høst 2018: FSK-1100 Fiskeri- og havbruksvitenskap - 10 stp
Innhold
Emnet gir en innføring i de norske marine næringenes historiske utvikling, organisering og rammebetingelser, med vekt på det som har skjedd etter endringen av det internasjonale havrettsregimet på 1970-tallet. Det blir særlig fokusert på vilkårene for en bærekraftig vekst og verdiskaping innenfor fiskeri og oppdrett. De næringsmessige utviklingsprosessene analyseres i lys av teorier om entreprenørskap og innovasjon. Samtidig blir det lagt vekt på samspillet mellom ressursgrunnlag, teknologi, markeder, institusjoner, politikk og vitenskap. Et sentralt tema er globaliseringen av verdikjeder og markeder for sjømat siden 1990-tallet. Et viktig mål er å sette studentene i stand til å identifisere muligheter og utfordringer og finne fram til relevante løsninger basert på en tverrfaglig forståelse.Hva lærer du
Etter fullført emne skal studenten kunne
Kunnskap:
- forklare hovedtrekkene i utviklingen og organiseringen av norsk fiskeri- og oppdrettsnæring
- beskrive de grunnleggende forvaltningsprinsippene og reguleringsformene
- redegjøre for fiskeri- og oppdrettsnæringens status og betydning i det norske samfunn
- klargjøre de viktigste internasjonale forutsetningene for marin næringsutvikling og verdiskaping
- forstå de miljømessige, sosiale og økonomiske sidene ved bærekraftig utvikling
Ferdigheter:
- analysere innovasjonsprosesser, organiseringen av verdikjeder og nasjonale og internasjonale rammebetingelser for marin næringsvekst
- anvende kunnskap og begreper om marin næringsutvikling i forbindelse med diskusjoner og presentasjoner
- være i stand til å finne fram til relevant faglitteratur og kritisk vurdere ulike kilder
- disponere og skrive oppgaver som tilfredsstiller kravene til en akademisk tekst
- arbeide med tverrfaglige problemstillinger og utforske løsninger i team med andre
Generell kompetanse:
- redegjøre for de viktigste institusjoner og organisasjoner i tilknytning til fiskeri- og oppdrettsnæringen
- forstå de norske marine næringene i en internasjonal sammenheng
- vise grunnleggende kjennskap til temaer og konfliktspørsmål i den aktuelle debatten om fiskeri, oppdrett og andre marine næringer
- drøfte fordeler og ulemper ved ulike tiltak med sikte på å utvikle fiskeri- og oppdrettsnæringen i Norge
- se betydningen av å kombinere ulike fag og faglige tilnærminger i arbeidet for problemløsning og innovasjon i fiskeri- og oppdrettsnæringen
Eksamen
En gruppeoppgave basert på oppgitt tema (teller 50%) og en fire timers individuell skriftlig eksamen (teller 50%). Bokstavkarakterer A - F, hvor F er ikke bestått. Begge deler må være bestått.
Arbeidskrav: Tre arbeidskrav skal være bestått før eksamen.
- Arbeidskrav 1: Skriftlig arbeid knyttet til ekskursjonen
- Arbeidskrav 2: Godkjent arbeidsplan og disposisjon for gruppeoppgaven
- Arbeidskrav 3: Obligatorisk deltakelse på skriveseminar og gjennomført iKomp, et nettkurs i informasjonskompetanse
Kontinuasjonseksamen: Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.
Ved kontinuasjonseksamen må begge deler av eksamen avlegges på nytt. Kontinuasjonseksamen består av en to ukers hjemmeeksamen med selvvalgt problemstilling og en skriftlig skoleeksamen. Det gis ikke veiledning til kontinuasjonseksamen.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: FSK-1100
- Ansvarlig enhet
- Norges fiskerihøgskole