Vet du hvor du varsler?

Svært få studenter vet hvor de skal henvende seg hvis de, eller noen rundt dem, opplever mobbing eller har andre utfordringer de vil ta opp.  UiT Norges arktiske universitet jobber nå med å gjøre dette mer oversiktlig.
Andersen, Elisabeth
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Elisabeth Andersen
Publisert: 01.11.17 00:00 Oppdatert: 01.11.17 14:14

Læringsmiljøet sto i fokus da tillitsvalgte studenter ved UiT i Alta fikk råd om hvordan de kan fungere som et talerør for sine klasser og medstudenter. Foto: Elisabeth Andersen

I disse dager pågår det en høringsrunde om hvordan Læringsmiljøutvalget (LMU) skal organiseres ved UiT Norges arktiske universitet. Konkret ønsker LMU at det etableres regionale underutvalg ved studiestedene Alta, Harstad, Narvik og Tromsø. Studentrepresentantene i utvalget har vært spesielt opptatt av å få en form for lyttepost knyttet til læringsmiljøet, som er forankret lokalt ved de største studiestedene.

Læringsmiljøutvalget ved UiT har som mandat å legge forholdene til rette for et godt studiemiljø og arbeide for å bedre studentvelferden på lærestedet. Utvalget skal blant annet delta i planleggingen av tiltak vedrørende læringsmiljø, og nøye følge utviklingen i spørsmål som angår studentens sikkerhet og velferd.

Mobbing også på høyere utdanningsinstitusjoner

Dessverre viser det seg at mobbing skjer i høyere utdanning. Det kommer frem av en undersøkelse ledet av professor i pedagogikk, Ingrid Lund ved Pedagogisk utviklingssenter, Universitetet i Agder. Dataene i undersøkelsen er hentet inn fra fem ulike universitet i Norge.

– I rapporten «Mobbing i høyere utdanning, fleip eller fakta» oppsummer Lund at ti prosent av de spurte studentene opplever å bli mobbet, forteller studentrådgiver Laila Elisabeth Johansen ved Studentrådgivinga på UiT i Alta, som innledet da de tillitsvalgte studentene i Alta var samlet til kursing i rollen.

Hun tror det kan være flere som ikke melder fra.

Læringsmiljø er så mangt

Seksjonssjef ved Studie- og forskningsseksjonen ved IRS-fakultetet, Eli Synnøve Skum Hanssen, forteller at begrepet «Læringsmiljø» favner om en rekke faktorer som danner grunnlaget for læring;

– Det fysiske læringsmiljøet er de fysiske omgivelsene i undervisningssituasjonen som kan påvirke den enkelte students evne og mulighet til læring. Eksempler er inneklima, tilgjengelighet til lokaler, renhold, vedlikehold og sikkerhet. Det psykososiale læringsmiljøet omfatter psykologiske og sosiale faktorer som påvirker trivsel, helse og yteevne på studiestedet. Dette inkluderer blant annet mellommenneskelige forhold. Sosialt miljø, kultur og velferd bidrar til å fremme det psykososiale læringsmiljøet. Dersom studentene for eksempel opplever at det er vanskelig å få til samarbeid i studentgruppen eller ikke får hjelp fra veileder, kan det være et tegn på sviktende psykososialt læringsmiljø, sier Skum Hanssen.

– Hvem arbeider med studentenes læringsmiljø?

– Læringsmiljø er et lederansvar, og ledere på alle nivå har ansvar for å ivareta hensyn til studentens læringsmiljø. Ansvarsfordelingen er nærmere beskrevet i Læringsmiljøhåndbok for studenter. 

Skum Hanssen oppfordrer studenter til å si ifra dersom de oppdager forhold tilknytta studiene, som de mener bør forbedres.

Muligheter for medvirkning

Eli Synnøve Skum Hanssen fra Fakultet for idrett, reiseliv og sosialfag er opptatt av at studentene kan medvirke til kvalitet i studiene. Foto: Sunniva Werkland

Hvert år kjører universitetet en semesterstartundersøkelse der studentene blant annet blir spurt om årsaker til valg av studier, hvor de har funnet relevant informasjon om studiene og om de valgte studiene sto høyest på ønskelista. I tillegg gjennomfører Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) hver høst en nasjonal studentundersøkelse for alle 2.- og 5. årsstudenter, om studiekvalitet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet.

Alle de som har mottatt invitasjon via e-post og SMS, kan delta i undersøkelsen som pågår frem til 14. november kl. 12. Ved å svare på undersøkelsen vil studentene være med å utvikle studiekvaliteten ved UiT Norges arktiske universitet. Formålet med Studiebarometeret er å styrke arbeidet med kvalitetsutvikling i høyere utdanning.

Si ifra!

– Minst like viktig som å delta i årlige spørreundersøkelser er det å si fra dersom man har ting på hjertet, påpeker Skum Hanssen.

Det kan man best gjøre ved å ta kontakt med det enkelte studieprogram, gjennom for eksempel studieleder, instituttleder eller studieseksjonen på fakultetet. Man kan også sende en e-post til sifra@support.uit.no.

Universitet har for øvrig en egen vær-varsom-plakat som forteller hvordan man kan oppnå et godt arbeids-og læringsmiljø, noe som er nødvendig for at universitetet skal oppleves som en trygg arena for utvikling og læring.

Andersen, Elisabeth
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Elisabeth Andersen
Publisert: 01.11.17 00:00 Oppdatert: 01.11.17 14:14
Vi anbefaler