høst 2019:    HEL-3280 Nevrologisk fysioterapi - funksjonsvurdering og behandling - 15 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter som har studierett ved mastergradsprogrammet i helsefag. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet omhandler utvikling av spesialisert handlingskompetanse i funksjonsvurdering og behandling av barn eller voksne personer i ulike aldere med ulike nevrologiske tilstander. Undervisningen er praktisk/klinisk og teoretisk og utfylles av praksisstudier. Funksjonsvurdering og behandling av pasienter fra ulike diagnosegrupper inngår i undervisningen

Individualisering av behandling sees som et klinisk ideal og relateres til ulike forhold i det aktuelle møtet; for eksempel tidligere funksjonsnivå, kommunikasjonsformer, kroppslig uttrykk, nevrologiske utfall og adapterte tilpasninger som følge av bevegelseserfaringer etter skade/sykdom. Fokus i det tverrfaglige samarbeidet rettes mot å reflektere over det fysioterapifaglige bidraget, hvilken arena det utføres på og hvordan fysioterapi kan bidra til helhetlig tilnærming.

Det vektlegges formidling av bredde i terapeutiske tilnærminger som på bakgrunn av kontinuerlig bevegelsesanalyse, integrering av relevant informasjon gjennom tilpasset interaksjon med pasienten/pårørende utarbeider terapeutiske mål på ulike ICF-nivå.

En vektlegger formidling av spesifikk kompetanse i analyse og håndtering, integrert med verbal kommunikasjon. Valg av oppgaver og tilrettelegging og situasjon tematiseres, og teoretisk begrunnelse for tiltak vektlegges. I emnet fokuseres det på klinisk kunnskap som kan bidra til endringer i pasientens rammebetingelser for bevegelse, eksempelvis når det gjelder både kroppsstruktur/funksjoner, aktiviteter og deltakelse. Tilrettelegging av meningsfull situasjon og oppgaver, verbal kommunikasjon og håndtering for å fremme initiativ og aktiv deltakelse hos pasienten anses som vesentlig. Dette danner bakgrunnen for nødvendig utfylling gjennom presentasjon og drøfting av tilnærminger som eksempelvis: Motor Relearning Program, Petø, Bobath, Vojta, Constraint Induced Movement Therapy, styrketrening, intensiv trening i grupper, slyngetrening og tredemølle. Kritisk refleksjon over fordeler og ulemper, teoretisk grunnlag, kroppsforståelse og kjent effekt ved ulike tilnærminger tematiseres.

Evaluering av endring vektlegges og knyttes til ICF`s nivåer samt til diskusjon og utprøving av egnet dokumentasjonsform ¿ både standardiserte tester og andre vurderingsformer. Refleksjon i forhold til overføringsverdi fra terapisituasjon til livssituasjon diskuteres.  

Fordypning i klinisk praksis relateres til integrering av ulike perspektiver på kropp, bevegelse, sykdom og funksjon.


Hva lærer du

Etter gjennomført emne skal studentene:

  • redegjøre for inngående kunnskap om nevrologisk fysioterapi; intervensjoner, effekt, målsettingsarbeid og evalueringsmåter
  • Redegjøre for avansert kunnskap om det teoretiske grunnlaget for ulike fysioterapi intervensjoner
  • Redegjøre for avansert kunnskap i treningsprinsipper og nevrobiologisk og muskulært grunnlag for utvikling og gjenvinning av funksjon
  • utføre avansert funksjonsvurdering og gjennomføre kompetent individuelt tilpasset behandling til barn eller voksne personer i ulike faser etter medfødt eller ervervet en skade/sykdom i CNS, og ivareta både pasient og pårørende i samhandlingssituasjonen
  • koordinere aktive og passive metoder, og kroppslige og verbale virkemidler i behandling tilpasset den enkeltes tilstand og situasjon slik at det bygges opp under hans/hennes mestringsevne og ressurser
  • formidle sine observasjoner og refleksjoner, vurderinger og valg til pasienter underveis, samtale om hva som skjer og drøfte videre opplegg
  • redegjøre for valg av fysioterapitilnærming, og tilpasse denne underveis i samhandlingen. Redegjøre inngående for klinisk resonnering underveis i behandling og dokumentere dette skriftlig
  • redegjøre for og drøfte innhold og forløp av en behandlingsprosess med kolleger og samarbeidspartnere i den hensikt å samarbeide mot et felles mål og koordinere innsatsen fra forskjellige faggrupper og instanser
  • utføre kompetent behandling som fremmer at pasienten gjennom aktiv deltakelse endrer bevegelse på kroppsstruktur og funksjons-, aktivitets- og deltakelsesnivå
  • Redegjøre for kritisk evaluering av egen behandling
  • Redegjøre inngående for teoretisk begrunnelse for egen praksis gjennom ulik type teori
  • Redegjøre for faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både til spesialister og til allmennheten


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk er hovedspråk i undervisningen, men det kan også bli gitt undervisning på svensk, dansk og engelsk. Eksamensspråk er norsk, med mulighet for å skrive på svensk, dansk eller engelsk etter nærmere avtale.

Undervisning

Forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, klinisk undervisning med pasienter, videoanalyse, caseundervisning, praksisstudier og selvstudium.  Deler av undervisningen er delt mellom fordypningsområdene. Minimum en uke hospitering skal gjennomføres ved annen institusjon enn der studenten har sin praksis. 

Eksamen

Emnet avsluttes med klinisk eksamen i slutten av fjerde semester, etter at masteroppgaven er levert. Eksamen gjennomføres over to dager med pasient med nevrologisk betinget tilstand eventuelt muskelsykdom eller syndrom som påvirker evnen til å bevege seg.

Første dag:

  • Gjennomføre undersøkelse og funksjonsvurdering

Andre dag:

  • Presentere sammendrag og konklusjon av undersøkelse og funksjonsvurdering
  • Gjennomføre behandling med pasienten
  • Muntlig høring

Det er utarbeidet retningslinjer for gjennomføring og vurdering av eksamen.

Eksamenskommisjonen består av en ekstern og en intern sensor.

Vurderingsuttrykk: Bokstavkarakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Kontinuasjonseksamen arrangeres påfølgende semester.


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: HEL-3280