høst 2017:    BYG-2201 BIM Samhandlingsprosess - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni

Emnetype

Emnet er teoretisk

Emnet kan tas av enkeltemnestudenter. Gjelder ikke Y-vei.


Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse + Matematikk R1+R2 og Fysikk 1 eller 1-årig forkurs for ingeniører

Søknadskode: 9391 for enkeltemner i ingeniørfag

Anbefalte forkunnskaper: Ingen krav, CAD forkunnskaper anbefales.


Innhold

Emnets faglige innhold er som følger:

Innenfor temaet BIM skal Studenten lære;

  • Om modellering og 3D CAD som visuell prosjekt -og byggestøtte
  • Om GEO referering / 0-punkt av modell.
  • Om objekt data og bruk av objekt data
  • Om sammensatte modeller og bruk blant annet til kollisjonstesting
  • Om ulike aktørers bruk av modell (konsept, produksjon, vedlikehold)

Innenfor temaet Prosjektering og samspill/samhandling skal Studenten lære;

  • Om teoretiske rammeverk (VDC, ICE, LEAN Construction)
  • Om prosjektfaser og organisering
  • Om strukturering av egen bedrift
  • Om organisering av prosjekt-team i ulike faser
  • Om roller og rollefordeling i ulike prosjektfaser
  • Om de viktigste verktøy til bruk i prosjektoppfølging
  • Å arbeide i ulike prosjektfaser


Hva lærer du

Etter bestått emne skal Studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse:

  • Studenten skal tilegne seg kunnskap om begrepsapparatet vedrørende BIM - Building Information Modeling,
  • Studenten skal tilegne seg kunnskap om fordelene BIM har for ulike aktører (byggherre, bruker, utførende entreprenør, offentlig forvaltning)
  • Studenten skal tilegne seg kunnskap om hvordan en BIM-modell utvikles
  • Studenten skal lære å bestemme krav til en BIM modell ut fra ulike settinger (Brukerperspektiv, masseproduksjon kontra enkeltprosjekt, vedlikehold, modifikasjon av eksisterende bygningsmasse, mv.)
  • Studenten skal tilegne seg kunnskap om prosjektetablering, organisering og rollefordeling i forbindelse med utvikling av BIM-modell.
  • Studenten skal få innføring i samspillsprosesser i utviklingsfasene (designutvikling BIM/LEAN Design, utvikling av produksjonsgrunnlag, bruk av BIM i produksjon - LEAN Construction), og kunne referere til verktøy og rammeverk.

Ferdigheter:

  • Studenten har utviklet inngående ferdigheter i strukturering av nye prosjekter
  • Kan nytte denne kunnskapen i et spekter av roller som er relevant i forhold til egen profesjonsutdanning og fagbakgrunn
  • Studenten skal tilegne seg ferdigheter med hensyn til hvordan en BIM-modell utvikles og brukes i de ulike stadier med planlegging og produksjon av et bygg eller anlegg.
  • Kan formidle faglige vurderinger muntlig og skriftlig, og delta i beslutningsprosesser.
  • Kan ta del i og argumentere i prosjektutviklingens ulike faser og detaljnivå.
  • Kan begrunne, drøfte og vurdere eget ansvar for leveranser innen egen profesjons fagfelt, samt evaluere leveranser fra andre fagfelt.
  • Kan videreformidle denne kunnskapen og slik bidra til robust prosjektering etter de prinsipper som er beskrevet i ny fasenorm/standardiserte designfaser
  • Har utviklet handlingskompetanse for å kunne utøve eget fag i de faser studenten vil ha ansvar for
  • Kan anvende visualiseringsverktøy i eget fag.
  • Kan prinsippene i tverrprofesjonell samhandling.
  • Studenten skal tilegne seg ferdigheter mht. hvordan BIM-modellen skal planlegges videreutviklet i samarbeid mellom ulike profesjoner og interessegrupper, med formål å utvikle produksjonsgrunnlag for brygget.
  • Studenten skal kunne forstå sammenhengen mellom bestillers krav og rådgivers leveranse av modell (detaljnivå, utviklingsprosess, mv.)
  • Studenten skal kunne analysere en organisasjon, og anbefale utviklingstiltak
  • Studenten skal kunne anvende Produkt-Organisasjon-Prosess (POP)- modellen i VDC

Kompetanse:

  • Studenten skal ha tilstrekkelig innsikt i utviklingsprosessen til selv å kunne definere krav for BIM-leveranser som innkjøper/byggherre, ut fra byggets karakter og bruk.
  • Studenten skal forstå de ulike utviklingsfasenes formål, aktiviteter, leveranser og organisering.
  • Studenten skal ha kunnskap om å søke opp artikler, og kunne anvende relevant forskning innen BIM
  • Kan kommunisere sikkert under ulike faser av prosjektet.
  • Behersker ulikt IKT verktøy og kan overføre denne kunnskapen til sitt spesifikke fagområde.
  • Har inngående kunnskap om hvordan sikre kvalitet på 3D-modell og tilhørende informasjon gjennom samhandling mellom aktørene
  • Har grunnlag for å utvikle faglig nettverk gjennom deltagelse på studiet.
  • Behersker kunnskapshåndtering i en utviklingsprosess.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Emnet undervisers i hvert høstsemester.

Emnets læringsutbytte skal formidles gjennom e-læringsverktøy, forsterkningslitteratur, Fagsamlinger. Læringsgrupper. Trening på praktiske prosedyrer. Simulering. IKT. Selvstudier.

Emnet gjennomføres hovedsakelig som teoretisk kunnskapsformidling. Studentenes ferdigheter fremmes gjennom temabaserte samlinger


Eksamen

Arbeidskrav

Det er ingen obligatoriske arbeidskrav i emnet.

Eksamen og vurdering

Generelt gjelder «Forskrift for eksamener ved UiT - Norges Arktiske Universitet».

Emnets vurderingsuttrykk er en gradert skala med fem (5) trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Emnet består av en 3 timers skriftlig eksamen, Vurdering utføres etter «Forskrift for eksamener ved UiT - Norges Arktiske Universitet» §20 - Fusk.

Den 3 timers eksamen skal gjennomføres uten generelle skriftlige hjelpemidler.

Det gis én samlet vurdering (karakter) for alle deleksamenene til slutt.

Samlet vurdering utføres etter «Forskrift for eksamener ved UiT - Norges Arktiske Universitet» §37 - Gjennomsnittskarakter.

Kontinasjons­eksamen

  • Studenter som oppnår vurdering F får adgang til kontinuasjonseksamen.
  • Studenter som oppnår «TRUKKET» får ikke adgang til kontinuasjonseksamen. Jfr. «Forskrift for eksamener ved UiT - Norges Arktiske Universitet» §16 - Trekk fra eksamen.
  • Studenter som har oppnådd vurdering E eller bedre får ikke adgang til kontinuasjonseksamen.


Pensum

  • BIM Handbook: A Guide to Building Information Modeling for Owners, Managers, Designers, Engineers and Contractors, 2nd Edition - Chuck Eastman, Paul Teicholz, Rafael Sacks, Kathleen Liston
  • Integrating Project Delivery 1st Edition by - Martin Fischer, Atul Khanzode , Dean Reed, Howard W. Ashcraft

I tillegg kommer forelesningsnotater, kompendier, øvinger og øvrig utdelt materiale.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: BYG-2201