vår 2018:    MNF-6002 Videreutdanning i naturfag for lærere, Naturfag trinn 2 - 15 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter som er en del av Utdanningsdirektoratets program Kompetanse for kvalitet Strategi for videreutdanning av lærere for perioden 2016-2025.

Opptakskrav

Emnet krever generell studiekompetanse og fysikk 1 eller kjemi 1 fra videregående opplæring, eller 30 sp naturfag fra lærerutdanningen.

Innhold

Stråling fra verdensrommet

- Elektromagnetiske bølger

- Beskyttelser mot stråling

- Varmebalansen til jorden

Drivhuseffekten

- CO2: Fangst, rensing og lagring

- Fossilt brensel

- Kraftverk for elektrisitetsproduksjon

Energi for fremtiden

- Elektrokjemi (redokskjemi og elektrokjemiske celler)

- Energisystemer og energibærere

- Bioenergi

- Vannkraft og vindkraft

- Solceller og solfangere

- Varmepumpe

Naturfagdidaktikk

- Vurdering

- Operasjonalisering av kompetansemål

- Relevans av naturfag i elevenes hverdag


Hva lærer du

Kunnskaper: Kandidaten

- kan beskrive fusjonsprosesser i solen

- kan forklare elektromagnetiske bølger i form av fotoner og frekvens

- kan beskrive hvordan energien i elektromagnetiske bølger vekselsvirker med atmosfæren, jordoverflaten og levende organismer

- kan forklare grunnleggende varmebalanse for jorden

- har en grunnleggende forståelse av kraft, effekt, energi og forskjellige energiformer

- kjenner til forekomster, bruk, og konsekvenser av fossile energikilder

- kjenner til muligheter som nåværende og potensielle bærekraftige energikilder har for å erstatte fossile kilder

- kjenner til de forskjellige typer bioenergi og prosessene bak bioenergiproduksjon

- kan beskrive de fysiske prinsippene til vind-, vann-, solenergi og

varmepumper

- kan redegjøre for prinsippene bak CO2 fangst, rensing og lagring 

Ferdigheter: Kandidaten

- kan bruke redoksreaksjoner og elektrokjemiske celler til å forklare teorien bak batterier og brenselceller

- skal kunne utvelge og kombinere alternative fysisk-kjemiske og bioteknologiske prosesser til bærekraftig produksjon

- kan gjøre enkle beregninger av mulig elektrisitetsproduksjon fra fornybare energikilder

- kan anvende teoretisk kunnskap til gjennomføring av praktiske forsøk

- kan reflektere over egen vurderingspraksis

- kan operasjonalisere læreplanmål

Kompetanse: Kandidaten

- kan drøfte energiproduksjon, miljøaspekter forbundet med disse og drivhuseffekt i en større sammenheng

- kan vurdere etiske og miljømessige problemstillinger knytter til energiproduksjon

- kan ta utgangspunkt i elevers forkunnskaper og korrigere faglige misoppfatninger

- ser muligheter for lokal tilpasning i læreplanmålene

- har innsikt i naturvitenskapens betydning i et moderne samfunn

- kan vurdere hensiktsmessig bruk av digitale verktøy i egen undervisning


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket er i utgangspunktet på norsk, men pensumlitteraturen vil være hovedsakelig på engelsk.

Undervisning

Studiet er lagt opp som et fleksibelt studium med samlinger for å ivareta den eksperimentelle delen av faget. Det gjennomføres tre samlinger, totalt ni dager. Undervisningstype vil være forelesninger, seminarer og laboratorieundervisning på samlingene. I tillegg vil studentene få tilgang til videoforelesninger mellom samlingene, nettressurser med mere. Fronter vil bli brukt som læringsplattform.

Studentene er i jobb, og de er derfor i praksisfeltet. Studiet vil ta utgangspunkt i lærernes praksiserfaringer.


Eksamen

Fire timers skriftlig skoleeksamen.

Studentene må ha minimum 80 % oppmøte på samlingene

- Tre godkjente obligatoriske tester i Fronter

- Fire godkjente laboratorierapporter

- Refleksjonstekst om pedagogisk bruk av digitale verktøy

Kontinuasjonseksamen Kandidater som får F (stryk) kan melde seg opp til kontinuasjonseksamen påfølgende semester.


Pensum

Pensum vil offentliggjøres senere og i god tid før oppstart av studiesemesteret.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: MNF-6002