høst 2019: BLU-2021 Pedagogisk ledelse og veiledning - 30 stp
Opptakskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern. Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å ta emnet som fordypningemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.Innhold
Innholdet i emnet består av følgende deler:
- Ledelse i et relasjonelt perspektiv
- Læringsledelse og endringsarbeid
- Kommunikasjon, mangfold og sosiale prosesser
- Psykososialt arbeidsmiljø og konflikter
- Veiledning som verktøy i lærings- og utviklingsprosesser
- Veiledningsøvelser
Praksis er en integrert del av emnet for studenter i barnehagelærerutdanningen. Omfang: 15 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten skal ha kunnskap om:
- Kommunikasjonsteori
- Interkulturell kommunikasjon
- Ledelse av lærings- og endringsprosesser
- Psykososiale arbeidsmiljøfaktorer og et inkluderende arbeidsliv
- Konflikter og konflikthåndtering
- Sentrale begreper og ulike tradisjoner i veiledning
- Samspill, roller og maktforhold i veiledningsprosesser
- Ulike modeller for veiledningssamtaler
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- Observere, beskrive og vurdere pedagogiske situasjoner fra ulike ståsted
- Vurdere og utøve pedagogisk ledelse i ulike sammenhenger
- Håndtere praktiske og personlige utfordringer i samarbeidsrelasjoner og i endringsarbeid
- Gjennomføre veiledningssamtaler og anvende ulike metodiske tilnærminger i veiledning
Generell kompetanse
Studenten skal kunne:
- Vurdere og håndtere etiske problemstillinger som leder
- Anvende veiledning som verktøy for faglig refleksjon og utvikling av handlingskompetanse
- Identifisere og håndtere etiske problemstillinger i veiledning
- Analysere og håndtere sosialt mangfold i yrkesrelevante kontekster
Undervisning
Emnet går over ett semester (høst) og er samlingsbasert i Alta.
Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap på samlingene, slike som forelesninger, faglige diskusjoner gruppevis og i plenum, studentfremlegg, dramapedagogiske øvelser og veiledningsøvelser.
Det kreves selvstendig studieinnsats i form av aktiv deltakelse i aktivitetene på samlingene, selvstudium av pensumstoffet og gjennomføring av forskjellige arbeidskrav.
For studenter i barnehagelærerutdanningen inngår obligatorisk praksis som en del av profesjonsrettingen av emnet. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.
Læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Undervisningsomfang: om lag 150 timer.
Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før kandidaten kan fremstille seg til eksamen:
Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer (gjelder kun studenter i barnehagelærerutdanning med obligatorisk praksis i emnet):
- Studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
- Studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere
- krav om tilstedeværelse (minimum 90 %)
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- Studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
- Deltakelse i ulike former for pedagogisk lederarbeid
- Intervjue barnehageleder/pedagogiske ledere om ansvar, oppgaver og utøvelse av pedagogisk ledelse i barnehagen, med særlig fokus på ledelse av medarbeidere
- Gjennomføre veiledningssamtale med minst én medarbeider i barnehagen.
- Skrive et individuelt refleksjonsnotat, der studentens læring og erfaringer fra praksis er tema (800 ord)
Arbeidskrav som vurderes av faglærer:
- Bestått obligatorisk praksis i emnet for studenter i barnehagelærerutdanningen.
- Tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter på samlinger med minimum 70 %.
- Innlevering av tre veiledningsgrunnlag i forkant av veiledningsøvelser (150-250 ord)
- Deltakelse i veiledningsøvelser etter ulike modeller
- Læringsledelse/fremlegg i plenum med utgangspunkt i utvalgt pensum (20 min.)
- En skriftlig individuell oppgave med utgangspunkt i erfaringer fra praksisfeltet, der valgt tematikk har relevans for emnet og yrkesutøvelsen (1500-2000 ord). For studenter i barnehagelærerutdanningen skal oppgaven bygge på erfaringer fra gjennomført praksis i emnet og være en videreutvikling av det individuelle refleksjonsnotatet som tematiserer studentens læring og erfaringer fra praksis (se over).
For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav:
- Et individuelt refleksjonsnotat (1000 ord) basert på gjennomførte veiledningsøvelser med påfølgende loggskriving.
For studenter i barnehagelærerutdanningen som gjennomfører obligatorisk praksis i emnet, foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Eksamen i emnet består av:
- Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: om lag 2500 ord.
Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala med seks trinn fra A til E for Bestått, og F for Ikke bestått, med A som beste karakter. Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 30
- Emnekode: BLU-2021
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk