høst 2018:    HIF-2300 Likestilling - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 

Emnetype

Emnet er et valgfritt støtteemne for studenter innen humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag. Emnet kan også tas som enkeltemne. 

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Studentene bør ha minst 120 studiepoeng fra tidligere. Studenter som allerede har avlagt eksamen i HIF-1300 kan ikke avlegge eksamen i HIF-2300.

Søknadskode 9199 enkeltemner lavere nivå. 


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

HIF-1300 Likestilling 10 stp

Innhold

Emnet skal gjøre studentene fortrolig med sentrale debatter og problemstillinger med fokus på likestilling og perspektiver i studier av likestilling.

Emnet tar utgangspunkt i forståelse av, og kritisk diskusjon omkring sentrale temaer sett i lys av likestillingens utvikling og likestillingsutfordringer. Hovedtyngden ligger på norske forhold, men vi retter også blikket ut av landet. Pensum består av teoretiske, empiriske og metodiske tekster fra forskning der likestilling og ulikestilling står sentralt. Emnet er tverrfaglig med tekster fra ulike samfunnsvitenskapelige og humanistiske fag.

Det legges vekt på å få frem hvordan likestilling kan studeres på ulike samfunnsområder som familie og hushold, arbeidsliv, skole og utdanning, lokalsamfunn og steder, samt lokal, nasjonal og global politikk.

Undervisningen legges opp som diskusjoner og problematiseringer av dilemmaer knyttet til likestilling på de nevnte samfunnsområdene.  

Emnet vil også trekke inn likestilling i praksis gjennom besøk på relevante institusjoner og bedrifter og med øvelser der studentene kan få trening i å jobbe med slike spørsmål


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har gode kunnskaper om 

  • sentrale spørsmål, debatter, begreper og teorier innen likestillingsforskning
  • likestillingspolitikk, likestillingsutfordringer og dilemmaer
  • hva likestilling kan innebære i praksis  

Ferdigheter

Studenten kan 

  • benytte begrepsapparat og teorier i likestillingsforskning både i skriftlig og muntlig formidling 
  • formulere problemstillinger relevante for likestilling
  • kunne innhente informasjon som kreves for å løse en problemstilling som emnet berører (utredningskompetanse)
  • arbeide med likestillingsspørsmål i arbeidsliv og samfunnet for øvrig
  • gi og motta kritikk på en konstruktiv måte, samt respektere andres syn

Kompetanse 

Studenten kan 

  • formidle skriftlig og muntlig hva likestilling handler om 
  • reflektere faglig over sentrale begreper og teorier i likestillingsforskning
  • arbeide aktivt med likestillingsspørsmål i ulike fora
  • vurdere et faglig materiale på en likestillingskritisk måte.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes om å avlegge eksamen på engelsk.


Undervisning

Emnet består av forelesninger, seminarer, bedriftsbesøk og øvelser tilsvarende ca. 35 timer. Forelesningene vil være som for emnet HIF-1300.

To av seminarene vil være spesielt rettet mot HIF-2300 studentene.

Undervisningen krever aktiv deltakelse fra studentenes side. Det legges opp til aktiv seminarvirksomhet, ekskursjoner (til offentlige institusjoner eller private bedrifter), øvelser og lærerstøtte med enkelte plenumsforelesninger.

Som del av seminarundervisningen vil det bli gitt opplæring i lesing, analysering og skriving av akademiske tekster. Dette knyttes til pensumstekstene og arbeidskravene. 

Kvalitessikring av emnet: Emnet evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjøre hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

Et skriftlig arbeid på 4-5 sider, ca. 1600 ord. Arbeidet kan enten knyttes til ekskursjoner/bedriftsbesøk der pensumslitteraturen trekkes inn i analysen, eller være en analyse av tekster fra pensumlitteraturen. 

Muntlige fremlegg basert på det skriftlige arbeidet. Organisere, evt. bidra med innledning og lede en debatt om likestilling. 

Obligatorisk deltakelse på 70% av de oppsatte seminarer, forelesninger og ekskursjoner/bedriftsbesøk.

Eksamen består av: En uke hjemmeeksamen over oppgitt tema på maks 10 sider (ca. 4000 ord). Referanser og forside kommer i tillegg. 

Eksamen vurderes med bokstavkarakter: A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen er 15. januar for eksamener i høstsemesteret.


Pensum

Ahmed, Sara. 2007. "You end up doing the documents rather than doing the doing: Diversity, race, equality and the politics of documentation". Ethnic and Racial Studies, 20 (4), 590-609. 

