vår 2018:    HEL-3502 Kvantitativ metode og statistikk - 10 stp

Søknadsfrist

1. desember.

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Bachelor eller annen tilsvarende utdannelse med 3 års varighet (180 studiepoeng) fra pedagogisk-, helse- eller sosialfaglig område.

Søknadskode 9371 - enkeltemner på masternivå.


Innhold

Kurset gir en introduksjon i deskriptiv statistikk, slutningsstatistikk og enkel regresjonsanalyse samt bruk av statistikkprogrammet SPSS. I tillegg inngår metodologiske temaer som måling og kartlegging samt ulike design som kan anvendes for å evaluere tiltak, inklusive gjennomføre brukerundersøkelser. Eksempler og problemstillinger vil være hentet fra undersøkelser som er relevante for barnevernsforskning og forskning på psykisk helse hos barn og unge.

Hva lærer du

KUNNSKAP OG FORSTÅELSE

  • Studenten skal ha grunnleggende kunnskap om beskrivende statistikk og slutningsstatistikk.
  • Studenten skal kjenne til sentrale eksperimentelle og kvasi-eksperimentelle design samt ulike metoder som kan anvendes for å kartlegge og måle variabler av relevans for psykisk helse og barnevernfeltet.
  • Studenten må kunne redegjøre for begrepene reliabilitet og validitet.

FERDIGHETER

  • Studenten skal kunne foreta enkle statistiske beregninger ved hjelp av SPSS.
  • Studenten skal kunne gjennomføre enkle evalueringsstudier og brukerundersøkelser.

KOMPETANSE

  • Studenten skal kunne vurdere hvilke statistiske metoder som er egnet for å analyse enkle kvantitative datasett samt vurdere ulike design og målemetoders egnethet i forhold til å gjennomføre brukerundersøkelser og evalueringer av tiltak.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk. En del av undervisningen vil bli gitt på engelsk.

Undervisning

Emnet er samlingsbasert, med undervisning i vårsemesteret. Undervisningen består av tradisjonelle forelesninger, regneøvelser med PC og gruppearbeid. Studentene må regne med å arbeide med stoffet mellom samlingene.

Eksamen

Det kreves minst 75 % deltakelse på samlingene. Ved ikke godkjent deltakelse kan det ved dokumentert fravær bli gitt adgang til å levere en skriftlig oppgave over et oppgitt tema. Denne skal godkjennes av emneansvarlig før eksamen kan tas. Ta kontakt med instituttet dersom du er i ferd med å overskride grensen.

Emnet har to obligatoriske arbeidskrav. Studentene må delta på og gjennomføre statistikkøvelser ved hjelp av SPSS i løpet av første samling. I tillegg skal det mellom andre og tredje samling leveres inn et arbeidskrav på en utlevert metodisk problemstilling som besvares individuelt (2-3 sider). Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.

Eksamen er en 4 timers skoleeksamen som består av flere kortsvarsoppgaver. Det gis bokstavkarakterer fra A-F, der F er ikke bestått.

Ved karakteren F tilbys det kontinuasjonseksamen i påfølgende semester. Kontinuasjonseksamen avholdes slik at studenten kan følge normal studieprogresjon. Kontinuasjonseksamen arrangeres i henhold til forskrift for eksamener ved UiT Norges arktiske universitet.


Pensum

Introduction to quantitative research methods and research ethics

Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS (4. ed). London: Sage Publications (Kapitell 1.3 til 1.10)

Measurement of variables, interviews, questions and observations

Introduksjon til SPSS

Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS (4. ed). London: Sage Publications (kapittel 3).

Descriptive Statistics (M, SD & r)

Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS (4. ed). London: Sage Publications (kapitlene 1.6 & 1.7)

Introduction to significance testing

Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS (4. ed). London: Sage Publications (kapittel 9)

Signficance testing - Continues

Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS (4. ed). London: Sage Publications (kapittel 9)

Testing and measurement instruments. Introduction to PsykTestBarnhttp://psyktestbarn.no/http://psyktestbarn.no/

http://psyktestbarn.no/

Different research designs for measuring effectiveness of interventions http://ungsinn.no/http://Ungsinn.no

http://Ungsinn.no

Optional:

Mohr DC, Spring B., Freedland K.E., et al. (2009). The selectlon and design of control conditlons for randomized controlled trials of psychological interventlons. Psychother Psvchosom, 78(5). DOI: 10.1159/000228248

Podsakoff, P. M., et al. (2003). Common method biases in behavioral research: A critical review of the literature and recommended remedies. Journal of Applied Psychology 88(5), 879-903.

APA-style and writing articles https://owl.english.purdue.edu/owl/resource/560/01/https://owl.english.purdue.edu/owl/resource/560/01/

https://owl.english.purdue.edu/owl/resource/560/01/

Optional:

APA Manual 6th edition

Multiple regresjon

Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS (4. ed). London: Sage Publications (kapittel 8)

Optional:

Handegård, B. H. (2010). Regresjonsanalyse. In M. Martinussen (Ed.), Kvantitativ forskningsmetodologi i samfunns- og helsefag. (151-197). Bergen, Norway: Fagbokforlaget.

How to assess a studys design

Mørch, W. T., Neumer, S. P" Holth, P" & Martinussen, M. (2009). Ungsinn- en kunnskapsbase over virksomme tiltak for barn og unges psykiske helse. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 46, 959-964.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: HEL-3502