vår 2019:    BED-2125 Innkjøp - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne.

Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet. Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.


Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag).


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

HSLB2B Innkjøp og bedriftsmarkedsføring 5 stp

Innhold

Innkjøp til bedrifter har endret seg vesentlig de senere år. Årsaken er økt grad av spesialisering, økt internasjonalisering og at bedrifter i større grad enn tidligere konkurrerer globalt.

I emnet inngår økt kompetanse om innkjøp generelt, men ikke minst å kjenne til de strategiske valgmuligheter bedrifter står overfor i forhold til anskaffelser. Økt innkjøp av delprodukter og komponenter bidrar til at andelen innkjøp i forhold til omsetning øker. For å være konkurransedyktig er det ei forutsetning at de totale kostnadene til innkjøp holdes på et gunstig nivå. Et annet viktig moment er at bedrifter velger å konsentrere seg om det de har kjernekompetanse på og "outsource" eller kjøpe varer, tjenester og delkomponenter fra andre som er mindre sentral i forhold til egen produksjon. Dette fører til at et tettere samarbeid med leverandører og kunder blir viktigog nødvendig i forhold til produktutvikling, kvalitetsnivå og kundeservice.

Innkjøp som fag blir mer utfordrende og spennende, fordi handelen endrer seg fra lokal arena til nasjonal eller global arena. I tillegg øker kompleksiteten i de strategiske valgene. Innkjøp utgjør en stadig større andel av bedriftens samlede kostnad, og det fører til at innkjøp blir et stadig viktigere konkurranseparameter i de fleste bransjer.

Temaene i dette emnet omhandler:

Introduksjon:

  • Innkjøpets rolle i verdikjeden
  • Industriell kjøpsatferd
  • Om innkjøpsprosessen og styringen av denne
  • Kjøp av tjenester


Strategivlag relatert til innkjøp:

  • Strategi for innkjøp og Kraljic's matrise
  • Outsourching og risikostyring
  • Kategoristyring
  • Innkjøp, logistikk og SCM

Implementering:

  • Offentlige anskaffelser
  • Kjøp og leverandørstyring i detaljhandel

Hva lærer du

Etter å ha avsluttet dette emnet skal studentene ha tilegnet seg grunnleggende kjennskap til begreper og teorier om innkjøp. Videre å kunne analysere grunnleggende problemstillinger knyttet til innkjøp i bedrifter og å kunne foreslå og argumentere for strategiske valg. Praktiske case blir gjennomgått forløpende i emnet for å øke studentenes læring og forståelse.

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

 

Kunnskaper:

  • Ha kunnskap om innkjøpets betydning i verdikjeden.
  • Ha skaffet seg kjennskap til de viktigste begrepene i innkjøp.
  • Ha kunnskap om hvordan innkjøpsprosessen styres.
  • Ha skaffet seg kunnskap om regelverket knyttet til offentlige anskaffelser.
  • Ha kunnskap om de strategiske verktøyene relatert til innkjøp.

 

 Ferdigheter:

  • Ferdigheter til å lage en strategisk innkjøpsplan for en mindre bedrift.
  • Være i stand til å se sammenheng mellom hvordan beslutninger i innkjøp påvirker omløpshastighet, bruttofortjeneste og svinn gjennom eksempler hentet fra handelsforetak.

 

Generell kompetanse:

  • Ha oversikt over noen av de mest sentrale forskningsbidrag i emnet.
  • Kunne gjøre noen kritiske refleksjoner til hvorfor noen bedrifter lykkes bedre enn andre med innkjøp.  

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Arbeidsformer vil være forelesninger, case, seminarer og gruppearbeid.

Eksamen

Arbeidskrav

Studentene skal gjennomføre et selvstendig arbeid, fortrinnsvis som gruppearbeid. Problemstillingen vil bli gitt tidlig i semestret. Arbeidskravet må være godkjent for å få avlegge eksamen i emnet.

Eksamen

4 timers individuell skriftlig eksamen (teller 100 %). Bokstavkarakterer A-E, der F er stryk.

Eksamen på dette emnet avholdes på UiT Harstad.

Kontinuasjon, utsatt og ekstraordinær eksamen arrangeres kun på det studiested der studenten har vært undervisningsmeldt.


Pensum

Pensumlitteratur oppgis i Canvas ved semesterstart eller fås ved henvendelse til bokhandelen Akademika. Bøkene kan kjøpes på www.akademika.no

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Harstad |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: BED-2125