisk ledelse i ulike sammenhenger
  • Håndtere praktiske og personlige utfordringer i samarbeidsrelasjoner og i endringsarbeid
  • Gjennomføre veiledningssamtaler og anvende ulike metodiske tilnærminger i veiledning

Generell kompetanse

Studenten skal kunne:

  • Vurdere og håndtere etiske problemstillinger som leder
  • Anvende veiledning som verktøy for faglig refleksjon og utvikling av handlingskompetanse
  • Identifisere og håndtere etiske problemstillinger i veiledning
  • Analysere og håndtere sosialt mangfold i yrkesrelevante kontekster


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Emnet går over ett semester (høst) og er samlingsbasert i Alta.

Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap på samlingene, slike som forelesninger, faglige diskusjoner gruppevis og i plenum, studentfremlegg, dramapedagogiske øvelser og veiledningsøvelser.

Det kreves selvstendig studieinnsats i form av aktiv deltakelse i aktivitetene på samlingene, selvstudium av pensumstoffet og gjennomføring av forskjellige arbeidskrav.

For studenter i barnehagelærerutdanningen inngår obligatorisk praksis som en del av profesjonsrettingen av emnet. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.

Læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.

Undervisningsomfang: om lag 150 timer.  

Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før kandidaten kan fremstille seg til eksamen:

Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer (gjelder kun studenter i barnehagelærerutdanning med obligatorisk praksis i emnet):

  • Studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
  • Studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere
  • krav om tilstedeværelse (minimum 90 %)
  • studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
  • Studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
    • Deltakelse i ulike former for pedagogisk lederarbeid  
    • Intervjue barnehageleder/pedagogiske ledere om ansvar, oppgaver og utøvelse av pedagogisk ledelse i barnehagen, med særlig fokus på ledelse av medarbeidere
    • Gjennomføre veiledningssamtale med minst én medarbeider i barnehagen.
    • Skrive et individuelt refleksjonsnotat, der studentens læring og erfaringer fra praksis er tema (800 ord)

Arbeidskrav som vurderes av faglærer:

  • Bestått obligatorisk praksis i emnet for studenter i barnehagelærerutdanningen.
  • Tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter på samlinger med minimum 70 %.
  • Innlevering av tre veiledningsgrunnlag i forkant av veiledningsøvelser (150-250 ord)
  • Deltakelse i veiledningsøvelser etter ulike modeller
  • Læringsledelse/fremlegg i plenum med utgangspunkt i utvalgt pensum (20 min.)
  • En skriftlig individuell oppgave med utgangspunkt i erfaringer fra praksisfeltet, der valgt tematikk har relevans for emnet og yrkesutøvelsen (1500-2000 ord). For studenter i barnehagelærerutdanningen skal oppgaven bygge på erfaringer fra gjennomført praksis i emnet og være en videreutvikling av det individuelle refleksjonsnotatet som tematiserer studentens læring og erfaringer fra praksis (se over).

For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav:

  • Et individuelt refleksjonsnotat (1000 ord) basert på gjennomførte veiledningsøvelser med påfølgende loggskriving.

For studenter i barnehagelærerutdanningen som gjennomfører obligatorisk praksis i emnet, foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Eksamen i emnet består av:

  • Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager.  Omfang: om lag 2500 ord.

Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala med seks trinn fra A til E for Bestått, og F for Ikke bestått, med A som beste karakter. Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: BLU-2021