vår 2020:    VID-6332 Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager - 30 stp

Søknadsfrist

01.03 på https://www.udir.no/styrerutdanning/

Emnetype

Videreutdanning på masternivå rettet mot styrere i barnehager

Kan ikke tas som enkeltemne


Opptakskrav

  • Det kreves bachelorgrad i barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning jf. barnehageloven.

Deltaker bør være i en lederstilling i barnehage, slik at lederferdigheter kan prøves ut og videreutvikles i praksis. UiT vil ikke kreve dokumentasjon på ansettelsesforholdet, men dette er en forutsetning for at studentene kan gjennomføre sitt studie.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

LPU-3010 Ledelse i utdanningsinstitusjoner 1 15 stp
LPU-3011 Ledelse i utdanningsinstitusjoner 2 15 stp

Innhold

Emnet gir en bred teoretisk oversikt over barnehagen som organisasjon. I tillegg gir emnet en teoretisk og praktisk innsikt i ledelse av barnehagen som pedagogisk institusjon for å fremme utviklings- og læringsprosesser slik at barns lek, læring, danning og omsorg kvalitetssikres. Følgende tema vil legges til samlingene:

  • Barnehagen som organisasjon
  • Utvikling av lærende barnehager
  • Barnehagen i samfunnet
  • Utvikling av styrerrollen
  • Barns læring og utvikling


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha:

Kunnskaper om:

  • ledelse, organisasjon, endring og utvikling
  • barnehagens oppgave og rolle i samfunnet
  • barnehager som lærende organisasjoner
  • ledelse og lederrollen i kunnskapsorganisasjoner

Ferdigheter:

  • kunne analysere, lede, endre og utvikle kunnskapsorganisasjoner
  • kunne vurdere og anvende relevant datamateriale, som forskningsresultater, samt ulike typer økonomisk grunnlagsmateriale
  • håndtering av rolleoppfatninger og rollebevissthet, konflikter og dilemmaer
  • kunne ta ansvar for barnehagens samarbeid med foresatte, barnehageeier, lokalmiljø og næringsliv
  • kunne utvikle egen lederidentitet

Kompetanse:

  • kunne planlegge, organisere, lede og evaluere læreprosesser og utviklingsarbeid, slik at det fremmer både individuell og kollektiv utvikling i organisasjonen.
  • kunne kvalitetssikre barnehagens pedagogiske arbeid slik at barns lek, læring, danning og omsorg ivaretas i tråd med gjeldende Lov- og planverk


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen organiseres i 7 tematiske samlinger i Tromsø av ca. 3 dagers varighet fordelt over 3 semester. På samlingene vil undervisningen i hovedsak være prosessrettet der det veksles mellom forelesninger, drøftinger og arbeid i mindre prosessgrupper.

Undervisningen vil være relatert til teori og praksiserfaringer. Det forutsettes at studentene deltar aktivt i læringsaktivitetene og prosessgruppearbeidet. Mellom samlingene arbeider studentene individuelt og i grupper av 3-4 studenter med eksamensoppgaven.

Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.


Eksamen

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstilles for eksamen:

  • Veiledning på gruppebasert eksamensoppgave
  • 70% deltakelse på undervisning

Eksamen består av to deler:

  • En skriftlig eksamensoppgave knyttet opp mot temasamlingene. Oppgaven skal fortrinnsvis skrives i gruppe bestående av 3-4 studenter. Problemstillinger til oppgaven gis på den enkelte samling. Oppgaven vurderes etter gradert karakter bestått / ikke bestått
  • Gruppebasert framlegg av eksamensoppgaven. Framlegget vurderes etter gradert karakter bestått/ikke bestått

Ved karakter ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.


  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: VID-6332