høst 2018:    SOS-1015 Internasjonal migrasjon og integrering - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Emnet er valgfritt og kan tas som enkeltemne.

Innhold

Hva er årsakene til migrasjon, hvem migrerer og hvordan oppleves migrasjon? Hvordan påvirker migrasjon nabolag, arbeidsmarked og den norske velferdsstaten? Hvordan reguleres migrasjon? Hvilke mekanismer bidrar til inkludering og ekskludering? 

Mobilitet og flytting har alltid vært en del av menneskelige samfunn og utgjør en av de største endringene i dagens Norge. Økning og endring i internasjonal migrasjon gjør Norge til et mer etnisk sammensatt samfunn og påvirker en rekke institusjoner og arenaer. 

Dette emnet gir teoretiske og praktiske kunnskaper om historiske og nåtidige årsaker til, og konsekvenser av, internasjonal migrasjon. Emnet diskuterer hvordan migrasjon begrepsfestes og gir innsikt i ulike migrasjonsteorier, og konsekvensene av ulike forståelsesformer.  Emnet presenterer ulike tilnærminger til studier av integrering og drøfter integrering og integreringsutfordringer i ulike deler av samfunnet som skole, arbeidsmarked, sivilsamfunn, familie, eldreomsorg mm.

Emnet diskuterer velferds- og integrasjonspolitiske muligheter, utfordringer og dilemma slik samfunn og migranter møter det, med vekt på eksempler fra det norske samfunnet og Nord-Norge. Emnet tilbyr teori og data som bidrar til å forstå betydningen av migrasjon. Denne kunnskapen er relevant for arbeid både i offentlig og privat sektor og gir faglig bakgrunn som er relevant og kan anvendes på de fleste samfunnsområder. 


Hva lærer du

Kunnskaper:

Studenten har: 

¿ tilegnet seg kunnskap om sentrale sosiologiske migrasjonsteorier og migrasjonsprosesser

¿ tilegnet seg kunnskap om integrasjonsteorier og -prosesser

¿ fått kjennskap til forskning og metoder i studier av migrasjon og integrasjon

¿ tilegnet seg kunnskap om debatter rundt innvandring, innvandringsregulering og det flerkulturelle samfunnet

Ferdigheter:

Studenten kan:

¿ se migrasjon og integrasjon fra ulike perspektiv (f.eks. nasjonalstatlig, transnasjonalt, lokalt, og ulike aktører)

¿ identifisere mekanismer for inkludering og ekskludering

¿ drøfte ulike teorier om migrasjons- og integrasjonsprosesser 

Kompetanse:

¿ forstå og drøfte sentrale tema og sosiologiske teorier knyttet til internasjonal migrasjon og integrasjonsprosesser

¿ kan drøfte internasjonale og nasjonale migrasjonspolitiske spørsmål på en faglig måte, og skille mellom faglig innsikter, retorikk og meninger


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk eller skandinavisk.

Undervisning

Emnet består av omtrent 8 dobbelttimer forelesninger, og 6 - 8 dobbelttimer studentbasert seminar, der studentene blant annet presenterer en kort redegjørelse for en relevant debatt på migrasjonsfeltet, og viser hvordan denne kan forstås ut fra sosiologisk teori.  

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen: Studentene skriver en hjemmeoppgave over selvvalgt tema på ca. 2800 ord (7 sider).

Studenten presenterer muntlig en kort redegjørelse for en relevant mediedebatt på migrasjonsfeltet og viser hvordan denne kan forstås ut fra sosiologisk teori.  

Begge oppgavene vurderes som bestått eller ikke bestått


Eksamen består av: 2-dagers hjemmeeksamen på til sammen 2000 ord.


Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.


Pensum

Bøker og bokkapitler: (titler merket med * er tilgjengelig som kompendium)

*Andersson, Mette (2018). Race: A Contested and Travelling Concept, i Håkon Leiulfsrud og Peter Sohlberg (red.), Concepts in Action. Conceptual Constructionism. Brill Academic Publishers. Kap. 16. s 284 - 301. 17 sider. ISBN 9789004314191

*Aure, Marit, Førde, Anniken, og Magnussen, Tone (2016). Lokalsamfunnet som integreringsarena, i Villa, M. and Haugen, M. S. (red) Lokalsamfunn, Cappelen Damm Akademisk, Oslo. Kap 20, s 410 - 428. 28 sider. ISBN: 978-82-02-51431-0

*Berg, Anne-Jorunn & Ljunggren, Elisabet (2010). Egne penger? : selvstendig næringsvirksomhet som kjønnet inkluderingsstrategi, i Berg, Flemmen og Gullikstad (red.), Likestilte norskheter. Om kjønn og etnisitet. Tapir Akademisk Forlag, s. 133 - 166. 33 sider. ISBN 978-82-519-2534-1

*Brochmann, Grete, and Anne Britt Djuve (2013) Multiculturalism or assimilation? The Norwegian welfare state approach, i Kivisto og Wahlbeck, Debating multiculturalism in the Nordic welfare states. Palgrave Macmillan. s. 219 - 245, 26 sider. ISBN: 978-1-137-31845-9 / 978-1-349-34769-8.

