vår 2019:    VPL-2531 Aktør i organisasjoner - 19 stp

Emnetype

Emnet er forbehold studenter på bachelorstudiet i vernepleie og kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

VPL-2531 Aktør i organisasjoner 19 stp

Innhold

A. Statsforfatningen, den parlamentariske styringskjeden og forvaltningens oppbygning og funksjon. Velferdsordninger, organisering og finansiering av velferdstjenester

B. Ulike aktørers rolle i rehabiliteringsprosesser og individuell plan, inkludert koordinatorrollen. Rehabiliteringsprosessen som miljøarbeid.  Individuell plan, koordinatorrollen, kontekstuelle, individuelle og relasjonelle variabler

C. Ulike typer organisering av tilbud og tjenester på sentrale områder som bolig, arbeid, skole og fritid (for eksempel egen bolig, bofellesskap, institusjon, turnusplanlegging, brukerstyrt personlig assistent, støttekontakt, fritid med bistand, universell utforming). Samarbeid med pårørende.

D. Brukermedvirkning på organisasjonsnivå, ulike bruker- og selvhjelpsorganisasjoner

E. Varsling og varslingsansvar. Tjenestevei, fagforeninger, brukerorganisasjoner, presse

F. Hvordan forstå, forebygge og løse konflikter. Arbeidsmiljø

G. Innføring i sentrale debatter knyttet til funksjonshemning og velferdssamfunnet, som for eksempel i forhold til diskriminering, tilgjengelighet o.l.

H. Innføring i hovedtrekkene i norsk kulturpolitikk, samt ulike typer organisering av kulturtilbud

I. Kommunikasjon i det flerkulturelle møte

J. Praktisk estetiske fag for å skape opplevelser av tilhørighet, identitet, trivsel og utvikling basert på den enkeltes ressurser, bl.a. for å forebygge og endre ufrivillig utenforskap

K. Juss: Lov om psykisk helsevern, barnevernsloven, arbeidsmiljøloven, rett til opplæring og til arbeid

L. Tverrfaglig- og flerfaglig samarbeid

M. Etiske utfordringer i møtet mellom tjenestemottaker og system

N. Kvalitetssikring. Dokumentasjon. Sentrale tilsynsordninger, rapporterings- og styringsredskaper


Hva lærer du

Etter fullført emne kan kandidaten:

1. redegjøre for det politiske styringssystemet og beskrive forvaltningens oppbygning og funksjon med særlig vekt på helse- og sosialsektoren, og gi eksempel på ulike velferdsordningers betydning for innbyggernes livssituasjon og levekår

2. redegjøre for ulike modeller og arena for rehabilitering, rehabilitering i et tverrfaglig arbeid, samt vernepleierens yrkesutøvelse og rolle

3. vurdere hvordan ulike former for tjenesteorganisering bidrar til å fremme eller hemme tjenestemottakers livskvalitet og mulighet for deltakelse på ulike samfunnsarenaer

4. vise til sentrale brukerorganisasjoner/ selvhjelpsgrupper, og beskrive deres arbeid og organisering, som grunnlag for å fremme brukermedvirkning på organisasjonsnivå

5. beskrive hvordan gå frem for å tale tjenestemottakernes sak både politisk og i forvaltningen

6. anvende ulike metoder for forebygging av konflikter og konfliktløsning

7. referere til hovedtrekk i sentrale debatter knyttet til funksjonshemming og velferdssamfunnet, kunne identifisere og kritisk vurdere ulike diskurser

8. beskrive hovedtrekk ved kulturpolitikken, samt organiseringen av inkluderende og segregerte  kulturtilbud

9. ha forståelse for hvilke utfordringer de nye kulturene gir i det norske samfunn

10. under veiledning, anvende praktisk estetiske arbeidsmetoder for å skape trivsel og utvikling basert på den enkeltes ressurser

11. redegjøre for aktuelt lovverk knyttet til vernepleiefaglig yrkesutøvelse på områdene psykisk helse, barnevern, opplæring og arbeid

12. utveksle synspunkter og erfaringer på hva som fremmer og hemmer tverr- og flerfaglig samarbeid i yrkesutøvelsen, og legge til rette for denne typen samarbeid

13. delta i etiske refleksjoner over samfunnsmessige og organisatoriske forhold som har innvirkning på individers livskvalitet

14. beskrive ulike former for dokumentasjon og kvalitetssikring


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Praktisk og teoretisk arbeid inne på skolen og ute i feltet, individuelt og i grupper.

Eksamen

Arbeidskrav:

- Deltakelse i obligatorisk basisgruppearbeid og seminar med tilhørende arbeidsoppgaver.

- Oppmøte og deltakelse i undervisning i følgende emner:

  • stat- og kommunalkunnskap
  • tverrfaglig og flerfaglig samarbeid
  • å skape og oppleve
  • konflikt og konflikthåndtering

Alle arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være godkjent før kandidaten kan fremstille seg til eksamen i emnet.

Vurdering:

Emnet avsluttes med tre dagers individuell skriftlig hjemmeeksamen som vurderes etter karakterskala A - F. Interne sensorer.


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Harstad |
  • Studiepoeng: 19
  • Emnekode: VPL-2531