Barneoppdragelse på bestilling

Ishavsbyen videregående skole bestilte en forsker og fikk se hvordan man kan takle utfordringer med barn og oppleve en reise gjennom en forskningsprosess.
Karlsen, Mariann Schjølberg
Publisert: 27.04.18 00:00 Oppdatert: 27.04.18 11:08

Faglærer Janne Gärtner (t.v) og elev Ulrikke Nyborg (t.h) syntes det var spennende å høre førsteamanuensis Charlotte Reedtz snakke om forskning på barneoppdragelse. Foto: RKBU Nord, UiT Norges arktiske universitet.

Auditoriet var fullsatt og elevene musestille gjennom foredraget. Det var en entusiastisk foreleser og noen fornøyde representanter som stod igjen da de rundt nærmere 100 elevene og lærerne hadde forlatt rommet.

Både skoleelev Ulrikke Nyborg og faglærer Janne Gärtner satte pris på å høre førsteamanuensis Charlotte Reedtz ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord (RKBU Nord), UiT- Norges arktiske universitet forelese om barneoppdragelse.
-Det var utrolig spennende og relevant for elever og lærere. Hun fanget elevene. De var veldig interesserte og vi lærere ble oppdaterte. Det var veldig nyttig, konkluderer faglærer i Helse- og oppvekstfag ved Ishavsbyen videregående skole, Janne Gärtner.

Engasjement
En av dem som ble fanget i forelesningen er Ulrikke Nyborg, elev på Helse- og omsorgsfag VG1.
-Det var en utrolig bra forelesning. Hun står ikke bare rett opp og ned og snakker, men hun opplever det hun forteller og hun forteller det med kraft i stemmen, sier hun engasjert.

Til sammen fem klasser fra det første året på Helse- og omsorgsfag deltok på foredraget. Ishavsbyen videregående skole har bestilt en forsker etter å ha fått tilbudet om forskerturne fra UiT- Norges arktiske universitet. Turneen «50 år - 50 forskere - 50 skoler» er en del av UiTs markering av femtiårsjubileumet som foregår hele dette året.

Positive effekter
Førsteamanuensis ved RKBU Nord, Charlotte Reedtz synes det var en flott erfaring å møte klassene ved skolen som ligger bare et steinkast unna universitetet.
-Det er utrolig artig å bli invitert til en videregående skole og undervise elever som en gang skal jobbe med omsorg for både barn og voksne. Barneoppdragelse er et tema som nesten alle bryr seg om og som det selvfølgelig også er viktig å forske på, sier Reedtz.  

De Utrolige Årene
Tittelen på foredraget var «Hva er god barneoppdragelse?» Reedtz tok med elevene på en reise gjennom sin forskningsprosess. Reedtz åpnet foredraget med å si:
-Jeg håper ikke dere tror jeg er kommet for å gi dere svaret.  
Reedtz tok doktorgrad i 2010 og hadde da gjennomført en studie av 186 foreldre som deltok i evaluering av en kortversjon av foreldreveiledningsprogrammet De Utrolige Årene. Programmet har som mål å styrke familier gjennom å øke foreldrekompetansen og dermed redusere og forebygge atferdsproblemer.
-Jeg ønsket å vise elevene hvordan prosessen fra hypotese til forskningsresultater er. Jeg brukte forskningen min som eksempel og viste hvordan man kan gå fram for å finne elementer som kan ha positiv effekt på barneoppdragelse, sier Reedtz.

-Dette var en veldig hyggelig oppgave å få fra universitetet. Jeg synes det er gøy med variasjon i arbeidet og artig å fronte UiT på denne måten, sier Reedtz som har vært ansatt her siden 2002.

Karlsen, Mariann Schjølberg
Publisert: 27.04.18 00:00 Oppdatert: 27.04.18 11:08
Vi anbefaler