*Castles, Stephen, Hein De Haas, and Mark J. Miller. The age of migration: International population movements in the modern world. Palgrave Macmillan, 2013. Kapittel 8, Migration in Afria and the Middle East, 172-196 (24 sider). ISBN: 978-0-230-35577-4.

*Hylland Eriksen, Thomas (2016) Løvlia mellom drabantbygd og hypermangfold. I Villa, M. and Haugen, M.S. (red) ¿Lokalsamfunn¿ Cappelen, Damm Akademisk, Oslo, kap 19, p 391-409, 18 sider. ISBN: 978-82-02-51431-0

NOU 2017:2. Integrasjon og tillit. Langsiktige konsekvenser av høy innvandring. Justis- og beredskapsdepartementet, kapittel 3, 7 og 10 er pensum, men vi anbefaler å lese hele meldingen. Tilgjengelig på nett. 70 sider.

Odden, Gunhild (2018) Internasjonal migrasjon. En samfunnsvitenskapelig innføring, Bergen; Fagbokforlaget. Hele boka, 230 sider. ISBN: 978-82-450-1956-8

Ødegård, Guro, Loga, Jill, Steen-Johnsen, Kari og Ravneberg, Bodil (2014). Fellesskap og forskjellighet: integrasjon og nettverksbygging i flerkulturelle lokalsamfunn. Oslo; Abstrakt forlag. Hele boka, 200 sider. ISBN: 978-82-7935-355-3.

Artikler tilgjengelig på nett:

Aure, M. "Migrasjonskanaler og rekrutteringsprosesser: Å bli arbeidsmigrant." Sosiologi i Dag 3.2007 (2007): 9-29. 20 sider. http://ojs.novus.no/index.php/SID/article/view/933

Birkelund, G. E., et al. (2014). "Diskriminering i arbeidslivet - Resultater fra randomiserte felteksperiment i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim." Sosiologisk tidsskrift 22(04): 352-382, 30 sider

https://www.idunn.no/st/2014/04/diskriminering_i_arbeidslivet_-_resultater_fra_randomiserte

Früh, Elena Albertini, Lidén, Hilde, Kvarme, Lisbeth Gravdal (2017) Tillit til velferdstjenester? Innvandrerforeldre med barn med spesielle behovs møter med hjelpeapparatet. Tidsskrift for velferdsforskning 03 / 2017 (Volum 20) , 191-208, 18 sider

https://www.idunn.no/tidsskrift_for_velferdsforskning/2017/03/tillit_til_velferdstjenester

Fernandes, Ariana G. (2015) `(Dis) empowering new immigrants and refugees through their participation in Introduction programs in Sweden, Denmark and Norway,¿ Journal of Immigrant & Refugee Studies. Vol. 13(3): 245-264. 19 sider. doi: 10.1080/15562948.2015.1045054

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15562948.2015.1045054?scroll=top&needAccess=true

Midtbøen, A. H. (2018). "The making and unmaking of ethnic boundaries in the public sphere: The case of Norway." Ethnicities 18(3): 344-362. 18 sider

http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1468796816684149

Munkejord, M. C. (2016). "«Jeg jobber med hjertet» - Innvandreres erfaringer med å arbeide i helse- og omsorgssektoren." Tidsskrift for omsorgsforskning 2(03): 232-240. 8 sider

https://www.idunn.no/tidsskrift_for_omsorgsforskning/2016/03/jeg_jobber_med_hjertet_-_innvandreres_erfaringer_med_aa_ar


Totalt 759 sider

Anbefalt

Fangen, Kathrine (2010) `Social exclusion and inclusion of young immigrants ¿ presentations of an analytic framework,¿ Nordic Journal of Youth Research 18(2): 133-156. 23 sider


Fossland, T. and M. Aure (2011) "Når høyere utdanning ikke er nok:-Integrasjon av høyt utdannede innvandrere på arbeidsmarkedet." Sosiologisk Tidsskirft 19, 131-152, 21 sider


Friberg, J. H. and A. H. Midtbøen (2017). "Innvandrernes etterkommere: Teoretiske og komparative perspektiver." Norsk sosiologisk tidsskrift 1(01): 5-14. 9 sider


Jacobsen, Christine M.;Vestel, Viggo Jan (2018). 'Look into my eyes': music, religion, and the politics of Muslim youth in Norway. Journal of Muslims in Europe. P 47-72, 25 sider, Vol. 7. doi: 10.1163/22117954-12341344


Lillegård, M., and A. Seierstad. "Introduksjonsordningen i kommunene." En sammenligning av kommunenes resultater Rapporter: Statistisk sentralbyrå (2013). 31 sider


Nadim, Marjan (2016). `Undermining the Male Breadwinner Ideal? Understandings of Women¿s Paid Work among Second-Generation Immigrants in Norway,¿ Sociology 50 (1): 109-124, 15 sider


Pedersen, Willy;Vestel, Viggo Jan;Bakken, Anders (2017). At risk for radicalization and jihadism? A population-based study of Norwegian adolescents. P 61-83, 22 sider Cooperation and Conflict. doi: 10.1177/0010836717716721 ,

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: SOS-1015