Rekordmange på Vitenuka i Alta

1100 barnehagebarn, elever fra grunnskolen og videregående skole deltok på Vitenuka 2018 i Alta. Dette er ny rekord.
Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 20.02.18 00:00 Oppdatert: 21.02.18 12:50

FULL RULLE: Hele uken strømmet barn og ungdom fra Alta til UiT for å delta på Vitenuka. Her fra åpninga.

Vitenuka 2018 ble åpnet mandag 12. februar med 150 deltakere på selve åpningen. Det er sjette året Vitenuka arrangeres, og initiativtakerne Mona Kvivesen fra UiT og Geir Kristoffersen fra Alta kommune som åpnet Vitenuka med hjelp av Marianne Kjeldsberg og Hedin Gunhildrud fra Nordnorsk vitensenter.

TEAMWORK: Vitenuka er et resultat av godt samarbeid mellom flere institusjoner.

Det unike samarbeidet mellom Institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP) på UIT Norges arktiske universitet, Newton Alta og Nordnorsk vitensenter blir stadig mer populært. Og i år var det ny rekord med deltakere, 1100 elever fra barnehage, grunnskolen og videregående skole deltok i løpet av uka. Skolene og barnehagene har hatt 15 forskjellig aktiviteter å velge mellom og over 100 timer med aktiviteter i løpet av uka. Når påmeldinga åpnet var 80% av aktivitetene fullbooket i løpet av en time. Det betyr at lærere og pedagoger må være rask å sette seg opp på aktivitetene.

HVA HAR LAKSEN SPIST: Dette var en av aktivitetene de eldste elevene fikk prøve seg på.
BROBYGGING: Elevene fikk prøve seg på brobygging - med spagetti og lim

Vitenuka gir utforskende aktiviteter i naturfag, teknologi og matematikk til barnehager og skoler, som tar utgangspunkt i kompetansemål i læreplanen. Skolene og barnehagene får anbefalt hva de kan gjøre av forarbeid og etterarbeid i skolene i forhold til aktiviteten de skal gjøre i Vitenuka.

Vitenuka er en arena for skoler og barnehager, som er med på at ansatte på lærerutdanningen knytter en bedre relasjon til praksisfeltet. I tillegge er det flere av de ansatte som forsker på alternative læringsarena og utforskende undervisning i løpet av Vitenuka.

– Og over flere år har vi nå hatt studenter på lærerutdanningen som har deler av praksisen sin i Vitenuka. Kombinasjon av læringsaktiviteter, forskning, undervisning og praksis for studenter gir oss en helhet som er ganske unik.  Vi får god mediedekning, omdømmebygning og kompetanseheving av både ansatte og studenter, oppsummerer Mona Kvivesen.

En klasse hadde som forberedelse sett en film om laks, undersøkt hvordan laksen lever og forskjellen på oppdrettslaks og villaks. Til lunsj hadde de spist laks, før de kom til Vitenuka og dissekerte laks. 

 

TESTING: Det var "Lightning mcqueen" som fikk æren av å teste broene.

Programmet for Vitenuka:

Barnehage

Karlsvogntrim og stjernekikkert 

Søppel og gjenbruk i barnehagen 

Algebra i barnehagen   

1.-4. trinn

Sola, jorda og månen  

Flyvende fysikk   

Vinterfuglen rype   

5.-7. trinn

Figurtall    

Lydeksperimenter   

Vi utforsker laks   

Mestre Ambisiøs Matematikk  

8.-10. trinn

Vi bygger bru    

DNAets oppbygning   

Opp og ut i verdensrommet   

BLING-elektronisk refleks

Videregående skole

Utforsking av verdensrommet

DNA: Hvordan ser et DNA molekyl ut. Her gjennomgår elevene hvordan et DNA molekyl ser ut og hva DNA består av. Elevene lager deretter en modell av DNA.

Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 20.02.18 00:00 Oppdatert: 21.02.18 12:50
Vi anbefaler