vår 2018:    TANN-112 Prosjektoppgave "Helsefremmende og forebyggende tannpleie for barn og ungdom" - 15 stp

Emnetype

Forbeholdt studenter i studiet Bachelor i Tannpeleie. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

TANN-112 foreleses over 2 semester første studieår. Dette emnet er et innledende tannpleiefaglige emner med fokus mot barn og ungdom. Det blir undervist i grunnleggende odontologiske emner, i samfunnsodontologi, epidemiologi, biopsykososial odontologi, forebyggende helsearbeid/forebyggende tannhelsearbeid og om tannpleiers og tannhelseteams rolle. Teoretisk undervisning foregår i basisgrupper (PBL) og seminar (i 1.-2. semester), samt forelesninger. Her trenes studentene i faglige diskusjoner, refleksjon og presentasjon av definerte oppgaver. Studentene lærer å avgrense problemstillinger, og får skrivetrening. Praktisk undervisning på simuleringsklinikken (SIMU). Her gis innledende læring i det tannpleierfaglige håndverket og tannpleierfaglige ferdigheter. Obligatorisk emneevaluering inngår i all undervisning.

Hva lærer du

KUNNSKAPER: Studenten skal etter endt prosjektoppgave kunne:

- redegjøre for forebyggende og helsefremmende arbeid innen tannhelsearbeidet

- redegjøre for intensjon og innhold i egen studieplan

- beskrive de syv trinnene i PBL-prosessen

- planlegge, og gjennomføre en prosjektoppgave

- redegjøre for metoder og verktøy for skriftlig fremstilling av en prosjektoppgave

 

FERDIGHETER. Etter endt semester skal studenten kunne:

- anvende og forklare PBL som metode i arbeidet med arbeidskrav i studiet

- arbeide under veiledning

- presentere prosjektoppgaven muntlig; kunne definere målsetning, resultater og konklusjon

- forklare bruk av bakgrunnskunnskap fra internett og pensum

- anvende kunsten å fordele arbeidsoppgaver

 

GENERELL KOMPETANSE:

- studenten kan definere elementær tannpleiefaglig forståelse

- studenten kan forholde seg til andres meninger, og kan diskutere elementære tannpleiefaglige emner

- studenten skal kunne forklare hvordan man kan styrke engasjementet, og hva som er viktig for at et gruppearbeid skal fungere


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket er norsk.

Undervisning

Læringsmetoder for emnet består av; basisgrupper (PBL) og seminar (i 1.-2. semester), forelesninger og undervisning på simuleringsklinikk og studentklinikken.

Eksamen

Alle former for obligatorisk aktivitet må være bestått for å gå opp til eksamen. I tillegg er det  et krav om minimum 80 % studiedeltakelse på hver enkelte obligatoriske aktivitet for å fremme seg til eksamen. 

Følgende aktivitet er obligatorisk:

  • •Vanlige seminarer samt  seminarer med utfordringer (PBL basisgruppe), som løses i gruppe og presenteres i seminar for hele kullet (individuelt og i gruppe). Presentasjonene bedømmes til godkjent/ikke godkjent. •  
  • All undervisning på SIMU; seminar og demonstrasjoner. Arbeidet evalueres fortløpende.
  • All undervising og pasientbehandling i Studentklinikken  

Eksamen: • Består av en hjemmeeksamen/ prosjektoppgave som skrives etter en gitt oppgavetittel, relatert til fag og emner i første studieår, individuelt eller i grupper på 2-3 studenter. 3 timer à 45 minutter veiledning pr oppgave. Oppgaven skal ha et omfang på 12-14 sider. Antallet studenter som samarbeider om oppgaven kan variere og dette blir det tatt hensyn til ved vurderingen av oppgaven. Alle arbeidskrav må være godkjent for å få levere prosjektoppgaven. Med utgangspunkt i den skriftlige oppgaven og selvvalgt pensum blir det gjennomført individuell muntlig eksaminasjon: 20 min høring på skriftlig oppgave og 20 min høring på selvvalgt pensum. Vurderingsuttrykk: A-E (F er stryk). • Kandidater som ikke får sin hjemmeeksamen/prosjektoppgave godkjent eller leverer gyldig legeerklæring gis adgang til ny innlevering og påfølgende muntlig eksamen.


