høst 2019:    BVE-1531 Aktiviteter og aktivisering i miljøarbeid - 15 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter som følger studieprogrammet Bachelor i barnevern, og kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BVE-1331 Aktiviteter og aktivisering i miljøarbeid 15 stp
BVE-1031 Activities and activation in environmental work 15 stp

Innhold

Sentralt i emnet er en presentasjon av ulike aktiviteter som hver på sin måte kan anvendes i miljøarbeid.  Emnet introduserer miljøterapeutiske teorier og arbeidsmåter som kan anvendes i utviklingsstøttende arbeid med barn, unge og familier, og innen forebyggende arbeid og omsorgs- og miljøarbeid.

Emnet gir en innføring i spesialpedagogiske tiltak som skal styrke sosial kompetanse, og bidra til å forebygge og redusere problematferd hos barn og unge. Det innebærer metodisk bruk av aktiviteter i miljøer som barnehage og skole, for å fremme trivsel, kontakt, læring og utvikling.

Emnet skal bevisstgjøre studentenes egne ressurser i miljøarbeid og aktivitetsfag.

Studenten kan velge mellom ulike typer aktivitetsfag.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • kjenner til ulike arbeidsmåter innen miljøarbeid.
  • kjenner til sentrale begrep og teorier innen familie- og nettverksarbeid.
  • skal ha kunnskap om spesialpedagogiske tiltak for barn og unge.
  • skal ha kunnskap om individuelle planer som verktøy, herunder brukermedvirkning.
  • har innsikt i hvordan aktivitetsfaget bidrar til barn og unges utvikling og endring.
  • har innsikt i forebygging og reduksjon av problematferd hos barn og unge.

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge og gjennomføre en aktivitet med fokus på estetisk erfaring, relasjonsbygging og mestring.
  • reflektere over hvordan egne ressurser kan brukes i miljøarbeid.
  • planlegge, gjennomføre og evaluere spesialpedagogiske tiltak.

Generell kompetanse

Studenten skal

  • kunne redegjøre for sentrale miljøterapeutiske metoder og prinsipper i målrettet utviklings- og endringsarbeid med barn/unge/familier.
  • kunne legge til rette for myndiggjørende praksis og styrking av barn og unges sosiale kompetanse.
  • kunne utøve didaktisk planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak der aktiviteter inngår.
  • kunne kjenne igjen nytenking og innovasjon i det miljøterapautiske arbeidet.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

  • obligatorisk ferdighetstrening
  • forelesninger
  • selvstudier
  • ulike typer studentaktive læringsformer individuelt og i gruppe
  • skriftlig og muntlig refleksjon over grupper og gruppeprosesser


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Deltakelse i ferdighetstrening
  • Muntlig framlegg i gruppe knyttet til ferdighetstrening

Eksamen består av:

  • Individuell hjemmeeksamen over 3 dager

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som ikke bestått.

Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Harstad |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: BVE-1531