vår 2019: VPL-2540 Vernepleiefaglig fordypning - 15 stp
Hva lærer du
Etter fullført emne kan kandidaten:
1. anvende vitenskapsteoretisk tenking
2. utforme problemstillinger som gir grunnlag for kritiske og relevante vernepleiefaglige analyser og drøftinger
3. redegjøre for, og anvende ulike metoder for bearbeiding av empiri herunder også kunstfaglige og andre kulturelle erfaringer
4. gi en strukturert skriftlig fremstilling av vernepleiefaglig relevant tematikk
5. utøve fagkritikk og redegjøre for særlige forhold knyttet til forskningsetikk
6. utøve faglig samarbeid og god kommunikasjon i gruppe
Undervisning
Fordypningsoppgaven skal skrives i grupper med 3-5 deltakere. Studentene kommer selv med egne forslag på tema og gruppesammensetning. UiT forbeholder seg retten til å endre tema og grupper, eller sette sammen grupper om studentene selv ikke kommer til enighet, eller hvis det er grupper med mindre enn 3 eller flere enn 5 studenter. Innledningsvis i emnet gis forberedende undervisning. Det tilbys til sammen 10 timer gruppeveiledning.
Studentene velger selv tema og problemstilling for oppgaven. Fordypningsoppgaven baseres på en felt- eller teoristudie. Oppgaven kan også skrives på bakgrunn av praktisk erfaring i feltet, på bakgrunn av kulturelle og kunstneriske erfaringer, eller andre prosjekter initiert av studentene selv eller veileder.
Eksamen
Arbeidskrav:
- Innlevering av tema, metodeverktøy (problemstilling, intervjuguide, spørreskjema) for fordypningsoppgaven, og signert gruppekontrakt.
- Oppmøte og deltakelse på undervisning, samt deltakelse i gruppens arbeidsprosess med selve fordypningsoppgaven.
Alle arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være godkjent før kandidaten kan fremstille seg til eksamen i emnet.
Vurdering:
Emnet avsluttes med innlevering av vernepleierfaglig fordypningsoppgave (eksamensdel 1) som skrives i grupper, etterfulgt av en muntlig individuell eksamensdel (eksamensdel 2). Hver enkelt eksamensdel gis egen karakter. For å avlegge eksamensdel 2 må eksamensdel 1, samt alle forutgående arbeidskrav og eksamener være vurdert til godkjent/bestått karakter.
Ved fastsetting av endelig karakter teller muntlig 100%. Karakterskala A-F benyttes.Interne og eksterne sensorer
Pensum
Dalland, O. 2012. Metode og oppgaveskriving for studenter, Kap. 4, 5 og 7, Oslo, Gyldendal akademisk. Kap. 8 og 11; 36 sider.
Kvale, S., Brinkmann, S., Anderssen, T. M. & Rygge, J. F. 2009. Det kvalitative forskningsintervju, Oslo, Gyldendal akademisk. Kap. 6, 11 og 12.
*Rienecker, L., Stray Jørgensen, P., Skov, S. & Landaas, W. 2013. Den gode oppgaven: håndbok i oppgaveskriving på universitet og høyskole, Bergen, Fagbokforl. Kap. 4; 27 sider.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Harstad |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: VPL-2540
- Ansvarlig enhet
- Institutt for vernepleie