vår 2019:    MFDEL Deltakelse - 15 stp

Søknadsfrist

1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

9371 - enkeltemner på masternivå

For å bli tatt opp til emner tilhørende Master i funksjonshemming og deltakelse kreves:

  • Fullført treårig bachelor i helse- og sosialfag i vernepleie, sykepleie, barnevernpedagogikk, ergoterapi, fysioterapi, sosialt arbeid, grunnskolelærer eller annen relevant utdanning på bachelornivå. Det stilles faglig minstekrav for opptak om karaktersnitt på C (2,7) eller bedre.
  • Andre søkere med nærliggende treårig bachelorgrad og relevant erfaring kan vurderes.
  • Minst 2 års relevant arbeidserfaring (jf. Forskrift om krav til mastergrad, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 1. desember 2005).
  • Eller realkompetanse i henhold til gjeldende regelverk.

Oppstart av emnet forutsetter nok kvalifiserte søkere.

Master i Funksjonshemming og deltakelse er under revidering og dette er siste gang emnet Deltakelse (MFDEL) vil blir tilbudt.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

MFDEL Deltakelse 15 stp

Innhold

Deltakelse framstilles ofte som et ideal og mål for dagens velferdssamfunn, og omfatter alle borgere. Deltakelse får sitt innhold og betydning ut fra hvilket perspektiv som anlegges. Barrierer er et begrep som benyttes for å beskrive hindringer (fysiske, psykiske og sosiale) og ulike stadier og former for deltakelse. Retten til deltakelse er også et vesentlig spørsmål med rot i flere og til dels motsetningsfylte miljøer av velferdsstaten. Deltakelse presenteres slik at det kan gjøres til gjenstand som et eget undersøkelsesfelt.

  • Funksjonshemmedes deltakelse i historisk perspektiv
  • Sentrale teorier og tilnærminger i forståelse av deltakelse som fenomen:

           - Politisk perspektiv

           - Forvaltningsmessig perspektiv

           - Brukerperspektiv

           - Profesjonsperspektiv

  • Deltakelse med utgangspunkt i ulike samfunnsområder
  • Deltakelse og diagnose (ICF / ICD-10)
  • Deltakelse i sentrale norske og internasjonale dokumenter / sosialpolitiske føringer

Hva lærer du

Etter bestått emne kan kandidaten:
  • Redegjøre inngående for sentrale tilnærminger til begrepet deltakelse
  • Gjøre rede for deltakelse og utfordringer knyttet deltagelse for mennesker med funksjonsnedsettelser
  • Redegjøre for brukerorganisasjonenes rolle og posisjon i forhold til deltakelse
  • Gjennomføre en kritisk gransking av teorier, metoder og fortolkninger som forekommer innenfor fagområdet deltakelse
  • Redegjøre for sentrale offentlige føringer og rådende offentlig politikk om deltakelse
  • Anvende kunnskapen til kritisk og reflektert tilnærming til egen faglig praksis
  • Gjennomføre analyser av hvordan makt og avmakt distribueres i sosiale og politiske systemer

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Forelesninger og gruppearbeid.

Møter med brukerorganisasjonene, eventuelt i kombinasjon med seminarene.

Undersøkelse av eksisterende praksiser og former for deltakelse.


Eksamen

Arbeidskrav:

Gjennomføre en undersøkelse i grupper om hva som hemmer og fremmer deltakelse.

Presentere gruppeoppgaven i et seminar.

Begge arbeidskrav må være godkjent av faglærer før eksamen kan avlegges

Vurdering:

En ukes skriftlig individuell eksamen på 4500 ord fra undersøkelsen om deltakelse. Oppgaven karaktersettes A-F, der F er ikke bestått. Tilbud om 2 timer veiledning.

Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.


Pensum

Pensum våren 2019:

Barnes, C. & Mercer, G. & Shakespeare, T. (1999) Exploring Disability: a sociological introduction, Oxford: Polity Press. Side 96-123; 27 sider.

Eimhjellen, Ivar (2011) Inkludering av funksjonshemma i frivillige organisasjonar. Rapport 2011:2 Oslo: Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor. 35 sider https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kud/samfunn_og_frivillighet/rapporter/inkludering_av_funksjonshemma_i_frivillige_organisasjonar_2011.pdf

Gjertsen, H. og T. Olsen (2013). Broer inn i arbeidslivet. Elever med funksjonsnedsettelser i videregående opplæring – kartleggingsstudie av opplæringstilbud, organisering og tilpasning. NF-notat nr. 1003/2013. S. 15-50; 35 sider.

Gjærum, R. (2017) «Iscenesettelse av kulturelt demokrati: sett i lys av omsorgsregimer».

