vår 2020: VID-6332 Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager - 30 stp
Opptakskrav
- Det kreves bachelorgrad i barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning jf. barnehageloven.
Deltaker bør være i en lederstilling i barnehage, slik at lederferdigheter kan prøves ut og videreutvikles i praksis. UiT vil ikke kreve dokumentasjon på ansettelsesforholdet, men dette er en forutsetning for at studentene kan gjennomføre sitt studie.
Innhold
Emnet gir en bred teoretisk oversikt over barnehagen som organisasjon. I tillegg gir emnet en teoretisk og praktisk innsikt i ledelse av barnehagen som pedagogisk institusjon for å fremme utviklings- og læringsprosesser slik at barns lek, læring, danning og omsorg kvalitetssikres. Følgende tema vil legges til samlingene:
- Barnehagen som organisasjon
- Utvikling av lærende barnehager
- Barnehagen i samfunnet
- Utvikling av styrerrollen
- Barns læring og utvikling
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha:
Kunnskaper om:
- ledelse, organisasjon, endring og utvikling
- barnehagens oppgave og rolle i samfunnet
- barnehager som lærende organisasjoner
- ledelse og lederrollen i kunnskapsorganisasjoner
Ferdigheter:
- kunne analysere, lede, endre og utvikle kunnskapsorganisasjoner
- kunne vurdere og anvende relevant datamateriale, som forskningsresultater, samt ulike typer økonomisk grunnlagsmateriale
- håndtering av rolleoppfatninger og rollebevissthet, konflikter og dilemmaer
- kunne ta ansvar for barnehagens samarbeid med foresatte, barnehageeier, lokalmiljø og næringsliv
- kunne utvikle egen lederidentitet
Kompetanse:
- kunne planlegge, organisere, lede og evaluere læreprosesser og utviklingsarbeid, slik at det fremmer både individuell og kollektiv utvikling i organisasjonen.
- kunne kvalitetssikre barnehagens pedagogiske arbeid slik at barns lek, læring, danning og omsorg ivaretas i tråd med gjeldende Lov- og planverk
Undervisning
Undervisningen organiseres i 7 tematiske samlinger i Tromsø av ca. 3 dagers varighet fordelt over 3 semester. På samlingene vil undervisningen i hovedsak være prosessrettet der det veksles mellom forelesninger, drøftinger og arbeid i mindre prosessgrupper.
Undervisningen vil være relatert til teori og praksiserfaringer. Det forutsettes at studentene deltar aktivt i læringsaktivitetene og prosessgruppearbeidet. Mellom samlingene arbeider studentene individuelt og i grupper av 3-4 studenter med eksamensoppgaven.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Eksamen
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstilles for eksamen:
- Veiledning på gruppebasert eksamensoppgave
- 70% deltakelse på undervisning
Eksamen består av to deler:
- En skriftlig eksamensoppgave knyttet opp mot temasamlingene. Oppgaven skal fortrinnsvis skrives i gruppe bestående av 3-4 studenter. Problemstillinger til oppgaven gis på den enkelte samling. Oppgaven vurderes etter gradert karakter bestått / ikke bestått
- Gruppebasert framlegg av eksamensoppgaven. Framlegget vurderes etter gradert karakter bestått/ikke bestått
Ved karakter ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 30
- Emnekode: VID-6332
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk