vår 2020:    HEL-6100 Vold i nære relasjoner - 30 stp

Emnetype

Emnet kan tas som selvstendig emne, og er et videreutdanningstilbud utover bachelornivå. Emnet kan ikke tas som enkeltemne

Opptakskrav

Det kreves bachelorgrad eller tilsvarende innen helse og sosialfag. Relevant praksiserfaring er ønskelig.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

HVA4100 Vold i nære relasjoner 30 stp

Innhold

Emnet gir kunnskaper om sentrale problemstillinger innenfor fagområdet vold i nære relasjoner:

  • Ulike perspektiver på vold som fenomen
  • Ulike former for vold
  • Barn med skadelig, voldelig- og/eller seksuell adferd
  • Seksualisert vold (voksne/barn)
  • Selvmord og selvskading i et voldsperspektiv
  • Vold i innvandrerfamilier
  • Vold i samiske samfunn
  • Hjelpeapparatet og tverrfaglig samarbeid
  • Bekymringssamtaler og dialogisk samtalemetode (DCM)i møte med barn
  • Meldeplikt og taushetsplikt
  • Sinnemestring
  • Par-perspektiv på behandling i voldssaker

Kreative metoder når det gjelder selvivaretakelse og hjelperrolle


Hva lærer du

Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper:

  • Har inngående kunnskap om vold og seksuelle overgrep som fenomen
  • Har inngående kunnskap om perspektiver på vold som fenomen i samfunnet
  • Har inngående kunnskap om forebygging av vold i nære relasjoner
  • Har kunnskap om hjelp til mennesker som ønsker å gjøre noe med egen voldsatferd
  • Har inngående kunnskap om det lokale og sentrale hjelpeapparatet

Ferdigheter:

  • Kan analysere og forholde seg kritisk til teorier og praksis innen fagområdet vold i nære relasjoner
  • Kan anvende prinsipper fra dialogisk samtalemetode i møte med barn
  • Kan anvende grunnleggende sinnemestringsprinsipper i møte med personer som ønsker å gjøre noe med egen voldsadferd
  • Kan anvende prinsipper for selvivaretakelse ved hjelp av kreative metoder
  • Kan innhente og vurdere relevant teori, og aktualisere dette for å belyse og drøfte en problemstilling

Generell kompetanse:

  • Har evne til refleksjon og kritisk tenkning over temaer innen fagområdet vold i nære relasjoner
  • Kan bidra til kompetanseheving i praksisfeltet gjennom teoretisk kunnskap og flerfaglig samarbeid
  • Har evne til refleksjon og kritisk tekning rundt etablering av tiltak overfor mennesker som utsettes for eller utøver vold i nære relasjoner


Undervisnings- og eksamensspråk

norsk

Undervisning

Emnet strekker seg over to semestre. Det avvikles fem samlinger av tre dager. Det vil bli benyttet nettbasert kontakt med studentene mellom samlingene. Under samlingen vil undervisningen ta form av både forelesninger, gruppearbeid og studentarbeid. Det forventes stor grad av selvstudie.

Undervisningen gis nordisk språk. Eksamensspråk er norsk.


Eksamen

Emnet har et arbeidskrav bestående av:

  • To av to beståtte individuelle innleveringsoppgaver
  • Deltakelse ved minimum 80 % av undervisningsdagene

Eksamen Individuell hjemmeeksamen der studenten selv velger tema og utformer problemstilling innenfor emnet. UiT retningslinjer for oppgaveskriving må følges. Omfang ca 6000 ord (+/- 10%).

Det gis ikke veiledning på eksamensbesvarelsen. Bedømmelsen skal gi vurdering av anvendt teori, struktur, logisk resonnement og refleksjonsevne.

Vurderingsuttrykk angis bestått/ikke bestått.


  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: HEL-6100