vår 2018: MNF-6002 Videreutdanning i naturfag for lærere, Naturfag trinn 2 - 15 stp
Innhold
Stråling fra verdensrommet
- Elektromagnetiske bølger
- Beskyttelser mot stråling
- Varmebalansen til jorden
Drivhuseffekten
- CO2: Fangst, rensing og lagring
- Fossilt brensel
- Kraftverk for elektrisitetsproduksjon
Energi for fremtiden
- Elektrokjemi (redokskjemi og elektrokjemiske celler)
- Energisystemer og energibærere
- Bioenergi
- Vannkraft og vindkraft
- Solceller og solfangere
- Varmepumpe
Naturfagdidaktikk
- Vurdering
- Operasjonalisering av kompetansemål
- Relevans av naturfag i elevenes hverdag
Hva lærer du
Kunnskaper: Kandidaten
- kan beskrive fusjonsprosesser i solen
- kan forklare elektromagnetiske bølger i form av fotoner og frekvens
- kan beskrive hvordan energien i elektromagnetiske bølger vekselsvirker med atmosfæren, jordoverflaten og levende organismer
- kan forklare grunnleggende varmebalanse for jorden
- har en grunnleggende forståelse av kraft, effekt, energi og forskjellige energiformer
- kjenner til forekomster, bruk, og konsekvenser av fossile energikilder
- kjenner til muligheter som nåværende og potensielle bærekraftige energikilder har for å erstatte fossile kilder
- kjenner til de forskjellige typer bioenergi og prosessene bak bioenergiproduksjon
- kan beskrive de fysiske prinsippene til vind-, vann-, solenergi og
varmepumper
- kan redegjøre for prinsippene bak CO2 fangst, rensing og lagring
Ferdigheter: Kandidaten
- kan bruke redoksreaksjoner og elektrokjemiske celler til å forklare teorien bak batterier og brenselceller
- skal kunne utvelge og kombinere alternative fysisk-kjemiske og bioteknologiske prosesser til bærekraftig produksjon
- kan gjøre enkle beregninger av mulig elektrisitetsproduksjon fra fornybare energikilder
- kan anvende teoretisk kunnskap til gjennomføring av praktiske forsøk
- kan reflektere over egen vurderingspraksis
- kan operasjonalisere læreplanmål
Kompetanse: Kandidaten
- kan drøfte energiproduksjon, miljøaspekter forbundet med disse og drivhuseffekt i en større sammenheng
- kan vurdere etiske og miljømessige problemstillinger knytter til energiproduksjon
- kan ta utgangspunkt i elevers forkunnskaper og korrigere faglige misoppfatninger
- ser muligheter for lokal tilpasning i læreplanmålene
- har innsikt i naturvitenskapens betydning i et moderne samfunn
- kan vurdere hensiktsmessig bruk av digitale verktøy i egen undervisning
Undervisning
Studiet er lagt opp som et fleksibelt studium med samlinger for å ivareta den eksperimentelle delen av faget. Det gjennomføres tre samlinger, totalt ni dager. Undervisningstype vil være forelesninger, seminarer og laboratorieundervisning på samlingene. I tillegg vil studentene få tilgang til videoforelesninger mellom samlingene, nettressurser med mere. Fronter vil bli brukt som læringsplattform.
Studentene er i jobb, og de er derfor i praksisfeltet. Studiet vil ta utgangspunkt i lærernes praksiserfaringer.
Eksamen
Fire timers skriftlig skoleeksamen.
Studentene må ha minimum 80 % oppmøte på samlingene
- Tre godkjente obligatoriske tester i Fronter
- Fire godkjente laboratorierapporter
- Refleksjonstekst om pedagogisk bruk av digitale verktøy
Kontinuasjonseksamen Kandidater som får F (stryk) kan melde seg opp til kontinuasjonseksamen påfølgende semester.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: MNF-6002
- Ansvarlig enhet
- Fakultet for naturvitenskap og teknologi