Alsos, Kristin og Line Eldring. 2010. "Husarbeid uten grenser?". Tidsskrift for Kjønnsforskning 34 (4), 377-423. http://www.idunn.no/tfk/2010/04/art02

Bjørnhaug, Inger. 2010. "Likelønn mellom marked, klasse og kjønn. LO, kvinnene og likelønna 1935-1970." Tidsskrift for Kjønnsforskning 34 (2), 109-127. https://www.idunn.no/tfk/2010/02/art05

Bolsø, Agnes. 2010. "Folk flest er skeive: queer teori og politikk". Oslo: Manifest, 35-70.

Brantenberg, Gerd. 2016. Egalias Døtre. Oslo: Aschehoug.

Carbin, Maria og Malin Rönnblom. 2012. "En avpolitiserad politik?" Tidskrift for Genusvitenskap (1/2), 77-94. http://ojs.ub.gu.se/ojs/index.php/tgv/article/view/1734/1518

Butler, Judith. 1988. "Performative Acts and Gender Constitution. An Essay in Phenomenology and Feminist Theory", Theatre Journal, 40/4, 519-531.

Christensen, Karen og Liv Johanne Syltevik. 2013. "Lønnsarbeid og kvinnearbeid. Tilbake til diskusjonen om arbeid." Tidsskrift for Kjønnsforskning 37 (2), 157-172. https://www.idunn.no/tfk/2013/02/loennsarbeid_og_kvinnearbeid_-_tilbake_til_diskusjonen_om_ar

Egeland, Cathrine. 2013. "Likestilling - er vi ferdigtenkt?" Tidsskrift for Kjønnsforskning 37 (2), 199-204. https://www.idunn.no/tfk/2013/02/likestilling_-_er_vi_ferdigtenkt

Fjørtoft, Kjersti. 2003. "Omsorg og rettferdighet." Kjønnsrettferdighet: utfordringer for feministisk politikk. Cathrine Holst (red), Oslo: Gyldendal Akademisk, 23-53.

Fridtun, Kristin. 2015. Kjønn og ukjønn. Ordhistoriske essay. Oslo: Samlaget.

Gullikstad, Berit. 2013. "Interseksjonalitet - et fruktbart begrep." Tidsskrift for Kjønnsforskning 37 (1), 68-75. https://www.idunn.no/tfk/2013/01/interseksjonalitet_-_et_fruktbart_begrep

Henningsen, Inge og Knut Liestøl. 2013. "Likestilling i Akademia - Er eksellense for menn og grand challenges for kvinner?" Tidsskrift for Kjønnsforskning 37 (03-04), 348-361. https://www.idunn.no/tfk/2013/03-04/likestilling_i_akademia_-_er_eksellense_for_menn_og_grand_c.

Holst, Cathrine. 2. opplag, 2011. Hva er feminisme?, Oslo: Universitetsforlaget, 14-44.

Kjønnsavdelingen episode 3: "Velferd på spill", https://soundcloud.com/kjonnsavdelingen/episode-3-velferd-pa-spill

Kifinfo: kjønnsbalanse og mangfold i forskning. 2017. Komité for kjønnsbalanse og mangfold i forskning (red.). http://kifinfo.no/nb

Klepp, Ingun Grimstad. 2006. Skittentøyets kulturhistorie: hvorfor kvinner vasker klær, Oslo: Novus, 60-68

Korsnes Kristensen, Guro. 2015. "Hjemmet og Lønnsarbeidets mening og verdi - Norske pars fortellinger om det å kjøpe private husholds- og omsorgstjenester." Tidsskrift for Kjønnsforskning, 38 (3/4), 204-224. https://www.idunn.no/tfk/2015/03-04/hjemme-_og_loennsarbeidets_mening_og_verdi_-_norske_pars_for

Krogstad, Anne. 2015. "Spor, glasstak og labyrinter." Tidsskrift for Kjønnsforskning 38 (1), 60-79. https://www.idunn.no/tfk/2015/01/spor_glasstak_og_labyrinter

Larsen, Eirinn. 2010. "Historiens kjønn og generasjoner: et tilbakeblikk på norsk kvinne- og kjønnshistorie." Fortid (1), 30-37. https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/36308/fortid_0110.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Lorentzen, Anne. 2010. "Før var jeg en 'syngedame'. Resignifiering og endring i populærmusikkproduksjon." Tidsskrift for Kjønnsforskning 34 (3), 205-219. https://www.idunn.no/tfk/2010/03/art02

Lotherington, Ann Therese. 2008. "Over grensen. Konstruksjoner av likestilling og norskhet i russisk-norske familier." Tidsskrift for Kjønnsforskning, 6-20.