Pensum

Obligatorisk pensum første studieår. NB! Denne listen dekker alle fagene 1. studieår, altså 1. og 2. semester. I tillegg kommer ressurslitteratur som oppgis ved studiestart. Med forbehold om små endringer innne høst semesterts start.

Andreassen, J.O,                   Essentials of Traumatic Injuries to the Teeth                                   77 s

 

Andreassen, F.M. (2000)        Munksgaard s. 11-25, 49-51, 61, 65-68, 80-81, 84, 90-98,                20 s                                                     101, 105-112, 115-121, 127-128, 131, 135-154

 

Axell, Tony (2009)                 Munslemhinnan vid hälsa och sjukdom. Gothia fortbildning,                                                                s.11-27, 49-52                                                                           220 s

 

Sand, Olav m. m.flere (2009)  Menneskekroppen.: fysiologi og anatomi. Oslo: Universitetsforlaget,                                                   kap. 4, 7 (214-229), 8 (234-257), 9 (266-308), 10, 11, 12, 13            220 s                                                                                                                                            

Gjerdet, Nils Roar (2008)    Odontologisk materiallære for tannpleiere. Institutt for Odontologiske                                                biomaterialer                                                                                   64 s         

Grøndahl, Hans-Gøran (2008)  Oral radiologi., Gothia fortbildning s 17 - 77                                    50 s     

Grønneberg, Truls m.fl.(2012)   Kjemien stemmer. Kjemi 1, grunnbok (kap. 1.4 - tom.10.2)           143 s

                                             Kjemien stemmer. Kjemi 2, grunnbok(kap. 2.1, 2.2)                         9 s

 

Hansson, Bengt O. og             Karies- sjukdom och hål. Gothia fortbildning.                               102 s Ericson, Dan (2009)   

 

Hauge, Jens m.fl. (2001)          Biokjemi, en grunnbok. Universitetsforlaget,                                                                              kap. 3, 4, 5 (50-58), 6 (63-69), 7 (72-80, 83-90), 8, 9, 13                 90 s        

Klepp, Knut - Inge og Aarø,    Ungdom, livsstil og helsefremmende arbeid. Gyldendal Akademisk,

Leif Edvard (2009)                  kap. 5, 8, 11, 20 (360- 368)                                                         51 s  

 

Klinge, Bjørn m.fl. (2012)       Parodontit, en introduksjon. Gothia fortbildning                                                                       s.6 - 26, s.64 - 69, s.75 - 78                                                        30 s

 

Mejare, I. m.fl.(2008)           Pedodonti. Gothia fortbildning. s.16-54, 61-70, 72-103                        78 s

    

Mohlin, B. m.fl.(2008)        Ortodonti. Varfør? Nær? Hur? Gothia fortbildning kap. 1 - 6                   80 s

 

Pedersen, Jan I m.fl.(2009) Grunnleggende ernæringslære. Gyldendal akademisk,                       242 s                                         kap.2 (s.22-25), 3 (s.44-52),                                              

                                        7 (s.101-142), 9 (s.166-177),                                             

                                        10 (s.181-234), 11 (s.235-292),                                             

                                        12 (s.293-304), 13 (s.305-355),                                             

                                        15 (s.382-390)                        

 

Risnes, Steinar og           Tannmorfologi. Universitetet i Oslo.                                                      50 s Jokstad, Asbjørn (1992)              

 

Risnes, Steinar (1995)     Kompendium i oral biologi,(- kap. 3, 4, 9)                                              50 s

 

Schøyen, R. (2011)          Mikroorganismer og sykdom: en lærebok i mikrobiologi og                                                      infeksjonssykdommer for helsepersonell. Gyldendal akademisk,                                                        kap.1 (13-19), kap. 3 (31-34,40-53, 55-63), kap. 5 (90-99), 6 (100-103),

                                      kap. 7 (104-106, 107-115), 17 (376-377)                                               55 s        

Seljelid, Rolf (1997)        Generell patologi for helsefagene. Fagbokforlaget, kap. 2 - 6, 8, 9            89 s

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: TANN-112