høst 2019:    HEL-6307 Fordypning i kognitiv atferdsterapi - 60 stp

Emnetype

Etter- og videreutdanningsemne på masternivå. Det forutsettes opptak av minimum 10 studenter for oppstart og gjennomføring av emnet.

Opptakskrav

Opptakskrav for fagpersonell med bachelorgrad eller tilsvarende innenfor helse-, sosialfaglig eller pedagogisk utdanning, er relevant spesialisering innenfor respektive fagområde av minimum 2-års varighet, samt 2 års praksis i arbeid med barn og unges psykiske helse etter fullført grunnutdanning.

For leger og psykologer kreves 1 års praksis i arbeid med barn og unges psykiske helse etter fullført grunnutdanning.

Kandidaten må også være i et arbeidsforhold (minimum 50 % stilling) som gir adgang til å utføre selvstendig endringsarbeid med barn, unge og deres familier. Arbeidsforhold skal dokumenteres før studiestart.

Utdanning og praksis må dokumenteres.

Det tas forbehold om nok søkere for oppstart av emnet.


Innhold

Kognitiv atferdsterapi (KAT) har de siste årene blitt en viktig behandlingstilnærming i forhold til barn og unge med ulike psykiske problemer.

Utdanningsprogrammet har som mål å gi en klinisk utdanning i kunnskapsbaserte behandlingsmetoder med barn og ungdom. Gjennom utdanningen skal deltakerne tilegne seg det teoretiske og forskningsmessige grunnlaget i kognitiv atferdsterapi (KAT). Praksisferdigheter i anvendelse av sentrale metoder i arbeidet med barn, ungdom, deres familier og nettverk vektlegges. Ferdig utdannede kandidater skal ha tilegnet seg tilstrekkelig med kunnskap til å kunne vurdere indikasjonsområde for bruk av metodene og ha opparbeidet seg et reflektert forhold til egen kompetanse og erfaringsbakgrunn.


Hva lærer du

KUNNSKAP OG FORSTÅELSE

  • Kandidaten skal ha grunnleggende kunnskap om teoretiske aspekter ved kognitiv atferdsterapi og anvendelse av kognitiv atferdsterapi i arbeid med barn og ungdom.
  • Kandidaten skal kjenne til relevant forskning som ligger til grunn for KAT.

 

FERDIGHETER

  • Kandidaten skal kunne anvende kognitiv atferdsterapeutisk metode i endringsarbeid knyttet til definerte problemområder i arbeid med barn og unge.
  • Kandidaten skal kunne anvende kognitiv atferdsterapeutisk metode i foreldrearbeid.
  • Kandidaten skal kunne anvende kognitiv atferdsterapeutisk metode tilpasset egen profesjonsutdanning og eget arbeidsfelt.
  • Kandidaten skal kunne vurdere indikasjon og kontraindikasjon for KAT.
  • Kandidaten skal kunne anvende kognitiv atferdsterapi basert på bruker og pårørendes erfaring og tilbakemeldinger.
  • Kandidaten skal kunne foreta fagetiske vurderinger knyttet til alle faser av behandlingsarbeidet.
  • Kandidaten skal kunne etablere terapeutiske relasjoner og kunne reflektere over egen rolle som terapeut.
  • Kandidaten skal kunne anvende KAT i tverrfaglig samarbeid og i teamarbeid.

KOMPETANSE

  • Studiet gir kompetanse i å anvende kognitiv atferdsterapi som redskap i teamarbeid og i selvstendig terapeutisk arbeid med barn og ungdom. Praktisk kompetanse vil avhenge av kandidatens arbeidsarena, som er utgangspunktet for klinisk veiledning og fordypningsarbeid.
  • Studiet skal bidra til ferdigheter i å evaluere og dokumentere eget arbeid med kognitiv atferdsterapeutisk metode og kunne formidle dette til brukere og faglige medarbeidere.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Studiet er tilrettelagt som deltidsstudium. Undervisningen er samlingsbasert og bygger på hverandre slik at det er progresjon i innlæring av teori og ferdighetsopplæring. Samlingene må derfor tas i den oppsatte rekkefølgen.

 

Læringsformer og aktiviteter

Emnet består av forelesninger, kasuspresentasjoner og øvelser/ferdighetstrening som krever delaktighet fra studentene. I tillegg kommer veiledning på kandidatenes eget kliniske arbeid. Veiledningen vil bli gitt i mindre grupper.

Gruppeveiledning er basert på pedagogiske prinsipper som team- og kasusbasert læring og er valgt for at deltakerne skal lære av hverandres arbeid og få erfaring med og innsyn i flest mulig kasuistikker hvor KAT anvendes. Det kreves at alle deltakerne i gruppa må være aktive både ved å fremlegge egne saker og i drøftinger av de andres terapier.

Kandidatene har selv ansvar for å tilegne seg kunnskap fra oppgitt og selvvalgt litteratur gjennom selvstudier og eventuelt ved studentdrevet kollekviesamarbeid.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan gjennomføres:

  • Fremmøteplikt 80 %. Ta kontakt med instituttet dersom du er i ferd med å overskride denne grensen.
  • 100 % fremmøte til veiledning i gruppe. Fravær meldes til veileder så snart som mulig. Kravet om 80 veiledningstimer må innfris. Veiledningen tar utgangspunkt i kandidatenes eget arbeid med barn, ungdom, deres familier og nettverk. Veiledningen skal fortrinnsvis basere seg på videoopptak av studentens samtaler. Studenten skal ha vist minst to videoopptak fra eget arbeid som godkjennes av veileder.
  • Bestått to skriftlige emneprøver i oppgitt pensum. Prøvene kan besvares elektronisk uten oppmøte på studiestedet. Faglærer vurderer og kommenterer prøvene slik at studenten får tilbakemelding på egen prestasjon. Vurderes som godkjent/ikke godkjent.
  • Kasuspresentasjon i plenum. Hver student skal i løpet av studietiden legge fram kasus i plenum. Det foreligger egen mal for kasuspresentasjonen. Faglærer godkjenner fremleggelsen. Ved ikke-godkjent gjelder universitetets regler for kontinuasjon

Eksamen:

Hjemmeoppgave i selvvalgt tema (maks. 20 sider) med innleveringsfrist 3 uker etter siste samling. Kravene til oppgaven er formulert i egne retningslinjer. Innleveringsfrist for tema som skal godkjennes av faglærer, er 3 måneder før innlevering av oppgaven. Det gis bokstavkarakterer fra A-F, der F er ikke bestått.

Ved ikke bestått eksamen tilbys det kontinuasjonseksamen i påfølgende semester. Kontinuasjonseksamen arrangeres i henhold til forskrift for eksamener ved UiT Norges arktiske universitet.

 

Veileders vurdering:

Vurderingen vil bli gjort etter kriterier som kandidaten vil bli gjort kjent med i oppstart av veiledningen. Veileder har ansvar for å godkjenne kandidatens praktiske/kliniske ferdigheter. Veileder skal holde kandidaten orientert om sine vurderinger underveis og eventuelt komme med forslag til forbedringer. Dersom veiledningen underkjennes, underkjennes utdanningen.


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 60
  • Emnekode: HEL-6307