Politihøgskolen vil lære av Jurfaks fyrtårnprosjekt
Lærerne fra Polithøgskolen ønsket informasjon om fyrtårnsprosjektet ved Det juridiske fakultetet, «Kompetanse og læringsutbytte» – der målet er å forbedre undervisningskvaliteten på fakultetet, blant annet med økt digital og pedagogisk kompetanse blant de ansatte og bedre forberedte studenter.
Måtte bare komme
– Vi hørte først om prosjektet under Læringsfestivalen i fjor, og synes det var veldig interessant. Så kom vi over en artikkel om at Det juridiske fakultetet hadde laget et digitalt innføringskurs til sine nye studenter. Vi syntes dette hørtes så spennende ut at vi bare måtte dra hit, forteller Hilde Sørum, avdelingsleder ved bacheloravdelingen på Politihøgskolen.
– Vi syntes det er like spennende å få besøk! Det går begge veier, vi både forteller om hva vi har gjort og lærer tilbake. Det er veldig nyttig å dele, inspirere og gjøre hverandre gode, supplerer Lena Bendiksen, professor ved Det juridiske fakultetet ved UiT.
Digitalisering kan være skremmende
Bakgrunnen for at Politihøgskolen tok kontakt, er at de er inne i en periode hvor de trenger og ønsker å tenke nytt, både med tanke på studentaktive læringsformer og digitalisering.
– Digitalisering kan ofte være litt skremmende for undervisere. Det er interessant å høre at dere har et kompetansesenter på det her på UiT, Result. Slik kan lærerne komme med sin fagkunnskap og få hjelp til det digitale, sier gjestene fra Politihøgskolen.
Fikk grundig innføring
Under besøket fikk gjestene en innledning om UiT sitt strategiske fokus på utdanningskvalitet og ordningene for det, samt Det juridiske fakultetets arbeid med det. Det ble informasjon og diskusjon rundt de ulike elementene i fyrtårnprosjektet: innføringskurset, pedagogisk ressursbank og andre prosjekter fakultetet jobber med digitalt. De fikk også høre om man har et økt fokus på skriving på jusstudiet og en begynnerkollokvieordning for å hjelpe nye studenter i gang.
Også fakultetets nyeste undervisningsprosjekt, «Strafferetten i ny drakt» var tema. I faget strafferett er undervisningen lagt helt om ved Jurfak, og flere nye undervisningsformer er forsøkt, blant annet samarbeid med politietterforskere, DNA-eksperter og patologer.
Fyrtårnsprosjektet «Kompetanse og læringsutbytte» I 2015 fikk Det juridiske fakultet tildelt fyrtårnsstatus, og 1,5 millioner kroner i prosjektmidler, fra UiT Norges Arktiske Universitet. Dette innebærer at de våren 2015 startet på en to-årig prosjektperiode med mål om å bedre undervisningskvaliteten ytterligere på fakultetet. Målet med prosjektet kan sammenfattes i punktene:
- bedre forberedte studenter -bedre utnyttelse av digitale læringsressurser - bedre skrivetrening Se nettsiden til prosjektet her!
|