vår 2020:    PED-6327 Veiledning for praksislærere i barnehagen - 30 stp

Søknadsfrist

Søknadsfristen er 01.03. på Utdanningsdirektoratets nettsider

Emnetype

Emnet er et videreutdanningstilbud på masternivå, rettet mot barnehagelærere

Opptakskrav

Det kreves godkjent utdanning som førskolelærer/barnehagelærer eller tilsvarende, minst 3 år / 180 stp. Søkere må dokumentere minst 3 års relevant praksis som barnehagelærer etter endt utdanning. Søker skal være praksisveileder for studenter. Emnet tilbys med forbehold om tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PED-6343 Veilederutdanning for lærere i skole og barnehage – Fordypning 2 15 stp

Innhold

Emnet skal gi formell veilederkompetanse. Det er utformet for å møte sentrale føringer om veilederkompetanse for barnehagelærere i praksisfeltet.

Emnet tar for seg følgende overordnede tema knyttet til veiledning:

  • Kunnskapssyn, danning og læring i veiledning
  • Fagfelt og begreper * Tradisjoner, modeller og praktisk tilnærming
  • Grunnleggende veiledningsferdigheter
  • Kollektiv og personlig læring i veiledning
  • Profesjonsutvikling og veiledning * Etikk, makt og asymmetri i veiledning
  • Styrking og mestring i veiledning * Veiledning relatert til aksjonsforskning og aksjonslæring


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper Studenten skal ha:

  • Inngående forståelse for sammenhengen mellom kunnskapssyn, danning og læring i veiledning.
  • Kunnskap om veiledning som fagfelt, tradisjoner og praktiske tilnærminger  
  • Kunnskap og forståelse for veiledning som del av barnehagelærerstudenters profesjonsutvikling.
  • Forståelse for sammenhengen mellom veiledning og vurdering.
  • Inngående kunnskap om ulike etiske aspekt knyttet til veiledning
  • Aksjonsforskning og aksjonslæring som redskap for egen og andres profesjonelle utvikling.

Ferdigheter Studenten skal kunne:

  • Utvikle gode system for veiledning av barnehagelærerstudenter på arbeidsplassen.
  • Planlegge, gjennomføre, analysere og vurdere veiledning av studenter, nyutdannede eller kollegaer både individuelt og i grupper.
  • Vurdere barnehagelærerstudenter ut fra veiledningsmøter og praksissituasjoner.
  • Bruke aksjonsforskning som redskap for å utvikle eget veiledningsarbeid.
  • Gjennomføre veiledning i tråd med forskningsetiske normer. Kompetanse Studenten skal kunne:
  • Bidra til utvikling og innovasjon av gode systemer for veiledning av barnehagelærerstudenter i praksis.
  • Gi kvalifisert veiledning til studenter gjennom refleksjon og analyse av sentrale faglige problemstillinger.
  • Vise evne til, gjennom refleksjon og veiledning, å bidra til kollektiv og personlig profesjonsutvikling for barnehagelærerstudenter.

Kompetanse Studenten skal kunne:

  • Bidra til utvikling og innovasjon av gode systemer for veiledning av barnehagelærerstudenter i praksis.
  • Gi kvalifisert veiledning til studenter gjennom refleksjon og analyse av sentrale faglige problemstillinger.
  • Vise evne til, gjennom refleksjon og veiledning, å bidra til kollektiv og personlig profesjonsutvikling for barnehagelærerstudenter.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Emnet er samlingsbasert og går over to semestre. Emnet er delvis nettbasert og samlingsbasert med tre fysiske samlinger pr semester. Hver samling går over to dager.

Emnet krever aktiv deltagelse i obligatoriske aktiviteter både på samlingene, på egen arbeidsplass, ved bruk av nettbaserte løsninger og selvstudier. Det kreves at deltagerne praktiserer veiledning aktivt gjennom emnet, primært med studenter i praksis eller med nyutdannede eller øvrige kollegaer.

Samlingene består av en veksling mellom veiledningsøvelser, seminararbeid, faglige innlegg og arbeid med ulike tekster som skal dokumentere utvikling av egne veilednings - og vurderingsferdigheter.


Eksamen

Arbidsdrav:

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

  • T1 En plan for gjennomføring av veiledning av student eller medarbeider på egen arbeidsplass
  • T2 Studenten skal selv ta lyd eller videoopptak av to veiledningsøkter. To deler av hvert opptak (tilsammen 5-10 minutter) transkriberes. Utvalget skal fokusere på noe en opplever fungerer godt og noe som oppleves mer problematisk i veiledningsarbeidet.
  • 80% oppmøte på samlingene
  • 80% deltagelse på nettbasert arbeid

Eksamen og vurdering:

Eksamen i emnet består av en skriftlig og en muntlig eksamen som begge vurderes til bestått /ikke bestått. Begge eksamensformene må være vurdert til bestått for å få studiet godkjent.

  • En individuell skriftlig hjemmeoppgave på maksimalt 7000 ord. Oppgaven skal dreie seg om veileders utvikling av egen kompetanse som veileder. Oppgaven skal bygge på erfaringer fra veiledningsøktene og relevant litteratur.
  • En muntlig eksamen hvor studentene går opp sammen med sin kollokviegruppe med maks 3 deltagere. Gruppa skal gjennomføre en veiledningsøkt hvor de ulike deltagerne skal ivareta ulike roller. Deretter skal veiledningssekvensen analyseres. Gruppene trekker overordnet tema og rollefordeling i veiledningssekvenser 30 minutter før eksamen starter. Gruppa møter med en problemstilling/et case som skal ligge til grunn for veiledningssekvensen. Det kan benyttes hjelpemidler under forberedelsen og selve eksamen.

Ved karakteren ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for å melde seg til kontinuasjonseksamen er 15. august i høstsemesteret og 15. januar i vårsemesteret.


  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: PED-6327