vår 2019:    LER-6005 Matematikk grunnemne i samisk kontekst, del 2 - Undervisning i matematikk - 10 stp

Søknadsfrist

24. januar

Emnetype

Emnet er et grunnemne innenfor matematikkdidaktikk og blir undervist som en integrert del av SUM-prosjektet.

Opptakskrav

Fullført lærerutdanning eller barnehage/førskolelærerutdanning.

Opptak er forbeholdt deltagere i forskningsprosjektet Sammenheng gjennom Undersøkende Matematikkundervisning (SUM)


Innhold

Et sentralt mål med emnet er at studentene skal prøve ut nye måter å undervise i matematikk, med et fokus på samisk tradisjonell kunnskap, undersøking, formativ vurdering og kommunikasjon.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskap og forståelse Studenten skal ha grunnleggende kunnskap om

  • begrunne, utvikle og evaluere undersøkende matematikkundervisning i en samisk kontekst
  • undervisning i ulike emner i matematikk i tilknytning til samisk tradisjonell kunnskap
  • undervisningskunnskap
  • bruk av IKT i matematikkundervisning
  • formativ vurdering i matematikk
  • kommunikasjon i matematikk i samisk skole

Ferdigheter Studenten skal kunne

  • prøve ut ulike typer undervisning i en lokal samisk kontekst med fokus på undersøking, vurdering og kommunikasjon

Kompetanse Studenten skal

  • gjennomføre undervisning med varierte mål knytta til tradisjonell samisk kunnskap, undersøking, formativ vurdering og kommunikasjon.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Undervisninga vil variere mellom utvikling av undervisning, evaluering av gjennomførte opplegg, og diskusjoner om forskningslitteratur.

Eksamen

Arbeidskrav: Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan ta eksamen:

  • 70 % deltaking på undervisning
  • Presentere refleksjoner rundt gjennomført undervisningsopplegg på minst to samlinger, omfang minimum 10-15 minutt på hver

Eksamen

Muntlig presentasjon på 20 minutt med oppfølgingsspørsmål.

Ved bedømming av eksamen benytter man karakterer etter en skala fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter.

Ved karakteren F/ikke bestått kan man ta kontinuasjonseksamen i starten av neste semester. Arbeid kan legges fram for ny sensur i omarbeidet eller supplert form.


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: LER-6005