høst 2017:    HIS-6002 Reformasjonen 500 år - MOOC - 10 stp - 10 stp

Søknadsfrist

Det vil bli tilbudt to eksamener i emnet: desember 2017 og februar 2018. For å kunne ta eksamen i desember, 2017 er søknadsfristen 10. november og for å kunne få ta eksamen i februar 2018 er søknadsfristen 2. januar, 2018.

Emnetype

Emnet er et frittstående EVU-emne som kan brukes i bachelorprogrammet i historie, religionsvitenskap og teologi samt andre samfunnsvitenskapelige og humanistiske disipliner. Emnet tilbys som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Opptak skjer via EVU-web: https://fsweb.no/evuweb/Kursoversikt.seam?inst=uit


Innhold

Denne høsten i 2017 markeres reformasjonsjubileet over store deler av verden. Det er 500 år siden Martin Luther 31. oktober 1517 offentliggjorde sin kritikk av avlatshandel, forestillingen om skjærsilden og andre forhold han mislikte ved den katolske pavekirke i Europa på begynnelsen av 1500-tallet. Kritikken var formulert gjennom 95 teser. Datoen i slutten av oktober 1517 har i ettertid blitt tatt som startpunktet for de protestantiske reformasjonsprosessene som bredte seg raskt utover Europa i løpet av 1500-tallet. Den katolske kirke møtte utfordringen gjennom det som har blitt omtalt som motreformasjonen. Rivaliseringen mellom de kristne religionene fikk stor betydning de neste to hundre årene, gjennom religionskriger, borgerkriger og samfunnsmessige endringer. Ikke minst var denne utviklingen av stor betydning for landene i Nord-Europa.

Reformasjons-MOOCen handler om denne utviklingen hvor det religionshistoriske perspektivet kaster lys over oppkomsten av Luthers tanker i Tyskland, mottakelsen av hans ideer i Danmark-Norge og dramatikken rundt innføringen av reformasjonen i England. I Norge faller reformasjonen sammen med tapet av politisk selvstendighet, og gjennom flere nettbaserte/internett- forelesninger legges det vekt på sammenhengen mellom de politiske, kulturelle og økonomiske virkningene av reformasjonen i nord, både på kortere og lengre sikt.

Forskningen rundt reformasjon og motreformasjon har vært meget omfattende og flerfaglig de siste tiårene og byr på flere spennende historiografiske emner med utfordringer av så vel teoretisk som empirisk art. Emnet gir en bred og aktuell innføring i den rikholdige historiefaglige og religionsvitenskapelige debatten på feltet.


Hva lærer du

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

  • ha kunnskap om den religionshistoriske utviklingen i Europa, Norden og Danmark-Norge med fokus på 1500- og 1600-tallet
  • ha kunnskap om reformasjonens forutsetninger og langtidsvirkninger for Norge generelt og Nord-Norge spesielt
  • ha kunnskap om sentrale kildekategorier, særegne historiske problemstillinger og religionskritiske tema innen studiefeltet.
  • ha kunnskap om hvilke spørsmål som har vært sentrale i religionsvitenskapelig og historisk forskning omkring reformasjonen
  • historiografi og fagdebatt knyttet til reformasjon og reformasjonsprosesser i ulike deler av Europa
  • kunnskap om jubileumsfeiringer og annen bruk av historie knyttet til reformasjonen

Ferdigheter:

  • analysere og trekke egne slutninger om reformasjonsprosessene
  • evnen til å kunne komparere i tid og rom
  • organisere kunnskapen ut fra kildetekster
  • anvende religionskritiske perspektiver i studiet av reformasjonens idegrunnlag
  • kunne drøfte utfordringer med periodisering og spørsmålet om brudd og kontinuitet knyttet til reformasjonsprosessene i europeiske land
  • vurdere historiebruk av reformasjonen

Generell kompetanse:

  • Kunne formidle skriftlig historiefaglig og religionshistorisk materiale vedrørende reformasjonsprosessene
  • Kunne jobbe selvstendig med historie- og religionsfaglige problemstillinger knyttet til reformasjonshistorien

Undervisnings- og eksamensspråk

Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes instituttet om å avlegge eksamen på engelsk.

Undervisning

Undervisningen er delt i 12 bolker. For hver bolk foreligger det en forelesning på inntil 45 minutter som er fritt tilgjengelig på nettet. Til hver bolk er det lagt ut mindre refleksjonsspørsmål til hjelp i studiet. Hver av de 12 bolkene er supplert med korte tekster og nettlenker som er knyttet til hver enkelt forelesning.

Eksamen

Eksamen går over 48 timer og er ei skriftlig prøve med en kombinasjon av kortsvarsoppgaver og langsvarsoppgaver. Samla omfang er om lag 6 sider (ca. 2500 ord). Studentene får tilbud om veiledning ved utleveringen av oppgaveteksten. Besvarelsen blir evaluert etter karakterskalaen A-F, der F er stryk. Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen i påfølgende semester.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Nettbasert |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: HIS-6002