vår 2020:    BVE-2062 Bacheloroppgave med vitenskapsteori og forskningsmetode - 16 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter som følger studieprogrammet Bachelor i barnevern, og kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BVE-2562 Bacheloroppgave med vitenskapsteori og forskningsmetode 16 stp
BVE-2362 Bacheloroppgave med vitenskapsteori og forskningsmetode 16 stp

Innhold

Det gis en innføring i vitenskapsteori og ulike metodiske tilnærminger som anvendes i samfunnsvitenskapene.  Ulike kvantitative og kvalitative metoder introduseres. Studentene skal, ved å arbeide med en større skriftlig oppgave, utvikle evnen til å sette faglige relevante problemstillinger inn i et teoretisk perspektiv og vise analytisk kompetanse og kritisk refleksjon ut fra empiri.

Hva lærer du

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske posisjoner.
  • har kunnskap om ulike samfunnsvitenskapelige metodetilnærminger, både kvalitative og kvantitative.
  • har kunnskap om rapportering av empiriske undersøkelser.
  • har kunnskap om forskningsetiske prinsipper og retningslinjer.
  • har kunnskap om kritisk blikk på kunnskapsproduksjon.

Ferdigheter:

Studenten kan:

  • anvende en egnet metodisk tilnærming for å besvare en samfunnsvitenskapelig problemstilling.
  • gjøre rede for hva som kjennetegner kvantitative og kvalitative metoder innen samfunnsvitenskap.
  • planlegge og gjennomføre en selvstendig fordypningsoppgave.
  • vise analytisk kompetanse og kritisk refleksjon.
  • vurdere og velge ut relevant faglitteratur og utøve kildekritikk.

Generell kompetanse:

Studenten skal

  • kunne formidle grunnleggende prinsipper ved kunnskapsproduksjon.
  • kunne formidle grunnleggende prinsipper i kvalitativ og kvantitativ metode, og hvordan de kan anvendes for å utvikle kunnskap.
  • inneha kritisk holdning til kunnskap i yrkesutøvelsen.
  • kunne formidle sammenhengen mellom teori og empiri og forstå forskjellen på disse.
  • kunne lese forskningsrapporter kritisk og nyttiggjøre seg forskningsresultater i sin yrkesutøvelse.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

  • forelesninger
  • selvstudier
  • ulike typer studentaktive læringsformer individuelt og i gruppe
  • refleksjon


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Godkjent prosjektbeskrivelse

Eksamen består av:

  • Individuell bacheloroppgave
  • Individuell muntlig eksamen, med utgangspunkt i bacheloroppgaven

Bacheloroppgaven vurderes og gis en foreløpig karakter. For at studenten skal kunne framstille seg til muntlig eksamen må den foreløpige karakteren være bestått (karakter E eller bedre). Muntlig eksamen vil kunne medføre ubegrenset justering av denne karakteren, og endelig karakter settes etter muntlig. Ved ikke bestått (F) på muntlig eksamen, vil karakteren etter skriftlig vurdering bli stående og tas med til nytt muntlig eksamensforsøk til kontinuasjonseksamen. Om kandidaten også får ikke bestått (F) på kontinuasjonseksamen, må bacheloroppgaven skrives på nytt til ny innlevering under ordinær eksamen

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som ikke bestått.

Det tilbys kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.


  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 16
  • Emnekode: BVE-2062