vår 2018:    BED-3009 Analyse av produktivitet og effektivitet - 10 stp

Emnetype

Emnet kan ikke tas som masterenkeltemne.

Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet.  Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BED-3009F Analyse av produktivitet og effektivitet 10 stp

Innhold

Kurset tar opp hvordan man kan måle produktivitet og foreta benchmarking i offentlig og privat sektor. Den mest anvendte metode til slike målinger er DEA (Data Envelopment Analysis). Første del av kurset er en innføring i DEA med et sideblikk til produktfunksjoner og elementer fra tradisjonell regnskapsanalyse. Det vil bli trening i bruk av faktiske data med dataprogram som vil bli utlevert. Spesielle tema som måling av skala-effektivitet, "scope"-effektivitet, kapasitetsutnyttelse, produktivitetsendring over tid (innovasjon/teknologisk fremgang) vil bli gjennomgått.

I andre del av kurset vil anvendelser i en del næringssektorer bli gjennomgått. Disse anvendelsene er så langt mulig norske eller skandinaviske eksempler. Vi vil gjennomgå studier fra helsesektoren, undervisningssektoren, bankvirksomhet og oppdrett av laks. Avhengig av interesse, kan også andre sektorer tas opp til analyse.


Hva lærer du

Etter å ha fullført dette emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

 

Kunnskaper

Emnet er metodeorientert og vil gjennomgå hvordan man kan måle produktivitet og foreta benchmarking i offentlig og privat sektor. Den mest anvendte metode til slike målinger er DEA (Data Envelopment Analysis). Det vil bli trening i bruk av dataprogram.

Typiske anvendelser blir gjennomgått. Vi vil normalt analysere anvendelser fra helsesektoren, undervisningssektoren, bankvirksomhet og oppdrett av laks. Varierende fra år til år, og avhengig av aktualitet, kan også studer av andre bransjer og problemstillinger bli tatt opp. Ved gjennomgang av anvendelser forventes studentaktivitet, inkludert presentasjoner.

Emnet skal gi kunnskaper om hvordan metodene som gjennomgås har utviklet seg over tid, og hvordan tilsynelatende ulike metoder er utvidelser og spesialtilfeller av en sentral ide. Det vil bli vist hvordan slike analysemetoder faktisk brukes på ulike felter i samfunnet, og potensial for ytterligere anvendelse. Spesielle tema som måling av skala-effektivitet, "scope"-effektivitet, kapasitetsutnyttelse, produktivitetsendring over tid (innovasjon/teknologisk fremgang) vil bli gjennomgått.

 

Ferdigheter

I emnet skal en få ferdigheter på følgende områder:

  • Beregne og kunne tolke parametere i produktfunksjoner, kostnadsfunksjoner og profittfunksjoner av Cobb-Douglas type
  • En skal kunne forstå, estimere og tolke produktfunksjoner når de er estimert som gjennomsnittsfuksjoner (OLS), som frontfunksjoner (¿Best Practice¿) og også ha kjennskap til moderne metoder som bruker sammensatt restledd
  • Kunne hovedtrekk av tradisjonell indeksteori, og spesielt anvende slik teori på estimering av teknologisk fremgang
  • Kjenne til metoden DEA (Data Envelopment Analysis) og også beherske de mest sentrale modellene som er utviklet innen DEA
  • Kunne bruke dataprogram for å regne gjennom konkrete datasett med DEA og tolke resultatene fra datakjøring ved standard program
  • Kjenne til og gjennomføre statistiske tester og metoder som underbygger DEA, spesielt ¿Banker-tester¿ og ¿boothstrapping¿
  • Vite hvordan Malmquist indeksen bruker DEA for å løste problemer knyttet til måling av teknologisk fremgang over tid
  • Kunne forstå og tolke enkel dekomponering av Malmquist indeksen
  • Kunne bruke de metodene som er nevnt ovenfor på ferdig strukturerte datasett

 

Generell kompetanse

Etter gjennomføring av dette emnet vil en kunne forstå både statiske effektivitetsmåling og endring i effektivitet og produktivitet over tid (dynamisk analyse). En skal kunne anvende metodene på bedrifter og på bransjer. Spesielt skal en kunne forstå hvilke metoder som egner seg i situasjoner hvor en studerer bedrifter/organisasjoner som ikke har profittmaksimering som mål (non-profit generelt, og offentlig tjenesteproduksjon spesielt). En skal kunne reflektere over styrker og svakheter med de ulike metodene som er gjennomgått. Etter å ha gjennomgått dette emnet vil en ha et godt utgangspunkt for å gjennomføre et selvstendig forsknings-/utviklingsprosjekt under veiledning (masteroppgave).


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Arbeidsformer vil være forelesninger, seminarer o.l. Studentene må påregne å delta i gruppearbeid.

Eksamen

4 timers skriftlig eksamen (teller 100%). Karakterskala A-E, med F som stryk.

For å få avlegge eksamen må to innleveringer være godkjent. Det tilbys kontinuasjonseksamen i emnet for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen.

Eksamen arrangeres ved campus Tromsø.


Pensum

Pensumlitteratur oppgis i UiTs digitale læringsplattform ved semesterstart eller fås ved henvendelse til bokhandelen Akademia Tromsø eller Narvik. Bøkene kan kjøpes på www.akademia.no

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: BED-3009