Lotherington, Ann Therese. 2010. "LDO er løsningen - hva er problemet? En analyse av opprettelsen av likestillings- og diskrimineringsombudet." Likestilte norskheter. Om kjønn og etnisitet, Anne-Jorunn Berg, Anne Britt Flemmen og Berit Gullikstad (red), Trondheim: Tapir Akademisk Forlag, 39-70.

Lundahl, Mikela. 2000. "What is a Woman? Recension av Toril Mois Hva er en kvinne? Kjønn og kropp i feministisk teori", Nora, 8. http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/080387400750054397?needAccess=true

Modalsli, Jørgen. 2016. "Skjev kjønnsbalanse i toppen av inntektsfordelingen." Søkelys På Arbeidslivet 4, 295-310. https://www.idunn.no/spa/2016/04/skjev_kjoennsbalanse_i_toppen_av_inntektsfordelingen

Mulvey, Laura. 1975. "Visual Pleasure in Narrative Cinema." Screen 16, Autumn 1975, 6-18. http://www.luxonline.org.uk/articles/visual_pleasure_and_narrative_cinema%28printversion%29.html

Nilsen, Ann og Nina C. Raaum. 2003. "Likestilling i arbeidslivet. En kommentar til Trond Petersen." Tidskrift for Samfunnsforskning 44 (3), 435-446. https://www.idunn.no/tfs/2003/03/aktuell_debatt_likestilling_i_arbeidslivet_en_kommentar_til_trond_petersen

Programmplan BALANSE. Norges Forskningsråd (red.). https://www.forskningsradet.no/prognett-balanse/Om_programmet/1253964606557

Rönnblom, Malin. 2014. "Att överleva eller övervinna. Feministisk forskning i en post-politisk tid/ett post-politiskt rum". Att bryta innanförskapet. Kritiska perspektiv på jämställdhet och mångfald i akademin. Sandell, Kerstin (red.), Göteborg: Makadam, 295-307.

Sandberg, Linda, and Malin Rönnblom. 2016. "Imagining the Ideal City, Planning the Gender-Equal City in Umeå, Sweden". Gender, Place and Culture: A Journal of Feminist Geography, 23 (12), 1750-1762. http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/0966369X.2016.1249346

Selberg, Rebecca. 2014. "Kvinna och brytare? Förhållningssätt och strategier bland kvinnliga ledare vid Lunds universitet". Att bryta innanförskapet. Kritiska perspektiv på jämställdhet och mångfald i akademin. Sandell, Kerstin (red.), Göteborg: Makadam, 251-269.

Steinskog, Erik. 2008. "Skeiv musikk - konstruksjon av kjønnsbilder." Musikk og kjønn - i utakt? Anne Lorentzen og Astrid Kvalbein (red.). Bergen, 159-168. http://www.kulturradet.no/vis-publikasjon/-/publikasjon-musikk-og-kjonn-i-utakt

Teigen, Mari. 2004. "Kjønnsfrihet", Nytt Norsk Tidsskrift 21, 86-94. https://www.idunn.no/nnt/2004/01/debatt_kjonnsfrihet

Ulvestad, Jorun. 2017. "Fremad i alle retninger! Implementering av et kjønnsbalanseprosjekt i Akademia." Tidsskrift for Kjønnsforskning 41 (1), 5-21.

Van der Ros, Janneke. 2013. "Alskens Folk. Levekår, livssituasjon og livskvalitet for personer med kjønnsidentitetstematikk." bufdir.no/bibliotek/Dokumentside/?docId=BUF00001926

Van der Ros, Janneke. 2016. "Den norske staten og transpersoner; velferdsstatens og rettsstatens unnlatelsessynder", Norsk Statsvitenskapelig Tidsskrift 31 (3), 264-289. http://www.idunn.no/nst/2016/03/den_norske_staten_og_transpersoner_-_velferdsstatens_og_re

Øyslebø Sørensen, Siri. 2011. "Statsfeminismens møte med næringslivet - bakgrunnen og gjennombruddet for kjønnskvotering i bedriftsstyrer som politisk reform." Tidsskrift for Kjønnsforskning 35 (2), 102-119. https://www.idunn.no/tfk/2011/02/art08

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: HIF-2300