vår 2020:    NOR-6021 Norsk 2 for 5-10 trinn, del 2: Litteraturdidaktikk - 15 stp

Søknadsfrist

Søknadsfrist 01.03 på http://udir.no/videreutdanning (Gir vikar-/stipendmidler)

Søknadsfrist/registreringsfrist ca. 15.05 på http://uit.no/evuweb (Restplasser)

For mer informasjon, se http://uit.no/ilp/evu


Emnetype

Videreutdanning for lærere på lavere nivå.

Emnet utgjør andre del av studiet Norsk 2 for 5-10 trinn


Opptakskrav

  • Fullført lærerutdanning, praktisk-pedagogisk utdanning eller annen pedagogisk utdanning som kvalifiserer for å undervise i 5-10 trinn.
  • Fullført 30 studiepoeng i norsk.

Deltakerne må være i et ansettelsesforhold i grunnskolens 5-10 trinn som tillater at de kan prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse. UiT vil ikke kreve dokumentasjon på arbeidsforholdet, men dette er en forutsetning for å kunne gjennomføre arbeidskravene.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

NOR-6003 Norsk 2 - Videreutdanning for lærere 15 stp
VID-6041 Norsk 2 for ungdomstrinnet: Litteraturdidaktikk 15 stp

Innhold

Emnet legger vekt på disse tre områdene:

Litteratur

Her blir det lagt vekt på hvordan lærere kan arbeide med sakprosa og skjønnlitteratur på ungdomstrinnet. Utvalgte eldre og nyere tekster og tema innen norsk og nordisk skjønnlitteratur og sakprosa blir studert, med særlig vekt på ungdomslitteratur. Det blir gitt innføring i litteraturteori i sammenheng med lesing av tekster.

Leseforståing og lesestrategier

Kunnskap om hvordan elevene kan utvikle leseferdigheter og leseforståelse ved bruk av ulike lesestrategier står sentralt her. Skjønnlitteratur og sakprosa fra norsk og andre fag vil danne utgangspunkt for arbeid i klasserommet.

Norskfaget og multimodalitet

Multimodale/sammensatte tekster står sentralt i dette emnet. Det vil bli lagt vekt på hvordan lærere kan legge til rette for at elever blir kyndige brukere og skapere av multimodale tekster, samt analyse av film og multimodal tekst på skjerm.


Hva lærer du

Kunnskaper: Studentene skal

  • ha kunnskap om ulike teoretiske perspektiv og metoder i arbeidet med å forstå litteratur og sakprosa, blant annet narratologi.
  • ha bred kunnskap om litteraturdidaktiske tilnærminger.
  • ha kunnskap om utvalgte perioder og tema innen nordisk litteratur.
  • ha kunnskap om nyere ungdomslitteratur.
  • ha kunnskap om hva som skjer når en tekst blir overført fra ett medium til et annet. (Adaptasjon.)

Ferdigheter: Studentene skal

  • kunne bruke narratologi og andre tilnærminger i analyse, forståelse og formidling av sakprosa og skjønnlitteratur.
  • kunne legge til rette for at elevene får lese, skrive og diskutere saktekster og skjønnlitterære tekster i ulike sjangre og medium.
  • kunne formidle fagstoff om skjønnlitteratur og andre tekster på måter som engasjerer elever på mellom- og ungdomstrinnet.

Kompetanse: Studentene skal

  • kunne planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere opplæring i norsk etter intensjonene i læreplanen for grunnskolen
  • ha innsikt i norskfaget ut fra forskning og fagets historie, og kunne reflektere kritisk og konstruktivt ut fra ulike perspektiv på faget
  • kunne reflektere over egen læring og se dette i sammenheng med elevene sin læring i faget


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket er norsk. Skriftlige produkt skal være på bokmål.

Undervisning

Emnet er samlingsbasert med inntil tre samlingar á inntil tre dagar. På samlingene vil undervisninga bli lagt opp rundt forelesinger, diskusjoner, obligatoriske muntlige framføringer og veiledning knyttet til obligatorisk arbeid. Mellom samlingene må studentene regne med å bruke mye tid til individuelt arbeid og til å delta i gruppearbeid, fysisk og/eller via nettet.

Gjennom hele emnet blir det lagt opp til at både faglig kunnskap og forståelse, språklige ferdigheter og fagdidaktisk kompetanse blir utvikla gjennom utprøving i egne klasserom. Erfaringene fra klasserommet blir tatt videre i diskusjoner med faglærere og medstudenter, og danner grunnlag for deler av arbeidskravene og eksamenstekstene.


Siste eksamenstermin

Emnet legges ned og siste mulighet til å avlegge eksamen etter dette semesteret, er vår 2022

Her finner du mer informasjon om eksamen i nedlagte emner

Eksamen

Arbeidskrav:

Disse arbeidskravene må være gjennomført og godkjent før en kan framstille seg for eksamen: 

  • 80 % deltakelse på samlinger
  • 1 innlevering 
  • muntlig gruppepresentasjon 
  • 3 notat (kan blant annet være innlegg i nettdiskusjoner)

Ett eller flere av arbeidskravene må være knyttet til bruk av andre IKT-verktøy enn Canvas.

Eksamen og vurdering:

Skriftlig hjemmeeksamen over en uke. Målform bokmål.

Eksamen blir vurdert med karakterer etter en skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. A er beste karakter.

Ved karakteren F kan en melde seg opp til kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: NOR-6021