Bergen: Fagbokforlaget. S. 149 – 167; 18 sider.

 

Goksøyr, Marte Wexelsen (2012) Jeg vil leve, Oslo: Oktober forlag; 139 sider.

Guldvik, Ingrid, Ole Petter Askheim, and Vegard Johansen. 2010. "Politisk medborgerskap for alle? Lokalpolitisk deltakelse blant funksjonshemmede." Norsk Statsvitenskapelig Tidsskrift 26 (1):31-50, 20 sider

Gustavson, A. (2014) Utviklingshemming og deltagelse, Ellingsen, K.E. Utviklingshemming og deltagelse, Oslo: Universitetsforlaget. Side 32-49; 17 sider.

Hammel, J., Magasi, A., Magasi, S. Heinemann, A. Whiteneck, G., Bogner, J. & Rodrigues, E. (2008) What does participation mean? An insider perspective from people with disabilities, Disability & Rehabilitation, 30, 19, 1445-1460; 15 sider.

Gjærum, R.G. (2017) Iscenesettelse av kulturelt demokrati. I: Heggstad, K.M., Rasmussen, B.

og Gjærum, R.G. (2017) Drama, teater og demokrati, Bergen: Fagbokforlaget. S. 149-

162; 14 sider.

Hernes, T. (2014). «Arbeidsinkludering – noen historiske spenninger og aktuelle utfordringer» i Frøyland, K. og Ø. Spjelkavik: Inkluderingskompetanse. Ordinært arbeid som mål og middel. Oslo: Gyldendal. S. 306-326; 20 sider.

Juritzen, T., Engebregtsen, E. & Heggen, K. (2012) Myndiggjøringens forførende makt. I: Engebregtsen, E. & Heggen, K. (red.) Makt på nye måter. Oslo: Universitetsforlaget. S. 122-137, 16 sider.

Kassah, A.K. (2008) Arbeid og samfunnsdeltakelse: om funksjonshemning og inkluderende arbeidsliv, i T. Bjørnrå, W. Guneriussen, & V. Sommerbakk (red.) Utviklingshemning, Autonomi og Avhengighet. Oslo: Universitetsforlaget, 42- 57; 15 sider.Lov om forbud mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne (diskriminerings- og tilgjengelighetsloven) https://lovdata.no/dokument/LTI/lov/2008-06-20-42

Kassah, B.L.L. (2014) Makt – et viktig begrep for å forstå utfordringer som følger av samhandlingsreformen. I Kassah; B.L.L., Tingvoll, W.A. & Kassah, K.A. (red): Samhandlingsreformen under lupen. Bergen: Fagbokforlaget. Side 33-48. 16 sider.

Legard, S. (2012) Overgangen mellom utdanning og arbeid for unge med nedsatt funksjonsevne. AFI-FOU 2012. Oslo: Arbeidsforskningsinstituttet. Side 1-18. 19 sider Vegheim, B. (2002) Ikke nevnt – og glemt! Nordic Journal of Human Rights, 55 – 58; 4 sider.

Lov om forbud mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne (diskriminerings- og tilgjengelighetsloven) https://lovdata.no/dokument/LTI/lov/2008-06-20-42

Lundgren, V.G., Juritzen, T., Engebregtsen, E. & Heggen, K. (2012) Makt. I: Engebregtsen, E. & Heggen, K. (red.) Makt på nye måter. Oslo: Universitetsforlaget. S. 19-23, 5 sider.

Nygård, Carina & Clancy, Anne (2018) Unsung heroes, flying blind—A metasynthesis of parents’ experiences of caring for children with special health‐care needs at home. I: Journal of Clinical Nursing, Vol. 27(15-16), s. 3179-3196.

Owren, T. (2015) Dørmatten og ryddetrangen – tanker om det sedvanliges makt i omsorg på tvers av funksjonsmessige forskjeller. I: Michael 2015;12: 223–36; 14 sider.

Ramsdal, G., Gjærum, R.G. & Wynn, R. (2013). Dropout and early unemployment. International Journal of Educational Research. Vol. 62. Side 75-86; 11 sider.

Tøssebro, J. & Wendelborg, C. (2014): Oppvekst med funksjonshemming. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap 2 (s.35-58), kap 3 (s.61-79), kap. 8 (s.180-199), kap. 9 (s. 200-218); 70 sider.

Wendelborg, C., Kittelsaa, A. og S.E. Wik (2017). Overgang skole arbeidsliv for elever med utviklingshemming. NTNU Samfunnsforskning, Rapport 2017. S. 31-53, 67-159; 120 sider.

Wilson, A. (2003) Real Jobs, Learning difficulties and Supported Employment, Disability and Society, 2, 99 -116; 17 sider.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Harstad |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: MFDEL