høst 2019: HEL-6102 Rus og psykisk helse - 30 stp
Innhold
Emnet gir kunnskap om sentrale problemstillinger innenfor fagområdet rus og psykiskhelse. Forståelse for ruslidelser, og kunnskapsbasert praksis i møte med personer med rusmiddelproblemer blir belyst.
- Perspektiver på rus og avhengighetsproblematikk
- Rusmedisin
- Recovery
- Kommunalt rus og psykisk helsearbeid
- Motivasjon og motivasjonsprosesser
- Møte med livsutfordringer hos rusavhengige
- Tverrfaglig samarbeid
- Akademisk skriving
Hva lærer du
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskaper:
- Har inngående teoretisk forståelse for psykiske, fysiske, sosiale og eksistensielle forhold som påvirker og påvirkes mellom psykisk helse og rus
- Har inngående kunnskap om virkning og konsekvenser ved bruk av rusmidler i forhold til individ, familie og samfunn
- Har inngående kunnskap om og forståelse av Recovery som overordnet behandlingsprinsipp
- Har kunnskap om organiseringen av tjenestetilbudet
- Har inngående teoretisk kunnskap om relevante lovverk og retningslinjer
- Har kunnskap om motiverende intervju som redskap i recoveryorientert helsearbeid
Ferdigheter:
- Kan forklare og anvende sentrale begreper innenfor fagområdet
- Kan fortolke og reflektere etisk over sentrale problemstillinger og dilemmaer i fagfeltet og i egen praksis
- Kan anvende teoretisk kunnskap i refleksjon over egen praksis
- Kan anvende ulike typer av samtaleferdigheter
- Kan innhente og vurdere relevant teori, og aktualisere denne for å belyse og drøfte en problemstilling
Generell kompetanse:
- Har utviklet og bevisstgjort etikk og menneskesyn, psykisk helse og rus og hvordan dette spiller inn i arbeidet
- Har evne til refleksjon og kritisk tenkning over ulike konsekvenser av rusmiddelbruk
- Har evne til refleksjon og kritisk tenkning rundt etablering av tiltak overfor pasienter og pårørende
- Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i kompetanseheving av praksisfeltet gjennom formidling av teoretisk kunnskap og flerfaglig samarbeid
Undervisning
Emnet strekker seg over to semestre. Det avvikles fem samlinger av tre dager. Det vil bli benyttet nettbasert kontakt med studentene mellom samlingene. Under samlingen vil undervisningen ta form av både forelesninger, gruppearbeid og studentarbeid. Det forventes stor grad av selvstudie, og at studentene møter forberedt til samlingene.
Undervisningen gis på nordisk språk. Eksamensspråk er norsk.
Eksamen
Arbeidskrav
Emnet har et arbeidskrav bestående av:
- Tre individuelle innleveringsoppgaver
- Deltakelse ved minimum 80 % av undervisningsdagene
Vurdering
Individuell hjemmeeksamen der studenten selv velger tema og utformer problemstilling innenfor emnet. UiT retningslinjer for oppgaveskriving må følges. Omfang ca 6000 ord (+/- 10%).
Det gis ikke veiledning på eksamensbesvarelsen. Bedømmelsen skal gi vurdering av anvendt teori, struktur, logisk resonnement og refleksjonsevne.
Vurderingsuttrykk angis bestått/ikke bestått.
Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 30
- Emnekode: HEL-6102
- Ansvarlig enhet
- Institutt for helse- og omsorgsfag