høst 2018:    HEL-3980 Masteroppgave - 50 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett på masterprogrammet i barnevern.

Innhold

Studenten skal gjennom mastergradsoppgaven kunne vise evne til faglig selvstendighet gjennom å planlegge, gjennomføre og rapportere et prosjekt.

Mastergradsoppgaven innebærer barnevernfaglig fordypning gjennom systematisk behandling av relevant tematikk. Det gis anledning til å skrive både teoretiske oppgaver og oppgaver hvor det gjennomføres empiriske undersøkelser. Oppgaven kan være en sammenhengende oppgave (monografi) eller være i artikkelformat. Den skal inneholde et norsk og et engelsk sammendrag, samt en egen oversikt over selvvalgt litteratur. Oppgaven skal ha en ramme på inntil 28000 ord.

Artikkel: Artikkelen skal følge forfatterveiledningen til et oppgitt vitenskapelig tidsskrift med referee vurdering. Tidsskriftet skal som hovedregel vare tatt inn på NVI listen. Tidsskriftet skal være av faglig relevans for master i barnevern. Artikkelens omfang bestemmes av tidsskriftets forfatterveiledning. Normalt er dette omlag 7000 ord. Artikkelen skal være et selvstendig produkt. Mastergradsstudenten skal være forfatter alene. Det er derfor ikke et krav at artikkelen skal være ferdig til en eventuell innsending. Det kan vurderes om artikkelen skal bearbeides videre for innsending til tidsskrift etter avsluttet eksamen. Studenten skal være førsteforfatter og veileder skal da vurderes som medforfatter. Medforfatterskap defineres utfra Vancouver reglene.

Tillegg: Studenten skal i tillegg til artikkelen skrive en utdypning, et tillegg, med et omfang på minimum 3000 og maksimalt 10000 ord. I dette tillegget skal studenten utdype forhold ved studien som normalt ikke vies plass i artikkelformatet. Dette kan for eksempel være metodologiske, vitenskapsteoretiske og etiske vurderinger. Det kan også inngå en mer utfyllende drøfting av resultater med vekt på barnevernfaglig relevans. Det skal ikke presenteres nye data i tillegget. Referanseliste for tillegget skal utarbeides separat, og plasseres foran artikkelen.

Vekting og vurdering: Det gjøres en samlet vurdering av oppgaven hvor tillegget teller ca 30 % av totalkarakter, og artikkelen vektes med 70 %.


Hva lærer du

Etter endt mastergradsoppgave har studenten følgende læringsutbytte:

  • Studenten skal kunne planlegge og gjennomføre et selvstendig barnevernfaglig forskningsarbeid.
  • Studenten skal kunne utvikle en problemstilling som er relevant for barnevernfaglig forskning og teori.
  • Studenten skal kunne anvende relevante metoder for forskning.
  • Studenten skal kunne forklare relevansen og begrensninger av aktuell(e) vitenskapelig(e) metode(r).
  • Studenten skal kunne formidle prosjektets faglige problemstillinger, teori, analyser og konklusjoner gjennom masteroppgaven.
  • Studenten skal kunne forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i forhold til egne faglige resonnementer.
  • Studenten skal kunne identifisere og drøfte forskningsetiske problemstillinger.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Emnet er plassert i siste studieår av masterprogrammet, men forberedelsene starter i første studieår. Undervisningsformen første studieår er gruppeveiledning gjennom masterseminar. Hensikten med seminarene i første studieår er å bistå studentene til å orientere seg mot tema og problemstilling for eget mastergradsarbeid. Det å jobbe målrettet over tid med egen mastergradsoppgave, fremmer mulighetene til å gjennomføre mastergradsarbeidet innen normert tid.

Studentene skal under veiledning gjennomføre et individuelt arbeid. Det gis inntil 20 timer individuell veiledning på prosjektet. Dette inkluderer studentenes forarbeid, søknader om godkjenning, gjennomføring av prosjektet og skriveprosessen. Plan for oppgavearbeidet fastsettes i en veiledningskontrakt. Som grunnlag for kontrakten viser en også til retningslinjene for arbeid med mastergradsoppgaven samt universitetets etiske retningslinjer for veiledning. Veiledningen må benyttes i løpet av normert studietid.

Det arrangeres to oppgaveseminar i hvert semester. Disse er fremleggsseminar og følger en fastlagt plan. Det forutsettes at man på forhånd distribuerer et skriftlig materiale til gruppen og at man under seminaret har lest og er i stand til å gi konstruktiv kritikk til de øvrige studentenes arbeid. Lærerne skal lede seminaret samt gi råd og veiledning til det videre arbeidet.

I tillegg til den formelle delen av undervisningen tilrår vi studentene å etablere kollokviegrupper allerede fra første studieår med hensyn til arbeidet med oppgaven. Her kan man diskutere tekster fra studiet, men vi tilrår også at man leser masteroppgaver fra tidligere studenter og diskuterer dem i forhold til styrker og svakheter. Denne typen grupper etableres og drives på eget initiativ fra studentene.

Studentene har mulighet og oppfordres til å skrive mastergradsoppgave tilknyttet prosjekter ved UiT eller HiH. Dette innebærer at studentene knyttes opp mot et forskningsmiljø som arbeider med tilgrensede problemstillinger. Det kan være muligheter for tilgang til innsamlet datamateriale. Tilknytningen til prosjektet skal avtales med den enkelte prosjektleder og veileder. Det legges avgjørende vekt på at studenten skal utføre et selvstendig delprosjekt som innebærer planlegging gjennomføring og rapportering fra prosjektet.


Eksamen

Arbeidskrav: Godkjente fremlegg og aktiv deltakelse på minst 3 masterseminarer.

Eksamen: Mastergradsoppgaven bedømmes av en oppnevnt eksamenskommisjon bestående av en ekstern og en intern sensor (som ikke er veileder). Dersom oppgaven godkjennes, vil det bli avholdt en muntlig eksaminasjon. Det er utarbeidet retningslinjer for eksamen. Masteroppgaven kan gjennomføres enkeltvis eller som et samarbeid mellom 2 studenter.

Det gis bokstavkarakterer fra A-F, der F er ikke bestått.

Ved ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i påfølgende semester. Kontinuasjonseksamen arrangeres i henhold til forskrift for eksamener ved UiT Norges arktiske universitet.


Pensum

Ca. 1500 sider selvvalgt pensum som støtter arbeidet med masteroppgaven. Pensum godkjennes av veileder/fagansvarlig.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 50
  • Emnekode: HEL-3980