Knutekunst ble til «Gledesplassen»
– Vi vil være her hele tiden, sa Ingun Hald Tennås. 5-åringen storkoste seg sammen med de andre ungene fra Barnehagen Hundre i skogen ved Holt læringstun i Tromsø. Her hadde barnehagelærerstudenter i forsterkningsemnet natur, lek og læring invitert til lek, læring og testing av den helt nye naturlekeplassen konstruert av tauverk mellom solide grantrær.
Hengekøye
– Det har vært bra å være her i dag. Hengekøya var morsomt, der kunne jeg ta salto. Men også de andre lekene var gøy, sa Signe Kristine Gustad Pedersen etter å ha testet lekene til barnehagelærerstudentene i flere timer.
– Lekeplassen er veldig godt laget. Ungene våre liker å være ute, naturen byr på så mye og her på denne naturlekeplassen får ungene andre motoriske utfordringer enn det de er vant til. Vi kommer garantert til å bruke denne plassen mye, ungene spurte om å få overnatte her og en av dem døpte plassen til «Gledeplassen», sier Lisa Olivestad fra Barnehagen Hundre.
Mest gøy ute
– Ute kan vi klatre, og her kan vi også herje i den store hengekøya, sier Ingun Hald Tennås.
– Også for oss har dette vært utrolig gøy. Det er kjekt å se at ungene liker seg her, sier 2-årsstudent på barnehagelærerutdanningen ved UiT Norges arktiske universitet, Even Haugen.
– Vi traff midt i blinken med apparatene og aktivitetene, sier medstudent Mia Trøen. Både hun og Even Haugen er fornøyd med at de valgte et praktisk rettet valgfag med mye utetid.
Bærekraftig
– Vi har lært utrolig mye i løpet av året i år, vært på mange fine turer og hatt fokus på hva vi skal gjøre når vi er på tur med barn, sier Even Haugen. Andre fokus i faget har vært bærekraftig utvikling, naturens kretsløp, gjenvinning og det å være gode rollemodeller.
– Og så har vi lært mye om knuter, og det har vi fått praktisert her i dag, sier Mia Trøen.
Slaktet hane
I tillegg til å lage naturlekeplass, fikk barnehagelærerstudentene også prøve seg på andre uteaktiviteter på et todagers undervisningsopplegg ved Holt læringstun.
– Dette er en fantastisk læringsarena, og studenten har satt potet, slaktet en hane og laget hønsefrikasè, samt lært hvordan de kan lage kompost, sier Veronica Bergan, førsteamanuensis i naturfagdidaktikk på barnehagelærerutdanningen ved UiT.