vår 2020:    TYS-6012 Tysk for 5-10. trinn, nivå 2 - 15 stp

Søknadsfrist

01.03 ved http://udir.no/videreutdanning

Eventuelle restplasser utlyses via http://uit.no/ilp/evu i april/mai


Emnetype

Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet skal helst kombineres med emnet TYS-6011.

Opptakskrav

  • Fullført lærerutdanning eller annen pedagogisk utdanning som kvalifiserer for å undervise i 5.-10. trinn.
  • Deltakerne må være i et ansettelsesforhold i grunnskolens 5.-10. trinn, som tillater at deltakeren kan prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse. UiT vil ikke kreve dokumentasjon på ansettelsesforholdet, men dette er en forutsetning for at studentene kan gjennomføre sine arbeidskrav.
  • Det anbefales også at du har forkunnskaper tilsvarende TYS-0100 Innføring i tysk, tysk nivå I eller II (tidligere B-/C-språk) fra videregående skole eller har bodd i en lengre periode i et tyskspråklig land.


Innhold

  • innføring i og styrking av basale grammatiske kunnskaper (morfologi: verbbøyning; tempus og modus i bruk; setningsstrukturer)
  • innføring i tyskspråklig litteratur, film og musikk (med hovedfokus på bruk i skoleundervisningen)
  • samfunnsforhold i tyskspråklige land (fokus: relevant kulturkunnskap)
  • videregående arbeid innenfor tredjespråkdidaktikk: språklæring og språkformidling med særlig fokus på tredjespråk (2.fremmedspråk) og skolenes fagplaner for fremmedspråk
  • Å ta språket i bruk i autentiske språkbrukssituasjoner II: lesing og skriving av brukstekster; lytteforståelse; muntlig språkbruk; relevante teksttyper og deres karakteristika
  • Kritisk bruk av tyskspråklige kilder  ved innhenting av aktuell informasjon og fordypning i spesialemner
  • Bruk av digitale verktøy i tredjespråkundervisning


Anbefalte forkunnskaper

TYS-0100 Innføringskurs i tysk

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper:

Studenten har:

  • meget gode basiskunnskaper i tysk formlære og syntaks
  • trygge morfologi-kunnskaper slik at studenten kan produsere enklere skriftlige og muntlige tekster på tysk og kan veilede elever i deres innlæring på feltet
  • trygge basale syntaks-kunnskaper for å kunne produsere gode og språklig korrekte setninger for bruk i undervisningen (som språklig forbilder) og for å kunne veilede elevenes innlæring på feltet
  • en inngående forståelse for skolenes læreplaner
  • gode kunnskaper om språklæring og språkformidling med særlig fokus på tredjespråk

Ferdigheter:

Studenten kan:

  • anvende sine grammatiske kunnskaper i praksis, dvs. ved muntlig og skriftlig produksjon og ved resepsjon av muntlig og skriftlig tyskspråklige brukstekster
  • bruke leksikalske og grammatiske oppslagsverk på en fortrolig måte
  • på en fortrolig måte bruke digitale verktøy i språklæringsklasserommet
  • arbeide kritisk og selvstendig med omsettingen av skolens læreplaner i egen undervisning
  • planlegge og gjennomføre egen tysk-undervisning i tråd med læreplanen og tilpasset den aktuelle læringsgruppen
  • veilede elever i deres språklæringsprosess
  • vurdere kritisk bruken av læremateriell, verktøy, læringsmåter og medier i egen undervisning
  • ta i bruk egnede læremidler, nye læringsmåter og nye medier på en adekvat måte i egen undervisning
  • utvikle og gjennomføre egnede elev-evalueringer

Kompetanse:

Det språklige kompetansenivået vil tilsvare nivå B1 i henhold til den felleseuropeiske referanserammen for språk (GER)


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk og tysk

Undervisning

Undervisningen gis som et rent nettstudium. Det tas utgangspunkt i en læringsplattform. Emnet deles inn i 5 moduler som det arbeides med i kronologisk rekkefølge. Modulene er delt inn i ulike arbeidsområder som det jobbes med parallelt.

Modulene inneholder muntlige og skriftlige tekster som presenterer det faglige innholdet (se ovenfor). Til disse knyttes det både individuelle og gruppeoppgaver som skal bidra til læring og refleksjon. Det kreves både muntlige og skriftlige studentaktiviteter (individuelle og i grupper). Alle studentaktivitetene er knyttet tett opp til studentenes framtidige arbeid som tysklærer.

Studentene arbeider både individuelt og i faste arbeidsgrupper på nett (via plattformen). Innenfor hver modul blir det gjennomført obligatoriske synkrone nettseminarer (webinarer) som fastsettes og styres av faglærer. Dessuten legges det opp til obligatoriske nettbaserte møter som studentene selv har ansvar for.

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være bestått før man kan fremstille seg til eksamen:

Hver av modulene 6- 9 avsluttes med et obligatorisk arbeidskrav som inneholder mindre oppgaver innenfor de enkelte arbeidsområdene. Noen av disse er individuelle, andre er gruppeoppgaver. Alle arbeidskravene kombinerer studentenes egen språklæring med didaktisk rettede problemstillinger og er i tillegg knyttet tett opp til studentenes fremtidige arbeid som tysklærer.

Vurderingsuttrykket for arbeidskravene er godkjent/ikke godkjent.  

Eksamen består av fire del-eksamener:

 

  • Didaktisk eksamen knyttet til A10 Literatur, Musik und Film im Unterricht

Det planlegges og gjennomføres et egenvalgt undervisningsopplegg innenfor tematikken. Det leveres en skriftlig/multimedial prosjektrapport på tysk som presenterer planleggingen og gjennomføringen og inkluderer egenrefleksjon.

 

  • Didaktisk eksamen knyttet til B10 Grammatik im Unterricht

Studentene produserer en video eller powerpoint med lyd (med egne elever som tenkte mottakere) over et selvvalgt tema innenfor de grammatiske temaene som er blitt tatt opp i modulene 1-9.  Produktet presenteres muntlig og på tysk under eksamenswebinaret B10-EX. Presentasjonen, med spørsmål fra eksamenskommisjonen, skal vare 15-20 minutter

 

  • Skriftlig oppgave knyttet til C10 Vermittlung deutschsprachiger Kultur

Det skrives en refleksjonstekst på norsk innenfor tematikken.

 

  • Muntlig eksamen knyttet til D10/E10 Was kennzeichnet einen guten Deutschlehrer?

Studentene deltar på D10/E10-EX-webinaret med egne muntlige bidrag på tysk.

 

Ved bedømming av eksamen benyttes karakterer etter en skala fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter.

Hver eksamensdel teller 25%. Det gis en samlet karakter for emnet. Ved karakteren F/ikke bestått på en deleksamen, må denne delen tas på nytt.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.Ved karakteren F/ikke bestått til ordinær eksamen, har studenten anledning til å kontinuere. En semesteroppgave som har fått karakteren F (ikke bestått), kan leveres inn til ny vurdering i omarbeidet form. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen er 15. januar for eksamener i høstsemesteret og 15. august for eksamener i vårsemesteret.

En mer utførlig beskrivelse av eksamensoppgavene legges ut på læringsplattformen.


  • Om emnet
  • Studiested: Nettbasert |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: TYS-6012